کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا افغان ها سوخت ایرانی را پس زدند؟


کد خبر : ۹۴۹۱سه شنبه، ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۶:۵۳۵۱۱۶ بازدید

این بار کیفیت بنزین و گازوئیل تولید پتروشیمی ها از سوی دولت افغانستان زیر سووال رفته و به گفته مدیرکل گمرکات استان خراسان جنوبی ...

از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم حرف و حدیث های فراوانی در استاندارد نبودن بنزین تولید پتروشیمی ها مطرح شد به طوری که سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت نفت به منظور کاهش میزان آلاینده ها، استفاده از این سوخت داخلی را ممنوع اعلام کرد.

 با طرح چنین اظهارنظرهایی مسوولان دولت گذشته و همچنین نمایندگان مردم در خانه ملت بارها بر استاندارد بودن بنزین پتروشیمی تاکید کرده و اقدامات دولت در واردات بنزین را زیر سووال بردند. در یک سال و نیم گذشته، افزایش میزان آلاینده ها و آلودگی شدید هوا در تهران و سایر کلانشهرها از سوی مسوولان دولت تدبیر و امید بی کیفیت بودن بنزین های تولید داخل و همچنین خودروهای تولید شرکت های ایرانی بوده است هرچند در مقابل نمایندگان مجلس و منتقدان دولت هیچ گاه زیر بار این مساله نرفته اند. این در حالی است که برخی از نمایندگان مردم در بهارستان بر این باورند که باید کیفیت بنزین وارداتی و بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها به صورت دقیق بررسی و پس از آن برای بهبود وضعیت هوا تصمیم گیری کرد.


سوخت نامرغوب دلیل عمده آلودگی کلانشهرها

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی مجلس با بیان این مطلب از بررسی وضعیت بنزین‌های وارداتی و تولیدی پتروشیمی‌ها در کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: به زودی گزارش بررسی‌های انجام شده در این رابطه به زودی در صحن علنی مجلس ارایه خواهد شد.

عباس رجائی ، با بیان اینکه تاکنون گزارش‌های ضد و نقیضی به مجلس در خصوص کیفیت بنزین وارداتی و همچنین بنزین تولیدی پتروشیمی ها داده شده است، اظهار داشت: پیش از این بررسی کیفیت بنزین در کمیسیون‌های انرژی و بهداشت و درمان مجلس صورت گرفته بود که به علت تهیه گزارش‌های متناقضی در این باره نتیجه راهگشایی حاصل نشده بود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وضعیت هوای شهرهای بزرگ و صنعتی در طی ماه‌های اخیر آلودگی‌های زیادی را تجربه کرده است.
وی گفت: گرچه به گفته مسئولان کنترل آلودگی هوا، از حجم آلودگی‌های زیست‌محیطی نسبت به سال‌های گذشته کاسته شده اما بخش عمده‌ای از آلودگی تولید شده در کلانشهرها ناشی از سوخت نامرغوبی است که خودروها تولید کرده و میزان آلودگی هوا را تا حد غیر مجاز بالا می‌برند.


ممانعت از واردات بنزین ایران به افغانستان 

ماجرا آنچنان ادامه دار شد که این بار کیفیت بنزین و گازوئیل تولید پتروشیمی ها از سوی دولت افغانستان زیر سووال رفته و به گفته مدیرکل گمرکات استان خراسان جنوبی صادرات بنزین از گمرکات بیرجند به افغانستان متوقف شده است.
محمدعلی خاشی با اعلام این خبر گفته که‌ دولت افغانستان برای واردات بنزین و گازوییل از ایران، شرط گذاشته است‌. 

وی اظهار داشته است:از ابتدای دی‌ماه ‌جاری، دولت افغانستان جلوی واردات تمام مشتقات نفتی از ایران به این کشور را گرفته است‌. 
به گفته مدیرکل گمرکات استان خراسان جنوبی؛ دولت افغانستان برای واردات مشتقات نفتی از ایران شرایط استاندارد جدیدی را اعلام کرده است که طبق این شرایط شرکت‌های تولیدی ما کمتر قادر به تولید مشتقات نفتی براساس این استانداردها هستند‌. 

هرچند به گفته مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان تنها ورود گازوئیل فاقد کیفیت ممنوع شده است اما این سووال پیش می آید که چگونه سوختی که بارها بر استاندارد بودن آن تاکید و کیفیتش تایید شده است از سوی کشور مقصد رد شده و مانع واردات آن می شوند؟ 
عبدالقادر جیلانی، سخنگوی وزارت دارایی افغانستان نیز گفته است: واردات مواد سوختی بی‌کیفیت در کنار سایر مشکلات منتج به آلودگی هوا و محیط زیست شده و جان افغان‌ها را به خطر انداخته است.


بخشی از سوخت تولیدی استاندارد و با کیفیت است 

این در حالی است که معاون انسانی سازمان حفاظت محيط زيست دولت نهم به خبرنگار افکارنیوز گفت: بر اساس تست ها و آزمایش هایی که بر روی بنزین و گازوئیل تولیدی در پتروشیمی ها انجام شد باید گفت که گازوئیل تولیدی دارای یک درصد گوگرد بود.

دکتر حسن اصیلیان تصریح کرد: سال ۱۳۸۸ قانون هوای پاک تدوین و تصویب و بر اساس آن مقرر شد تا سال ۹۱ در مورد ۸ آلاینده اقداماتی انجام و آنها را رفع کرده و پشت سر بگذاریم تا بتوانیم قانون هوای پاک را پاس کنیم.
وی افزود: اما متاسفانه به نظر می رسد در این سال ها سازمان حفاظت از محیط زیست این قانون را فراموش کرده است. 

وی تاکید کرد: در زمان مسوولیت بنده در دولت نهم با مسوولان وزارت نفت جلسه هایی برگزار و مقرر شد تا سوخت استاندارد و با کیفیت تولید شود هرچند این مهم مستلزم این بود که تمام پالایشگاه ها و پتروشیمی های کشوراز نظر سخت افزاری به روز شوند.

وی ادامه داد: بررسی های بنده به عنوان کارشناس حوزه محیط زیست نشان می دهد تنها یکی دو مورد از پالایشگاه ها مانند اراک و آبادان و بخشی از پالایشگاه اصفهان از نظر سخت افزاری به روز شده اند و مشکلات سایر پالایشگاه ها همچنان پابرجاست.

اصیلیان عنوان کرد: در این چند سال روند نوسازی و تجهیز پالایشگاه ها بسیار کند بوده که بسیاری دلیل آن را تحریم ها می دانند.

وی درباره کیفیت سوخت تولیدی در پتروشیمی های ایران و اظهارات مقامات افغانستان درباره ممنوعیت واردات بنزین و گازوئیل از ایران گفت: سوخت تولیدی در برخی پالایشگاه ها نظیر اراک، آبادان و بخشی از تولیدات اصفهان خوب و با کیفیت بوده و حتی می تواند به استاندارد یور ۵ نیز برسد اما سوخت تولیدی دیگر پالایشگاه ها نیازمند حمایت دولت در به روز کردن ابزار و تجهیزات است. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر به دنبال افزایش صادرات و کاهش واردات سوخت هستیم باید به استانداردهای بین المللی برسیم بنابراین دولت هرچه سریعتر باید زمینه های ارتقا و تجهیز پالایشگاه های داخلی را فراهم سازد تا با کیفی سازی محصولات به درآمدزایی نیز برسیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها