کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلار آزاد در پایین‌ترین قیمت خود در 12 روز گذشته


کد خبر : ۹۳۱۴سه شنبه، ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۰:۰۲۴۱۲۲ بازدید

روز دوشنبه قیمت دلار در حالی به کانال 3400 تومان نزول کرد که در بازار ارزی توسط صرافی‌های بانک‌ها فروخته نشد. به گفته برخی از فعالان در سومین روز ...

بهای شاخص بازار ارز روز دوشنبه در ادامه روند نزولی خود، 20 تومان افت دیگر را تجربه کرد تا با شکستن سطح 3500 تومان، وارد کانال پایین‌تر شود. ورود دلار صرافی‌ها به کانال 3400 تومان در روز گذشته در حالی اتفاق افتاد که بهای این ارز روز یکشنبه بین بازیگران غیررسمی به زیر سطح 3500 تومان رسیده بود.

دلار در بیست و دومین روز دی‌ماه شاهد کاهش بیشتر قیمت معامله‌گران غیررسمی به زیر سطح 3480 تومان و کاهش نرخ معامله‌گران رسمی به 3485 تومان بود؛ البته نکته‌ای که در خور توجه است این است که آخرین باری که دلار از مرز 3500 تومان به زیر کشیده شد، بازگشتی 50 تومانی را تجربه کرد. روز دوشنبه با کاهش قیمت دلار و همچنین بهای اونس در بازارهای جهانی، قیمت سکه نیز با 3 هزار تومان افت رو‌به‌رو شد. 


  بیشترین افت در 12 روز

بهای دلار روز دوشنبه با 20 تومان کاهش از کانال 3500 تومان خارج و وارد کانال 3400 تومان شد. شاخص بازار ارز در سومین روز هفته، معاملات خود را با قیمت 3500 تومان آغاز کرد که افتی 5 تومانی نسبت به روز یکشنبه داشت. این آغاز کاهشی نشان‌دهنده آن بود که فعالان رسمی انتظار افت بیشتر قیمت‌ها را دارند. روز یکشنبه بهای دلار بین بازیگران غیررسمی به زیر 3500 تومان رسید، امری که بازتاب‌دهنده کاهش اشتیاق این معامله‌گران برای افزایش نرخ ارز و بالا رفتن دامنه نوسانات بود. به این ترتیب روز دوشنبه هنگامی که قیمت بازیگران غیررسمی به زیر3490 تومان رسید، نرخ فروش فعالان رسمی تا زیر 3500 تومان پایین آمد، هرچند که این نیز پایان افت دلار نبود و تا ساعت 3 بعدازظهر دلار قیمت‌هایی پایین‌تر از 3490 تومان را نیز ثبت کرد. در نهایت دلار تا ساعت 3 بعدازظهر به قیمت 3485 تومان نزول کرد، قیمتی که 20 تومان پایین‌تر از نرخ بسته شده روز یکشنبه بود. با این افت بیشترین کاهش قیمت دلار در 12 روز اخیر ثبت شد. آخرین باری که بهای دلار در یک روز بیش از 15 تومان کاهش نرخ را تجربه کرده بود، دهم دی‌ماه بود.

 
 کاهش در غیاب بازارساز رسمی

روز دوشنبه قیمت دلار در حالی به کانال 3400 تومان نزول کرد که در بازار ارزی توسط صرافی‌های بانک‌ها فروخته نشد. به گفته برخی از فعالان در سومین روز هفته، قیمت دلار بیشتر از بازارساز رسمی متاثر از معامله‌گران غیررسمی و کاهش تقاضای این گروه برای دلار بود. 

شماری از بازیگران، عامل اصلی عدم فروش ارز از سوی تعدادی از صرافی‌های بانک‌ها را روند نزولی دلار عنوان کردند. به گفته آنها هنگامی که دلار در مسیر کاهشی قرار دارد، سیاست‌گذار رسمی تمایلی به عرضه ندارد؛ چراکه با این عرضه، زمینه برای سودگیری برخی از نوسان‌گیران و خرید دلار در کف قیمتی بازار فراهم‌تر می‌شود. در واقع به گفته برخی فعالان بازار نهاد سیاست‌گذار بازار تنها زمانی در بازار مداخله می‌کند که قیمت تحت‌تاثیر فعالیت‌های سفته‌بازانه و هیجانات زودگذر در حال تجربه روند افزایشی است. از طرف دیگر هدف اصلی سیاست‌گذار به جای کنترل قیمتی بازار مدیریت نوسانات موجود در آن است، امری که در اکثر روزهای زمستان 93 محقق شده است. از هفته دوم دی‌ماه دامنه نوسانات دلار کاهش یافته و بهای دلار به ندرت نوسانی بالاتر از 20 تومان داشته است. 


  توصیف فعالان از بازار

«راکد»، «کساد» و «کم‌رمق» کلماتی هستند که در این روزها از سوی بازیگران غیررسمی برای توصیف بازار ارز به کار می‌رود. به اعتقاد یکی از فعالان با تجربه بازار، «دلار در روزهای اخیر رمقی برای بالا رفتن ندارد.» به گفته او، «حجم معاملات پایین‌تر از همیشه است و خریدار چندانی برای ارز وجود ندارد.» از طرف دیگر به باور برخی دیگر از معامله‌گران در حال حاضر عامل افزایشی خاصی در بازار وجود ندارد. به اعتقاد چنین معامله‌گرانی، متناسب بودن نرخ برابری دلار به درهم در بازار داخلی با نرخ برابری این دو در بازارهای جهانی یکی از عوامل مهمی است که کشش دلار برای افزایش قیمت را کاهش داده است. از سوی دیگر روند نزولی شاخص بازار ارز موجب شده که برخی از معامله‌گران به علت هراس از افت بیشتر، ترجیح دهند ارز خود را به فروش برسانند. با این همه با وجود روند کاهشی دلار، برخی از فعالان بازار اعتقاد دارند این روند در روزهای آینده ادامه نخواهد یافت. چنین بازیگرانی می‌گویند که بر اساس تجربه آنها معمولا پس از هر ریزشی، افزایش نرخی وجود خواهد داشت. به گفته آنها دلار به یکباره با کاهش زیادی مواجه نخواهد شد و نرخ فروش پس از مقداری کاهش تا حدی اصلاح خواهد شد. به باور این دسته جهت آینده دلار پس از این اصلاح قیمتی است که مشخص‌تر خواهد شد. با این حال گروه دیگری اعتقاد دارند که شاخص بازار ارز به دلیل کاهش تقاضا کشش قیمت بیشتر را ندارد و اگر خبر خاصی به بازار مخابره نشود دلار به روند فعلی قیمتی خود ادامه خواهد داد. 


  دومین افت متوالی سکه

در سومین روز کاری هفته بهای سکه بهار آزادی نیز برای دومین روز متوالی کاهش یافت. روز دوشنبه هر سکه بهار آزادی به بهای 992 هزار تومان معامله شد که کاهشی 3 هزار تومانی نسبت به روز یکشنبه داشت. روز گذشته قیمت سکه از سمت اونس و دلار تحت فشار قرار داشت و تحت‌تاثیر این دو نیرو با افت مواجه شد. البته افت قیمتی دلار قابل توجه‌تر از افت بهای اونس جهانی بود تا سکه نیز بیشتر از اونس از کاهش دلار تاثیر بگیرد. روز دوشنبه بهای دلار در بازار داخلی 6/0 درصد پایین آمد، اما بهای اونس تا ساعت 3 بعدازظهر تنها 2/0 درصد افت کرده بود. روز دوشنبه ارزش ذاتی سکه یک میلیون و 5 هزار تومان بود و اختلافی 13 هزار تومانی با نرخ بازار داشت. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها