کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بررسی دو محصول جدید ايران خودرو


کد خبر : ۹۱۸۸سه شنبه، ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷:۵۰۲۱۰۳۷ بازدید

حتی اگر این واقعیت که کشور چین در حال حاضر یکی از برترین قطب های صنعت خودرو به لحاظ میزان تولید و فروش است را امری جدی در نظر ...
بررسی دو محصول جدید ايران خودروبررسی دو محصول جدید ايران خودرو

حتی اگر این واقعیت که کشور چین در حال حاضر یکی از برترین قطب های صنعت خودرو به لحاظ میزان تولید و فروش است را امری جدی در نظر نگیریم، به طور قطع در این‌که آینده درخشانی پیش روی خودروسازان این کشور قرار دارد را نباید به هیچ وجه نادیده گرفت چرا که تقریبا تمام شرکت های صاحب نام این صنعت به جد در حال تولید مدل های مختلف خود در چین هستند و این به معنای پتانسیل فراوان برای کسب تکنولوژی های جدیدتر و آشنایی با فرايندهای نوين تولید برای خودروسازان چینی است.

زمانی همین رویه در مورد ژاپن و بعدها کره جنوبی در جریان بود، هر چند که در خصوص گزینه دوم نمی توان هنوز به طور دقیق آن را بهره مند از شخصیتی متمایز و پیشرو دانست ولی همین مقدار که چینی ها حتی دست به کپی کاری خودروهای کره ای نیز زده اند خود به روشنی گواه این موضوع است که کره و به خصوص غول هیوندای – کیا توانسته به هر آنچه در گذشته ای نه چندان دور در ذهن داشته دست یابد، البته با نگاهی به پراکندگی خودروهای کره ای در بازارهای مختلف دنیا و سهم قابل توجه آنها در اکثر این مناطق اوج شکوفایی آنها بیش از پیش نیز قابل درک خواهد بود. حال چند سالی است كه چینی ها نیز پا در جای پای دیگر چشم بادامی ها گذاشته و حتی به تازگی بازار ایالات متحده را نیز نشانه گرفتند تا دیگر نتوان یک خودروی چینی را الزاما بهره مند از سازهای بی‌کیفیت و غیرقابل رقابت با سیار برندها لحاظ کرد. 

در میان انبوه خودروسازان بزرگ و کوچک فعال در چین، عمال چهار شرکت گوی رقابت را از دیگر رقبای هم وطن خود ربوده اند تا در کنار نام هایی همچون چانگان موتور، گروه خودروسازی فاو و سایک‌ موتور، دانگ فنگ نیز قرار داشته باشد. شرکتی که با فروش کلی بیش از 3.5 میلیون دستگاه خودرو در سال جاری میلادی توانسته به عنوان دومین غول بزرگ چینی شناخته شود و این در حالی است که در بخش خودروهای تجاری، فروش بیش از 450 هزار دستگاهی انواع خودرو، به تنهایی آن را در راس پر فروشترین خودروسازان در چین قرار داده است.

همانند بیشتر خودروسازان دیگر چینی، دانگ فنگ موتور یا DFM تقریبا تمام موفقیت فعلی خود را مدیون همکاری مشترک با دیگر خودروسازان معتبر جهانی میداند که البته در این زمینه هیچ شرکت خودروساز دیگری در این کشور فعالیت هایی مشترکی به گستردگی دانگ فنگ ندارد. این همکاری مشترک باعث شده تا این شرکت با قدمتی نزدیک به 45 سال شرکای صاحب نامی از جمله سیتروئن، هوندا، کیا، نیسان، پژو، ولوو و رنو داشته باشد و به صورت عمده وظیفه تولید و عرضه مدل های مختلف این شرکتها را در داخل چین و حتی بازارهای دیگر عهده دار باشد.

در سال 2009 دانگ فنگ که تا پیش از آن تنها وظیفه تولید و عرضه انواع خودرو با نشان شرکت های اصلی تولید‌کننده را بر عهده داشت، اولین سدان خود با نام اس30 را روانه بازار کرد که یک سال بعد از آن نیز دو مدل دیگر به نام های اچ30 کراس اوور و هاچ بک در سبد اولین محصولات این شرکت با نشان دانگ فنگ قرار گرفتند. در واقع اولین تجربه یکی از بزرگترین خودروسازان چینی در طراحی و تولید یک خودرو با نشان این شرکت چندان هم ناموفق نبوده و فروش خوب این مدلها در کشورهای مختلفی همانند روسیه، بلاروس، اوکراین، شیلی و ... به خوبی توانمندی های قابل قبول آنها حداقل به عنوان خودروهایی ارزان قیمت ( قمیت تقریبی هر سه مدل در محدوده 6500 تا 7500 دلار قرار دارد ) را در معرض نمایش میگذارد.

1xd2ihoghbgewd1ppb.jpg

بدنه و اتاق

در میان شرکتهای مختلفی که دانگ فنگ به صورت رسمی در حال همکاری با آنهاست، سایه پژو–سیتروئن یا همان PSA از سایرین بیشتر به چشم می آید و همین مورد نیز باعث شده تا اولین سدان خانوادگی دانگ فنگ با حال و هوای پژو طراحی و تولید شود. با نگاهی به اس30، آنچه ممکن است در نظر اول به چشم آید، شباهت غیرقابل انکار این خودرو با مدل اقتصادی پژو یعنی 301 است که البته با توجه به آنچه بیان شد به هیچ وجه دور از انتظار نبوده است. 

هر دو خودروی مورد بررسی از جدیدترین مدل های دانگ فنگ به حساب می آیند که نسبت به نمونه های اولیه تولید شده شاهد برخی تغییرات در بدنه خود هستند که چهره ای منسجم تر و تقریبا به روز برای آنها به همراه داشته است. همانطور که در پژو 301 نمی توان خلاقیت خاصی را در طراحی بدنه آن مشاهده کرد در این خودروها نیز رویه کم و بیش پابرجاست ولی این امر به معنای طراحی نامناسب و حتی فاقد جذابیت نیست. چرا که همین سادگی و پرهیز از به کارگیری خطوط متعدد در طراحی بدنه باعث شده تا اس 30 و اچ 30 چهره ای ساده اما مستحکم به خود بگیرند. در واقع اگر قرار باشد به لحاظ نمای ظاهری دانگ فنگ را با سایر رقبای چینی خود در بازار داخلی مقایسه کنیم، شاید تنها جک جي5 به واسطه طراحی ایتالیایی خود و جیلی برتر از آن قرار می گیرند و در بقیه موارد اس30 و اچ30 یا همسطح یا حتی بهتر و هماهنگ تر از دیگر مدل ها به چشم می آیند.

به طور کلی در نمای جلو، هر دو مدل مذکور از ژن طراحی کاملا مشابهی برخوردارند که برخی جزییات مانند طراحی سپر و جلو پنجره باعث تفاوت آنها در این بخش می شود و بقیه موارد مانند چراغ های بزرگ جلو، درپوش پیشرانه و حتی گلگیرها نیز کامال مشابه یکدیگر هستند. در نمای جانبی که یکی از نقاط قوت طراحی بدنه هر دو مدل محسوب میشود به وضوح میتوان شیب رو به جلو بدنه که با خط کمربند شانه ای برجسته نیز همراه شده را مشاهده کرد. خوش بختانه طرح ستون سوم با آن‌که از زاویه مناسب درمقایسه با سایر خطوط و زوایای بدنه بهره نمی برد ولی ضربه بزرگی به طراحی این قسمت وارد نکرده است، هر چند که با توجه به محدوده قیمتی خودرو، انتقاد چندانی را نمی توان متوجه آن دانست.

در نمای عقب حداقل آن طور که پیداست، مدل کراس اوور اچ30 توانسته نظرات مثبت بیشتری را به سوی خود جلب کند که البته باید پذیرفت که این خودرو چشم نوازتر از برادر صندوقدار خود از آب درآمده است. در اس30 سدان به خوبی میتوان شكل خاص گلگیر، در صندوق عقب و سپر را مشاهده کرد که حتی طرح زیبای چراغ ها نیز نتوانسته تاثيري بر آن بگذارد. این رویه در مورد کراس اوور اچ3 حال و هوایی بهتر و تقریبا به روزتر دارد تا برتری در این بخش به صورت نسبی در اختیار این مدل باشد. در مجموع آنچه مشخص است، دانگ فنگ سعی کرده تا ضمن حفظ سادگی در هر دو مدل و پرهیز از احجام اغراق شده در پانل های بدنه، ظاهری یک دست را برای این خودروها به وجود آورد هر چند که این امر در مدل کراس اوور دلنشین تر و همراه با برخی خصوصیات اسپرتی نیز شده است.

با ورود به داخل این دو خودرو آنچه در همان وهله نخست می توان به آن اشاره داشت، طراحی مناسب و زیبای این فضاست به طوری که به هیچ وجه این تفکر که با یک خودروی چینی رو به رو هستید را به ذهن راه نمیدهد. طراحی نشانگرهای پشت فرمان با قالبی اسپرت، سیستم نمایش اطلاعات مورد نیاز راننده در یک صفحه نمایش قرارگرفته در بخش بالای داشبورد، صفحه نمایش لمسی بزرگ موجود در کنسول وسط داشبورد و ... از مواردی به حساب می آیند که بیشتر نظرها را به سوی خود جلب می‌کنند. یکی از نکات جالب توجه دیگر در مورد اس30 و اچ30 کیفیت ساخت خوب آنهاست که عملا با نظارت پژو ساخته و پرداخته شده تا در مقایسه با تمام خودروهای چینی دیگر موجود در بازار داخلی، دانگ فنگ حرف های فراوانی برای گفتن داشته باشد. تمامی سیستم خودرو در مدت انجام آزمایش به خوبی از عهده انجام وظایف خود بر آمدند و در این بخش کارکرد سیستم تهویه مطبوع دومنطقه ای خودرو نیز بسیار قابل توجه و در خور تحسین است. 

یکی از شاخصه های خودروهای چینی، مجهز بودن آنها به انواع تجهیزات رفاهی است که در این زمینه خوشبختانه دانگ فنگ هیچ کسری نداشته و تقریبا هر آنچه در خودروهای یک کلاس بالاتر از این خودرو و آن هم در اغلب موارد به صورت سفارشی قابل مشاهده است را یک‌جا در این دو مدل به کار گرفته تا در بخش تجهیزاتی ایمنی و رفاهی هیچ جای ناامید کننده ای وجود نداشته باشد به خصوص این‌که کیفیت این سیستم ها نیز برخالف دیگر چینی های بازار داخلی در سطح خوبی قرار دارد. در عین حال پوشش چرم و تزیین چوب مانند به کار گرفته شده در فرمان نیز از دیگر بخش های جالب توجه کابین این خودروهاست که واقعا احساس خوبی را به راننده منتقل می‌کند. 

فضای داخل کابین با توجه به فاصله بین دو محور 2610 میلی متری، طبق انتظار، برای هر پنج سرنشین آنها قابل قبول به نظر می رسد و حداقل به راحتی می توان در مسافرت های بین شهری به آن اعتماد کرد. با باز کردن در صندوق عقب، در مدل سدان با فضایی مناسب رو به رو هستیم که هر چند این فضا کمتر از لیفان 620 و جیلی امگراند است ولی با حجم نزدیک به 490 لیتر به طور حتم برای یک خانواده قابل قبول به نظر میرسد. این ظرفیت البته در مدل کراس اوور در حالت استاندارد 417 لیتر است ولی در صورت نیاز و با خواباندن صندلی های عقب این فضا به راحتی به بیش از 1130 لیتر می رسد تا حتی برای بارگیری وسایل حجیم و بزرگ نیز مناسب باشد. در این بخش باز هم توجه به جزییات و کیفیت بسیار مناسب پوشش ها و مواد به کار رفته، چیزی است که در نظر هر فردی به خوبی می آید.


yfq6eo5axexhkkq7xny.jpg

1c4rktd7u7uwwl3vl76.jpg


رانندگی

نه تنها در طراحی ظاهری، بلکه اولین محصولات دانگ فنگ در بخش فنی نیز به نوعی کاملا یک پژو هستند، چرا که با نگاهی به پیشرانه 1.6 لیتري TU5 قرار گرفته زیر کاپوت این خودروها به خوبی می توان به این مساله پی برد. اس30 مورد بررسی در کنار این  پیشرانه از گيربكس چهاردنده اتوماتیک با سه حالت مختلف متناسب با شرایط رانندگی بهره میبرد و اچ30 کراس اوور نیز مجهز به گيربكس پنج دنده دستی بود تا تفاوت دو خودرو به لحاظ فنی تنها در این قسمت باشد. قبل از شروع حرکت، دیدگاه مورد انتظاري نسبت به عملکرد این خودروها با در نظر گرفتن پیشرانه نام آشنای 110 اسبي برای آنها وجود داشت و در حقيقت هر آنچه از پژو در دانگ فنک اس30 و اچ30 قرار گرفته به بهترین نحو ممکن با خصوصیات آنها هماهنگ شده تا به هیچ وجه احساس قرارگیری درون یک خودرو با پیشرانه 1600 سي سي به شما دست ندهد.

در مورد سواری مدل سدان یعنی اس30 به واسطه این‌که این خودرو از جعبه دنده اتوماتیک بهره میبرد، کمتر میتوان به جنبه های اسپرتی رانندگی با آن پرداخت ولی نباید آن را خودرویی فاقد لذت رانندگی دانست. صندلی ها با پوشش چرم به خصوص در ردیف جلو به خوبی بدن راننده را در خود جای می دهند که البته در دورهای شدید آن هم با سرعت زیاد، نباید تنها به آنها تكيه كرد، ولی در مجموع در هر دو ردیف، راحتی صندلی ها را باید مورد تحسین قرار داد. اس30 وزن خالصی برابر با 1240 کیلوگرم در مدل اتوماتیک دارد.شتاب گیری اين خودرو در صورتی که حالت اسپرت را در گیربکس فعال کرده باشید تقریبا راضی‌کننده خواهد بود ولی بیشتر مزایای این خودرو در رانندگی های شهری به چشم می آید، جایی که عملکرد این جعبه دنده، نرم و همراه با تعویض های به موقع است.

سواری با اچ30 کراس اوور نیز دقیقا همان حس رانندگی با مدل سدان را به راننده منتقل می‌کند، با این تفاوت که جعبه دنده دستی شتاب بهتری را برای این خودرو به ارمغان میآورد و دست راننده عمال برای انجام مانور بازتر خواهد بود. صندلی های اچ30 هر چند از پوشش چرم بهره نمی برند، ولی رنگ بندی مشکی - قرمز به کار رفته در آنها به مراتب با طراحی اسپرت تر بدنه و عملکرد خودرو هماهنگ تر به نظر میرسد. نکته ای که شاید بتوان گفت جاي بهبود دارد، عملکرد تقریبا خشک سیستم تعلیق به خصوص در محور جلو بود، ولی با نگاهی به سایر مدل های چینی و حتی برخی مدل های اروپایی باید آن را امری طبيعي لحاظ کرد، ضمن این‌که به احتمال فراوان دو خودروی مذکور به واسطه آزمایشی بودن شاید چندان با مدل های عرضه شده در آینده در بخش عملکرد یکسان نباشند، به همین دالیل نباید به قضاوت های زودگذر پرداخت.

در مجموع، دانگ فنگ اس30 و اچ30 کراس، به عنوان اولین محصولات تولید شده با برند دانگ فنگ شاید جزء بهترین چینی های موجود در بازار به حساب نیایند، ولی مطمئنا نسبت به قيمتي كه براي آنها متصور است، کیفیت، ساخت خوب، استفاده از مواد و پوشش های مناسب، سیستم ها و تجهیزات ایمنی و رفاهی فراوان با عملکرد بسیار خوب، عدم حضور مشکلات برقي رایج در مدل های چینی (حتی در نمونه های صفرکیلومتر) ، طراحی ارگونومیک و به روز داخل اتاق و پیشرانه ای کم مصرف با خدمات پس از فروش بسيار گسترده در ايران، مطمئنا این فرصت را خواهند داشت تا مشتریان قابل توجهی را به سوی خود جلب کنند .

9r9svfredst7x7pzauw.jpg

1q394sdphkkr8jm7hrye.jpg

IKcopress



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها