کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حل مشکل کولبران با راه اندازی 8 منطقه آزاد


کد خبر : ۹۱۹۳۳چهارشنبه، ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰:۱۲۲۱۳۷ بازدید

8 هزار کیلومتر خط مرزی باعث شده ایران با 11 کشور مرز مشترک داشته باشد. 16 استان منطقه مرزی محسوب می‌شوند و ...
حل مشکل کولبران با راه اندازی 8 منطقه آزادحل مشکل کولبران با راه اندازی 8 منطقه آزاد

8 هزار کیلومتر خط مرزی باعث شده ایران با 11 کشور مرز مشترک داشته باشد. 16 استان منطقه مرزی محسوب می‌شوند و 15 استان جزو مناطق مرکزی‌اند. به عبارتی حدود 50 درصد مساحت و 49 درصد جمعیت کشور مرزنشین‌اند. مرزنشینانی که اغلب اوقات با مسأله معیشت دست‌ به گریبان بودند تا جایی که در دو دهه گذشته شاهد پدیده کولبری بودیم.

پدیده‌ای که به باور نماینده کردستان در مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های مختلف کارهایی برای ساماندهی آن صورت گرفته است. نماینده مریوان و سروآباد از ١٦ استانی می‌گوید که در فهرست مرزنشینان قرار می‌گیرند. به گفته «شیوا قاسمی‌پور» این ١٦ استان فراکسیونی تشکیل داده‌اند؛ فراکسیون مزنشینان. «لایحه‌ای از طرف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و وزارت کشور و لایحه‌ای از طرف نمایندگان مجلس ارایه شده است.»

لوایحی که به گفته قاسمی‌پور جلسات متعددی به خود دیده‌اند تا در کنار هم به نتیجه مطلوبی برسند برای ساماندهی کولبری. «بحث کولبری و ته‌لنجی که در جنوب کشور مرسوم است مدنظر این فراکسیون است.» به گفته نماینده کردستان در مجلس تلاش‌ها بر این است تا طرح و لوایحی قانونی مصوب شود برای حل مشکل کولبران. «قاسمی‌پور» از جلسات ماهانه در این زمینه می‌گوید. جلساتی با ارگان‌های مختلف مانند مرزبانی، وزارت کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و همین‌طور نمایندگان مجلس.

کردستان صاحب منطقه آزاد می‌شود

طبق مصوبات و لوایحی که در فراکسیون‌ و جلسات متعدد عنوان شده قرار بر راه‌اندازی هشت منطقه آزاد است. مناطق آزادی در کردستان و مناطق غرب‌نشین. «مریوان و بانه هم قرار است جزو مناطق آزاد باشند.» راه‌اندازی هشت منطقه آزاد به همت و همکاری وزارت اقتصاد و همه دستگاه‌های مربوطه بستگی دارد. «از هشت منطقه، هفت منطقه به تصویب رسیده‌اند. یکی از این مناطق کردستان شهرستان مریوان است.»

به گفته قاسمی‌پور در مریوان، بانه و سروآباد دومین مرز رسمی بین‌المللی را داریم. اگرچه در غرب کشور مرزهایی داریم که ٦٠درصد صادرات کشور از این مرزها صورت می‌گیرد. «زمینه اشتغالزایی مهیا شده و فرصت‌هایی وجود دارد. ما دو مرز غیررسمی داریم که از ظرفیت آنها هم می‌توان برای فعالیت‌های اقتصادی استفاده کرد.»  به باور «قاسمی‌پور اگر زیرساخت‌ها فراهم شود، سرمایه‌گذار بی‌شک ترغیب خواهد شد.» او مریوان را دروازه مدیترانه می‌خواند، ظرفیتی که می‌توان از آن به بهترین شکل بهره برد. «١٠سالی است اهالی مناطق مرزنشین منتظر مصوب و مهیا شدن زیرساخت‌ها هستند. اما بی‌شک اتفاقات خوبی در راه است.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها