کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ادعای جدید برجامی کیهان : در مذاکرات وین ۶ حتی برجام هم نادیده گرفته شد


کد خبر : ۹۴۹۸۱چهارشنبه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶:۵۶۱۷۲۰ بازدید

فرآیند ۶ دور نخست مذاکرات هسته‌ای در وین بیش از آنکه تلاشی برای احقاق حق تضعیف‌شــده ملت ایران باشد در مواردی به‌نظر می‌رسید تلاشی است در راسـتـــای تامین منافع سیاسی دولت روحانی و اعتدال‌گرایان حامی وی.

روزنامه کیهان نوشت: ادعای «علی جنتی» برای دستاوردسازی خیالی در مذاکرات دوره ریاست روحانی در حالی است که در مذاکرات وین ۶، حتی متن برجام هم نادیده گرفته شد.

 روزنامه فرهیختگان با خیالبافی خواندن ادعای اخیر وزیر ارشاد اول دولت روحانی نوشت: دولت روحانی در برابر خروج آمریکا از برجام، در بن‌بست قرار گرفت و فقط نظاره‌گر بود.

دو سال پس از خروج آمریکا از برجام با پیروزی بایدن دموکرات بر ‌ترامپ جمهوری‌خواه بار دیگر مسئله مذاکرات هسته‌ای با هدف احیای برجام تبدیل به دغدغه نخست دولت روحانی شد. بر همین اساس فروردین‌ماه ۱۴۰۰ مذاکرات هسته‌ای میان ایران و نمایندگان کشورهای ۴+۱ در وین آغاز و تا پایان دولت روحانی ۶ دور از آن برگزار شد.

در ۶ دور نخست مذاکرات وین تاریخ در حال تکرار بود، همان سخنانی که چند سال قبل در جریان گفت وگوهای برجامی باعث می‌شـد موضع ایران در مذاکرات تضعیف شـود بار دیگر توسط حسن روحانی بیان می‌شد. به‌عنوان مثال در حالی که طرف غربی در جریان مذاکرات وین حاضر به عقب‌نشینی از زیاده خواهی‌های خود نشده بود و هیچ‌گونه تضمین عینی به ایران در زمینه رفع تحریم‌ها نداده بود، حسن روحانی به جای محکومیت طرف غربی به‌ اشخاص و نهادهای داخلی حمله می‌کرد و می‌گفت، «نمی‌دانم برجام چه نیشی به آنها زده است که نمی‌توانند آن را تحمل کنند.»

روحانی مدعی بود اگر به عراقچی اختیارات لازم داده شود همین امروز توافق نهایی می‌شـود. او در حالی این ادعا را مطرح می‌کرد که در پایان مذاکرات وین ۶ تیم مذاکره‌کننده هســــته‌ای نه تنها نتوانسته بودند منافع حداقلی ایران از قرارداد برجام ۲۰۱۵ را احیا کنند، بلکه حاضر به پذیرش تعهدات فرابرجامی نیز شده بودند. در وین ۶ حتی متن برجام هم نادیده گرفته شد.

فرآیند ۶ دور نخست مذاکرات هسته‌ای در وین بیش از آنکه تلاشی برای احقاق حق تضعیف‌شــده ملت ایران باشد در مواردی به‌نظر می‌رسید تلاشی است در راسـتـــای تامین منافع سیاسی دولت روحانی و اعتدال‌گرایان حامی وی.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها