کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تکرار 5 مصوبه حمایت از بورس پس از 40 روز!


کد خبر : ۹۲۲۱۶پنجشنبه، ۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳:۲۸۲۷۱۹ بازدید

دولت مصوباتی را برای حمایت از بورس ابلاغ کرد که 40 روز قبل نیز در بسته 10 گانه مصوب کرده بود، واکنش بورس به ...
تکرار 5 مصوبه حمایت از بورس پس از 40 روز!تکرار 5 مصوبه حمایت از بورس پس از 40 روز!

دولت مصوباتی را برای حمایت از بورس ابلاغ کرد که 40 روز قبل نیز در بسته 10 گانه مصوب کرده بود، واکنش بورس به تصمیمات جدید مثبت بود اما این تاخیر چه تبعاتی داشت؟

دو شب قبل بود که رئیس جمهور در گفت وگوی تلویزیونی با تاکید بر حمایت از بازار سرمایه وعده داد که روز چهارشنبه برنامه هایی که توسط تیم اقتصادی دولت در این زمینه جمع بندی شده است، اعلام خواهد شد. در این خصوص و پس از برگزاری هیئت دولت، دیروز معاون اول رئیس جمهور در نامه ای سیاست های دولت در راستای حمایت از بورس را ابلاغ کرد. دیروز بازار سرمایه در واکنش به این ابلاغیه با اقبال سهامداران و رشد 1.8 درصدی شاخص کل روبه رو شد.


5 مصوبه مهم دولت در حمایت از بورس

مصوبه دولت که توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده، شامل 5 بند است. این بندها در واقع بخشی از بسته 10 بندی دولت برای حمایت از بازار سرمایه بوده که در 28 آذرماه در دولت تصویب شده است. بر این اساس:

1-نرخ گاز خوراک پتروشیمی ها با اعمال سقف نرخ گاز صادراتی (حداکثر 5 هزار تومان) تعیین شده است. نرخ گاز سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع پایین‌دستی، مجتمع‌های احیای فولاد و مصارف مربوط معادل 40 درصـد نـرخ خـوراک گاز پتروشیمی‌ها (حداکثر 2 هزار تومان) و همچنین صنایع سیمان و سایر صنایع معادل 10 درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین می شود.

2 ـ در سال 1401 فرمول نحوه محاسبه حقوق دولتی معادن تغییر پیدا نخواهد کرد.

3- وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف انـد زمـان‌بـندی عرضه اوراق دولتی را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که فروش اوراق مالی اسلامی نقدی در بازار سرمایه بدون لحاظ فروش به صندوق‌های با درآمد ثابت حداکثر معادل 550 درصد جریان نقدی ورودی بازار سرمایه در هر ماه باشد.

4- بانک مرکزی موظف است نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را حداقل معادل 90 درصد نرخ ارز سامانه نیما در شش ماه گذشته اعلام نماید. سازمان امور مالیاتی مکلف است مالیات سود ناشی از تـسعیر دارایی‌های ارزی مذکور را بر مبنای نرخ اعلامی بانک مرکزی محاسبه و اخذ نماید.

5- با پیشنهاد بانک مرکزی مقرر گردید این بانک با مداخله فعال در بازار بین‌بانکی به‌گونه‌ای اقدام کند که میانگین ماهانه نرخ سود در بازار بین‌بانکی حداکثر 20 درصد باشد.
تاثیرات مهم مصوبات 5 بندی اخیر به روایت وزیر اقتصاد

در این حال، فارس به نقل از احسان خاندوزی وزیر اقتصاد جزئیات مصوبات بورسی هیئت دولت را تشریح کرد. به گفته وی،  ابلاغیه دولت مشتمل بر سقف‌گذاری نرخ خوراک و نرخ سوخت می‌شود. این نرخ در مدت اخیر به دلیل این که مناسبات بین‌المللی موجب شده بود تا قیمت هاب‌های جهانی تغییر پیدا کند، برای پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها در کشور نیز افزایشی بسیار فراتر از حد متعارف داشت.

دولت برای این که نشان دهد مسئله سودآوری صنایع و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد و سیاست‌های اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است، سقف ۵ هزار تومانی را برای نرخ خوراک و سقف ۲ هزار تومان را برای نرخ سوخت مصوب کرد که با حفظ فرمول سابق، در هیچ زمانی قیمت‌ها از سقف ۵ هزار تومان برای خوراک و ۲ هزار تومان برای سوخت فراتر نخواهد رفت. 

خاندوزی با اشاره به نسبت قیمت‌های حدود  7 تا 8 هزار تومانی که طی هفته‌های اخیر برای صنایع محاسبه می‌شود، تصریح کرد: نرخ‌گذاری دولت در مصوبه یادشده، کاهش بسیار شدیدی داشته و پیامدهای خوبی را برای سودآوری این صنایع در بازار سرمایه و در بخش‌های مختلف اقتصادی در پی خواهد داشت.او با بیان این که این تصمیم نه تنها از سال ۱۴۰۱، بلکه از ابتدای بهمن  امسال ، اجرایی خواهد شد،افزود: در نامه‌ای که از سوی هیئت وزیران به مجلس ارسال می‌شود، درج خواهد شد که معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان از منابع و مصارف تبصره ۱۴ کاهش پیدا می‌کند. 

خاندوزی در ادامه و درباره نرخ تسعیر اعلامی بانک مرکزی برای دارایی‌های خارجی و نیز دارایی های ارزی بانک ها گفت: بانک مرکزی مکلف شد نرخ سامانه نیما در شش ماه گذشته را مبنا قرار دهد و معادل ۹۰ درصد از آن را برای نرخ تسعیر در نظر بگیرد. این موضوع هم کمک خواهد کرد تا گزارش سه ماهه پایانی بانک ها و نهادهای مالی و همچنین گزارش سال آینده آن ها به لحاظ نشان دادن ارقام واقعی و سودآوری تقویت شود.

به گفته وزیر اقتصاد، در مصوبه هیئت‌ دولت در اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۱ این اجازه داده شده است که بخشی از سهام عدالت در شرکت‌های دولتی به عنوان وثیقه نزد صندوق تثبیت بازار قرار بگیرد تا به پشتوانه آن صندوق تثبیت بازار بتواند مداخله جدی‌تر و حمایت گسترده تری انجام دهد.

 خاندوزی افزود: همچنین ۱۰ درصد از عرضه اولیه شرکت‌های دولتی بابت بازارگردانی همان سهام باید در نظر گرفته شود تا خود ناشر مکلف شود، از سهام های خود حمایت کند.
واکنش مثبت بورس به تصمیمات حمایتی دولت

گفتنی است در پی ابلاغ مصوبات 5 بندی دولت در حمایت از بورس و اقبال سهامداران، شاخص کل بازار سرمایه با رشد 21 هزار و 497 واحدی معادل 1.78 درصد روبه رو شد. در این میان، همان طور که انتظار می رفت، اغلب نمادهای گروه‌های «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای»، «محصولات شیمیایی» و «فلزات اساسی» با رشد قیمت روبه رو شدند. 


فرصت از دست رفته یک ماهه و سقوط ۹۴ هزار واحدی بورس


به گزارش خراسان، همان طور که گفته شد، مصوبات ابلاغی دیروز دولت، دقیقا بخشی از پیشنهادهای 10 بندی ستاد اقتصادی دولت در 29 آذرماه است که همان زمان در آن ستاد مصوب شد. بررسی وضعیت شاخص از آن زمان تا 5 دی ماه یعنی دو روز قبل نشان می دهد که شاخص کل از یک میلیون و 301 هزار  واحد به یک میلیون و 207 هزار واحد (معادل 94 هزار واحد) کاهش یافته است. با این حساب می توان گفت در صورت ابلاغ سریع تر این مصوبات می شد جلوی بخشی از این ریزش بازار را گرفت. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها