روز گذشته جاده چالوس به دلیل رانش بی سابقه به طول حدود ۱۰۰ متر و ایجاد شکاف عمیق مسدود شد و مشخص نیست بررسیهای کارشناسی در این محدوده چه نتیجهای را برای زمان و چگونگی بازگشایی محور چالوس تعیین خواهد کرد.
در شرایطی که رانش زمین در جاده چالوس برای اولین بار در سالها و حتی می توان گفت دهههای گذشته اتفاق افتاده است، رضا اکبری – معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای – وعدهای عجیب در این زمینه داد و گفت: تلاش میکنیم تا قبل از ۲۵ اسفندماه و آغاز سفرهای نوروزی خرابی جاده را تعمیر کنیم و تا دو، سه روز آینده جاده چالوس تعمیر خواهد شد.
این اظهارات در حالی صورت گرفته که بر اساس بررسیهای خبرنگار ایسنا از سازمان راهداری شکاف ایجاد شده در محدوده پل زنگوله محور چالوس آنقدر عمیق و بی سابقه است که هنوز کسی نمی داند عمق این شکاف چقدر بوده و احتمالا در کدام نقاط دیگر از محور چالوس میتوان انتظار چنین اتفاقی را داشت.
بنابراین با توجه به در پیش بودن سفرهای نوروزی و اینکه محور چالوس همواره در تعطیلات به ویژه در ایام نوروز پرترافیکترین محور مواصلاتی کشور میشود به نظر می رسد نمیتوان این محور را تا قطعی شدن نتایج بررسی بازگشایی کرد. البته به گفته کارشناسان حتی اگر محور چالوس بازگشایی شود میتواند خطرآفرین باشد و بار ترافیکی سنگین در آن محدوده میتواند اتفاقات دیگری را رقم بزند.
البته فرهاد مهریاری – مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشینآلات و راهدارخانههای سازمان راهداری و حملونقل جادهای- پیش از این درباره محور چالوس به ایسنا گفته بود که این محور در نوع خودش و در زمانی که ساخته شده بینظیر است و آن را باید با راههای مشابهای که در دنیا ساخته شده مقایسه کنیم. شبیه به این مسیر در چند نقطه اروپا از جمله آلمان و یونان و در آسیا و آمریکا وجود دارد، اما در حال حاضر اکثر این راهها به جز تعداد معدودی از آنها از زیر بار ترافیکی خارج شدهاند