کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افزایش قیمت گاز در داخل با وجود کاهش قیمت در خارج


کد خبر : ۹۴۵۱دوشنبه، ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷:۴۶۲۵۲۷ بازدید

افزایش مصرف گاز در داخل کشور موجب شده است دولت با وجود کاهش قیمت جهانی گاز به دنبال افزایش قیمت گاز در داخل کشور برای سال ...

افزایش مصرف گاز در داخل کشور موجب شده است دولت با وجود کاهش قیمت جهانی گاز به دنبال افزایش قیمت گاز در داخل کشور برای سال 94 باشد تا از این طریق مصرف این حامل انرژی را کنترل کند.

در حالی مصرف گاز کشور روز گذشته به رکورد 602 میلیون مترمکعب رسید که از این میزان 413 میلیون مترمکعب گاز در بخشهای خانگی و تجاری مصرف شده است. همچنین این گزارش اضافه می کند 114 میلیون مترمکعب گاز در بخش نیروگاهی و 75 میلیون مترمکعب گاز در بخش صنایع عمده مصرف شده است.


35 میلیون متر مکعب تا نقطه سر به سر

این گزارش اضافه می کند براساس گفته های مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران روز گذشته 666 میلیون متر مکعب گاز در کشور تولید شده است که به طور میانگین می توان گفت در طول سال 93 تولید گاز کشور به 637 میلیون متر مکعب رسیده است براین اساس تنها بامصرف 35 میلیون متر مکعب میزان مصرف و تولید گاز به نقطه سربه سر می رسد که این موضوع برای صنعت نفت و کشور خوشایند نیست زیرا با صرفه جویی بیشتر می توان از گاز محصولات باارزش افزوده بیشتر تولید و به پاکی هوا کمک کرد.


افزایش قیمت برنامه دولت برای کاهش مصرف گاز

با وجود سقوط آزاد قیمت نفت خام در بازار جهانی، قیمت گاز طبیعی نیز دستخوش تغییر شد و در بازار جهانی کاهش یافت اما به گواه آنچه در ابتدای این گزارش آمد شرایط مصرف گاز با قیمت های فعلی در داخل کشور روند فزاینده ای دارد به همین دلیل دولت حاضر به کاهش قیمت این حامل انرژی در داخل کشور نیست و حتی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در نشست خبری خود اعلام کرد هم اکنون گاز با سوبسید در داخل به فروش می رسد.

با نگاهی به قیمت فروش گاز در داخل کشور می‌توان گفت که به طور میانگین هرمتر مکعب گاز در بخش خانگی و تجاری 100 تومان معادل 4 سنت، در بخش سوخت صنایع و پتروشیمی ها 132 تومان معادل 5 سنت و خوراک پتروشیمی ها 13 سنت به فروش می رسد.

با این شرایط وزارت نفت در قالب لایحه قانون بودجه سال 1394 پیشنهادها و سناریوهای خود برای افزایش 20 درصدی قیمت فروش گاز در داخل کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است که با این شرایط باید گفت اگر این لایحه به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد از ابتدای سال 94 شاهد افزایش قیمت گاز در کشور خواهیم بود.

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها