کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وضعیت طلا و ارز در بازار تهران


کد خبر : ۹۱۹۶چهارشنبه، ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۹:۲۳۳۰۴۷ بازدید

روز سه‌شنبه بر خلاف آرامش دلار، سکه همسو با افزایش بهای جهانی اونس در مسیر افزایشی قرار گرفت. روز گذشته هر سکه بهار آزادی با بهای ...

روز سه‌شنبه در حالی که شاخص بازار ارز دارای ثبات نسبی بود، سکه طلا متاثر از بازارهای جهانی با رشد قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شد. در چهارمین روز هفته همزمان با ماندن دلار روی قیمت 3530 تومان، سکه تمام بهار آزادی با 13 هزار تومان افزایش به قیمت 997 هزار تومان رسید. 


 سکه در مرز کانال یک میلیونی

روز سه‌شنبه بر خلاف آرامش دلار، سکه همسو با افزایش بهای جهانی اونس در مسیر افزایشی قرار گرفت. روز گذشته هر سکه بهار آزادی با بهای 997 هزار تومان معامله شد که افزایشی 13هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت. به نظر می‌رسد عامل اصلی جهش قیمتی سکه بالا رفتن ارزش بهای طلا در بازارهای جهانی باشد. بهای اونس سه‌شنبه تا رقم 1215 دلار هم بالا رفت تا بهای سکه طلا در بازار داخلی وارد کانال 990 هزار تومان شود.این در حالی است که بهای این کالای گرانبها هفته گذشته دو کانال قیمتی پایین آمده بود. سکه هفته پیش وارد کانال 970 هزار تومان شده بود، اما حتی با وجود نوسان افزایشی سکه در روز سه‌شنبه، این کالا باز هم حباب منفی خود را از دست نداد. محاسبات نشان می‌دهد که ارزش ذاتی سکه در بازار دیروز یک میلیون و 10 هزار تومان و حدود 13 هزار تومان بالاتر از قیمت بازار بود. 

 رفت و برگشت دلار

روز گذشته آنچه در بازار ارز جلب توجه می‌کرد آرام‌تر بودن فضای بازار نسبت به روزهای قبل بود و این آرامش موجب شد قیمت نهایی دلار برای اولین بار در هفته جاری نوسانی را نسبت به روز قبل تجربه نکند. البته شاخص بازار ارز در طول روز با نوسان روبه‌رو بود و در بازه قیمتی 3520 تومان تا 3535 تومان حرکت داشت. برای اطلاع از بهای ارز در ساعات مختلف فعالیت بازار می‌توانید در نمودار این گزارش دقیق شوید.

دنیای اقتصاد از امروز برای آشکار شدن روند قیمتی روزانه بازار در کنار اعلام نرخ نهایی، نرخ فروش دلار و همچنین سکه را به‌صورت ساعتی منعکس خواهد کرد.  دلار در سومین روز هفته معاملات خود را با قیمت 3535 تومان آغاز کرد که افزایشی 5 تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت، اما در ادامه روز نرخ فروش این ارز در مسیر کاهشی قرار گرفت و تا ساعت یک بعداز‌ظهر به 3525 تومان رسید. این رفت و برگشت قیمتی ادامه یافت و نهایتا ساعت 3 بعداز‌ظهر قیمت شاخص بازار ارز به 3530 تومان رسید. ثبات قیمت نهایی دلار در روز سه‌شنبه درحالی رقم خورد که آخرین تجربه ثبات این ارز به پنج‌شنبه گذشته بازمی‌گردد. 


 ایست معامله‌گران 

گروهی از فعالان، عامل اصلی عدم تغییر نرخ فروش دلار را «عرضه ارز برخی از صرافی‌های وابسته به بانک‌ها» و «توقف نسبی معاملات شماری از بازیگران» عنوان کردند. به گفته بعضی از فعالان در بازار ارز دیروز هرگاه قیمت در مسیر افزایشی قرار گرفت، برخی از صرافی‌های بانک‌ها با فروش ارز خود مانع از ادامه افزایش نرخ فروش شدند. به اعتقاد یکی از افراد 

با تجربه بازار، این مساله موجب شد که برخی از بازیگران معاملات روزانه خود را تا حدی متوقف کنند. دیگر عامل عدم افزایش بهای دلار روند کاهشی روزانه دلار در روز دوشنبه دانسته می‌شد. روز دوشنبه در حالی که قیمت دلار در ابتدای روز در مسیر افزایشی بود، در ادامه رو به کاهش گذاشت و تا قیمت 3530 تومان پایین آمد. اتفاقی که موجب ضرر برخی از معامله‌گران شد.  در ساعات ابتدایی سه‌شنبه نیز بهای دلار بالاتر از نرخ فروش روز دوشنبه بود، اما از ساعت 11 ظهر برخی از صرافی‌های بانک‌ها وارد بازار شدند و اقدام به فروش ارز خود کردند. این روند موجب شد برخی از معامله‌گران که تجربه روند قیمتی روز دوشنبه را داشتند، از هراس احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها تمایل زیادی به خرید ارز نداشته باشند. با این حال گروهی دیگر در بازار اعتقاد دارند در بازار سه‌شنبه عامل افزایشی خاصی برای رشد دلار وجود نداشت. به گفته آنها دیروز نرخ برابری دلار به درهم در بازارهای داخلی با نرخ برابری این دو ارز در بازارهای جهانی متناسب بود و تفاوت قیمتی خاصی بین این دو بازار وجود نداشت. امری که تمایل بازیگران غیررسمی برای سودگیری از تفاوت نرخ دو بازار و تقاضا برای دلار را کاهش داد.  از سوی دیگر به گفته دیگر فعالان پس از ورود دلار به کانال 3500 تومان، دامنه نوسانات این ارز کاهش یافته و انتظار برخی از بازیگران برای افزایش بیشتر قیمت پایین آمده است. شاخص بازار ارز از تاریخ 26 آذر وارد کانال 3500 تومان شد و تنها در روز ابتدایی هفته جاری بود که بهای این ارز از کانال 3500 تومان خارج شد. 
 

9kb2qdt8rlsr1pod1263.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها