کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فعلا جایگزین مناسبی برای دلار وجود ندارد


کد خبر : ۹۵۰۱۷پنجشنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴:۳۹۵۱۴۱ بازدید

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر رشد اقتصادی 8 درصدی داشته باشیم واین منابع بالقوه را تبدیل به بالفعل کنیم، هر 9 سال درآمد ...
فعلا جایگزین مناسبی برای دلار وجود نداردفعلا جایگزین مناسبی برای دلار وجود ندارد

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر رشد اقتصادی 8 درصدی داشته باشیم واین منابع بالقوه را تبدیل به بالفعل کنیم، هر 9 سال درآمد بنزین کشور ما دو برابر و در 18 سال 4 برابر می‌شود.

جمشید عدالتیان، عضو اتاق بازرگانی تهران درباره آینده حذف دلار از بازارهای جهانی به ایلنا گفت: اکنون دلار در بازارهای جهانی بالاترین سلطه را دارد و بعد از آن یورو و بعد ارزهای دیگر را می‌توان درنظر گرفت. خوشبین‌ترین حالت برای پایان سلطه دلار در بازار جهانی 40 یا 50 سال دیگر است.

وی افزود: رفته رفته اقتصاد دنیا چندقطبی می‌شود و گزینه‌هایی که باقی می‌ماند یورو و ارز چین است. احیانا پولی بین چین، روسیه، برزیل و هند تشکیل می‌شود ولی این موضوع بیشتر آینده پژوهی است و تا چندین سال دیگر خیلی سخت است بتوان آن را پیش بینی کرد، از همین روی جایگزین مناسبی فعلا برای دلار نیست. چون در مبادلات اقتصادی فقط بحث از نفت و گاز نیست، طلا و کلیه فلزات گرانبها، گندم و قهوه و غیره همه با دلار مبادله می‌شوند و در آینده‌ای نزدیک احتمال جایگزینی ارزی  برای آن وجود ندارد .

عدالتیان در ادامه خاطرنشان کرد: در آینده بر اساس اختلافاتی که در دنیا وجود دارد، ممکن است ارزی مثل یورو یا ارز دیگری در پیمان شانگهای شکل بگیرد ولی بازهم تاثیرات دلار باقی می‌ماند.

این کارشناس اقتصادی درباره تاثیر جایگزینی ارز دیگری به جای دلار در اقتصاد ایران گفت: این جایگزینی ارز رایج در جهان در اقتصاد ایران خیلی تاثیرگذار نیست و به حال برای ایران فرقی نمی‌کند. الان چون ایران تحریم است، دلار برای ما مهم شده است. اولین نقش ما این است که پایگاه اقتصادی خود را حداقل در منطقه خاورمیانه آنقدر تقویت کنیم که شاید ما را در مراودات اقتصاد جهانی بازی دهند.

عدالتیان با تاکید بر اینکه در دنیا به قدرت بالقوه اقتصادی ایران کسی شک ندارد، ادامه داد: هم از نظر ژئوپلتیک، هم از نظر منابع و نیروی انسانی و همه عوامل دیگر برای رشد اقتصادی و رفاه برای جامعه ایران ظرفیت وجود دارد اما باید این ظرفیت بالقوه را بتوان به بالفعل تبدیل کرد. 40 سال است که می‌خواهیم به رشد اقتصادی 8 درصدی برسیم ولی فقط یکبار در دوره احمدی‌نژاد به رشد اقتصادی 7.6 درصد رسیدیم و هیچ گاه به 8 درصد نرسیدیم.

وی افزود: اگر رشد اقتصادی 8 درصدی داشته باشیم واین منابع بالقوه را تبدیل به بالفعل کنیم، هر 9 سال درآمد بنزین کشور ما دو برابر و در 18 سال 4 برابر می‌شود. اگر در بدبینانه‌ترین حالت تولید ناخالص ملی ایران 250 میلیارد دلار است، و در بهترین حالت اگر رشد 8 درصدی را 18 سال داشته باشیم، می‌رسیم به تولید ناخالص هزار میلیارد دلاری که وضع مردم و کشور 4 برابر از نظر درآمدی بهتر می‌شود. همه این‌ ظرفیت‌ها وجود دارد ولی اینکه چه اتفاقاتی می‌افتد و چگونه مدیریت خواهد شد، همیشه مبهم است.

جمشید عدالتیان در پایان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی من این است که برجام بزودی به سرانجام می‌رسد و اتاق‌های بازرگانی بعد از برجام واقعا مسئولیت سنگینی در احیای اقتصاد کشور و سرمایه‌گذاری خارجی و صدها مساله دیگر دارند لذا باید تکلیف برنامه‌های اتاق بازرگانی سریع‌تر روشن شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها