کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بهای نفت در بازارهای جهانی


کد خبر : ۹۱۹۳۷چهارشنبه، ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳:۵۴۳۲۹ بازدید

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی در پی مسدود شدن یک خط لوله از عراق به ترکیه و افزایش نگرانی‌ها نسبت ...
بهای نفت در بازارهای جهانیبهای نفت در بازارهای جهانی

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی در پی مسدود شدن یک خط لوله از عراق به ترکیه و افزایش نگرانی‌ها نسبت به تشدید محدودیت عرضه، برای چهارمین روز متوالی افزایش یافت و به بالاترین رکورد هفت سال اخیر صعود کرد.

بهای معاملات نفت برنت یک دلار و چهار سنت معادل ۱.۲ درصد افزایش یافت و به ۸۸ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه رسید و به رشد ۱.۲ درصد معاملات روز گذشته افزود. بهای این معاملات تا مرز ۸۹ دلار و پنج سنت هم پیش رفت که بالاترین قیمت از ۱۳ اکتبر سال ۲۰۱۴ بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک دلار و ۱۵ سنت معادل ۱.۴ درصد افزایش پیدا کرد و به ۸۶ دلار و ۵۸ سنت در هر بشکه رسید و به رشد ۱.۹ درصدی روز سه شنبه افزود. شاخص نفت آمریکا ابتدای معاملات تا رکورد ۸۷ دلار و هشت سنت پیشروی کرده بود که بالاترین قیمت از ۹ اکتبر سال ۲۰۱۴ بود.

شرکت بوتاس ترکیه روز سه‌شنبه اعلام کرد جریان نفت در خط لوله کرکوک-سیهان را پس از وقوع یک انفجار در این سیستم قطع کرده است. علت این انفجار هنوز مشخص نیست.

این خط لوله نفت عراق را که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است برای صادرات به بندر سیهان ترکیه منتقل می‌کند. توقف جریان نفت این خط لوله در شرایطی روی داده که تحلیلگران کمبود عرضه در سال ۲۰۲۲ را پیش بینی می‌کنند که تا حدودی به دلیل تاب آوری بهتر از حد مطلوب تقاضا در برابر شیوع کرونای اُمیکرون بوده و بعضی از آنها انتظار دارند نفت ۱۰۰ دلاری برگردد.

مسائل ژئوپلیتیکی در روسیه که دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان است و امارات متحده عربی که سومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، به نگرانیهای عرضه افزوده شده است.

امارات متحده عربی روز سه شنبه خواستار نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای محکومیت حمله روز دوشنبه انصارالله یمن به ابوظبی شد.

در این بین، نیروهای روسیه در مرز با اوکراین مستقر شده‌اند. کاخ سفید این بحران را فوق العاده خطرناک خواند و اعلام کرد روسیه در هر مقطعی ممکن است حمله کند.

افزایش تنشها چشم انداز اختلالات عرضه را تقویت کرده و همزمان اوپک پلاس برای افزایش تولید مطابق با سهمیه توافق شده دچار مشکل شده است.

ادوارد مویا، تحلیلگر شرکت OANDA در یادداشتی نوشت: اوپک پلاس نتوانسته است اهداف تولید را محقق کند و اگر تنشهای ژئوپلیتیکی تشدید شود، نفت برنت به تلاش زیادی برای صعود به ۱۰۰ دلار در هر بشکه نیاز نخواهد داشت.

به گفته ویویک دهار، تحلیلگر کالای بانک کامن ولث، مصرف سوخت جت با رشد پروازهای بین‌المللی افزایش پیدا می‌ کند و همزمان ترافیک جاده‌ای بسیار بالاتر از مدت مشابه سال گذشته است. محدودیتهای عرضه اوپک پلاس و افزایش تقاضای جهانی برای نفت احتمالا قیمت‌ها را در ماه‌های آینده پشتیبانی خواهد کرد.

مقامات اوپک به رویترز اعلام کردند با تداوم احیای تقاضا و ظرفیت محدود اوپک پلاس برای افزایش تولید، روند افزایشی نفت ممکن است در چند ماه آینده ادامه پیدا کند و قیمت‌ها ممکن است مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه را بشکند.

بر اساس گزارش رویترز، وزارت انرژی آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد سواپ ۴۰۰ هزار بشکه نفت از ذخایر استراتژیک نفت و عرضه آن به شرکت بازرگانی و فروش آتلانتیک که زیرمجموعه شرکت توتال انرژیز است را تصویب کرد. این پنجمین سواپ نفت از زمان اعلام برداشت از ذخایر استراتژیک نفت توسط بایدن در نوامبر برای پایین بردن قیمتهای سوخت است. شرکتهایی که از ذخایر استراتژیک نفت دریافت می کنند، باید آن را بعلاوه میزان اضافی به عنوان بهره برگردانند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها