کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بیت‌کوین به جمعه سیاه رسید


کد خبر : ۹۲۱۹۱چهارشنبه، ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵:۰۷۱۵۸۶۶ بازدید

در دو ماه گذشته، حدود 1.5 تریلیون دلار سرمایه از کل بازار رمزارز خارج شده است ...
بیت‌کوین به جمعه سیاه رسیدبیت‌کوین به جمعه سیاه رسید

پس از روزها کاهش ممتد ارزش بیت‌کوین و رسیدن آن به پایین‌ترین رکورد در شش ماه گذشته، یک کاهش بهای ناگهانی دیگر ارزش این رمزارز را به کمتر از نصف بالاترین ارزش آن در طول تاریخ که در ماه نوامبر اتفاق افتاده بود، رساند.

این افت شدید به نگرانی‌ها از وقوع پدیده‌ای موسوم به «زمستان رمزارزی» دامن زد و برخی تحلیلگران هشدار داده‌اند که شاید سال‌ها طول بکشد تا بیت‌کوین و سایر رمزارزهای موجود در بازار کاملا از این ورطه بیرون بیایند.

چنان‌که معمولا در تغییرهای اساسی بازار رمزارز دیده‌ایم، این کاهش ارزش اخیر را می‌توان به عوامل مختلفی ربط داد؛ از جمله کاهش عملیات رمزارزی در قزاقستان و نگرانی از ممنوعیت کامل رمزارزها در روسیه. اما به نظر می‌رسد عامل اصلی این کاهش بها، سقوط بازار سهام در گیرودار نگرانی از افزایش احتمالی نرخ بهره توسط خزانه فدرال ایالات متحده باشد.

الکساندر ماماسیدیوف، از بنیان‌گذاران بانک سیار دیجیتالی مینه‌پلکس، در مصاحبه با ایندیپندنت می‌گوید: «خبر برگزاری جلسه کارگروه بازار آزاد فدرال ایالات متحده (FOMC) پس از مد‌ت‌ها انتظار در روز سه‌شنبه موجب شد سرمایه‌گذاران همچنان موضع محافظه‌کارانه خود را حفظ کنند.»

«احتمالا این کارگروه [در این جلسه] از برنامه‌هایش برای افزایش نرخ بهره سرنخی دقیق دهد و بدین ترتیب بسیاری از سرمایه‌گذاران عرصه رمزارز احتمالا به سراغ دارایی‌های امن‌تر بروند و پول خود را از بازار رمزارز بیرون بکشند. به دلیل وابستگی متقابل زیاد روند رشد این بازار با بازار سهام، برای دیدن کوچک‌ترین نشان از بهبود احتمالی وضع آن،‌ بازار سهام باید در سطح وسیع‌تر اصلاح شود.»

فقدان قطعیت‌ در بازارهای مالی در سطح وسیع‌تر معمولا به فروش گروهی دارایی‌های بی‌ثبات‌تر مانند بیت‌کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و سایر رمزارزهای اصلی منجر شده است.

در دو ماه گذشته، حدود ۱.۵ تریلیون دلار سرمایه از کل بازار رمزارز خارج شده است و در روزهای اخیر، تمام ۱۰ رمزارز اصلی همچنان ضررهای سنگینی متحمل می‌شوند.

شدت این افت که برخی صاحب‌نظران آن را «جمعه سیاه» بیت‌کوین نامیده‌اند، موجب شد تا در یک روز، بیش از ۱۷۵ میلیون دلار پول از بازار بیت‌کوین خارج شود. با این حال، هنوز به شدت آنچه در سال ۲۰۲۱ مشاهده شد، نیست؛ زمانی که ارزش بیت‌کوین از بالاترین حد خود یعنی ۶۴ هزار دلار در آوریل به زیر ۳۰ هزار دلار در ژوییه رسید و سپس پیش از پایان سال، دوباره به بالاترین رکوردش در طول تاریخ دست یافت.

الکس اکسلراد، مدیر اجرایی شرکت خدمات مالی سوییسی اکسیمتریا (Aximetria)، معتقد است احتمالا این بار چنین بازگشتی، دست‌کم در کوتاه‌مدت، بعید است.

او می‌گوید: «در مقطع زمانی فعلی، ترس بر صنعت رمزارز سایه انداخته و شاید بتوان گفت سرمایه‌گذاران مشغول بیرون کشیدن سرمایه خود از دارایی‌های نامطمئنی همچون رمزارزند.»

«هم‌اکنون سرمایه‌گذاران دلشان می‌خواهد بهای بیت‌کوین تثبیت شود اما بهبود وضع بازار این رمزارز به این زودی محقق نمی‌شود. امیدواریم بهای بیت‌کوین در تراز پشتوانه‌ای ۳۲ هزار و ۵۰۰ دلار بماند تا در چند هفته آینده بتواند دوباره به نرخ پایدار ۴۰ هزار دلار بازگردد.»

پیش‌بینی بی‌ثباتی ارزش بیت‌کوین دشوار است و با آنکه پیرو همان روندهای اخیر بازار سنتی‌تر است، تا جایی که دیده‌ایم با وقوع هر رویدادی، کاملا از دنبال کردن چنین الگوهایی عقب‌نشینی می‌کند.

چنان‌که تاکنون دیده‌ایم، یک توییت ایلان ماسک یا بیانیه‌ای از  یکی از رهبران جهان می‌تواند به افزایش یا کاهش ناگهانی ارزش آن منجر شود.

دمیتری میشونین، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت پیمانکاری هوشمند هش‌اکس (HashEx) می‌گوید: «رمزارز قواعد خودش را دارد؛ زیرا روند رشدش به رویدادهای کلان اقتصادی محدود نمی‌شود.»

«برانگیخته شدن احساسات سرمایه‌گذاران که هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد، می‌تواند به افزایش دوباره ارزش آن منجر شود.» 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها