کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

برای مقابله با سویه مسری‌تر اومیکرون از چه ماسک یا ماسک‌هایی استفاده کنیم؟


کد خبر : ۹۱۸۵۱دوشنبه، ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱:۴۲۸۱۴ بازدید

از آنجایی که سویه بسیار مسری کرونا یعنی اومیکرون همچنان در حال گسترش است برخی از کارشناسان می‌گویند که زمان آن فرا رسیده است که در گزینه‌های ماسک صورت خود تجدید نظر کنید، به‌خصوص اگر هنوز از ماسک پارچه‌ای استفاده می‌کنید.

از آنجایی که سویه بسیار مسری کرونا یعنی اومیکرون همچنان در حال گسترش است برخی از کارشناسان می‌گویند که زمان آن فرا رسیده است که در گزینه‌های ماسک صورت خود تجدید نظر کنید، به‌خصوص اگر هنوز از ماسک پارچه‌ای استفاده می‌کنید.

دکتر لیانا ون، پزشک اورژانس و استاد مدیریت سلامت در دانشکده موسسه میلکن دانشگاه جورج واشنگتن به سی‌ان‌ان گفت: «ماسک‌های پارچه‌ای چیزی بیشتر از تزیین صورت نیستند. با توجه به سویه اومیکرون جایی برای آن‌ها وجود ندارد.»

وی افزود: «این چیزی است که دانشمندان ماه‌ها اعلام کرده‌اند.»

این متخصص تاکید کرد که دست‌کم باید از ماسک جراحی سه‌ لایه استفاده کرد: «می‌توانید از ماسک پارچه‌ای روی آن استفاده کنید اما ماسک پارچه‌ای را به تنهایی استفاده نکنید.»

وی اضافه کرد که در حالت ایده‌آل و در مکان‌های شلوغ باید از ماسک ان۹۵ (N95) استفاده کرد [نمونه اروپایی این ماسک‌ها با نام FFP2 شناخته می‌شود].»

این ماسک‌ها با داشتن تناسب و مواد خاص مانند الیاف پلی‌پروپیلن که به‌عنوان موانع مکانیکی و الکترواستاتیکی عمل می‌کنند، از ورود ذرات ریز به بینی یا دهان جلوگیری می‌کنند.

یک مطالعه جدید نیز نشان داده است خطر ابتلای فردی که از این ماسک‌ها استفاده می‌کند تنها ۰.۴ درصد است.

پروفسور برونو مگاربان، رئیس بخش احیای پزشکی و سم‌شناسی بیمارستان لاری‌بوازیر پاریس می‌گوید: «ماسک FFP2 کاملا روی پوست قرار می‌گیرد و هیچ فاصله‌ای ایجاد نمی‌کند.»

او افزود: «بنابراین می‌توانیم آن را در مقایسه با ماسک‌های جراحی برای افرادی که در معرض خطر بالای ابتلای به نوع جدید کرونا هستند به عنوان مثال افرادی که واکسینه نشده‌اند یا افراد مسن و شکننده‌تر توصیه کنیم.»

دکتر محمد سبحانی، متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه اوهایو به مجله تایمز می‌گوید: «اومیکرون با قابلیت انتقال بالای خود، واقعا نحوه محافظت در برابر ابتلا به این بیماری را تغییر داده است. ماسک خوب یکی از تغییرات است که باید همراه با واکسیناسیون، فاصله‌گذاری اجتماعی و اطمینان از تهویه خوب مورد استفاده قرار گیرد.»

استفاده از دو ماسک این روزها بیشتر توصیه شده است به طوریکه در یونان حتی استفاده از دو ماسک در برخی از مکان‌ها اجباری است.

فیلیپ آمویل، اپیدمیولوژیست فرانسوی نیز در گفت‌وگویی با ال‌اس‌ای گفت که استفاده از ماسک پارچه‌ای برای بالا بردن عملکرد ماسک جراحی بسیار عاقلانه است: «زیرا ماسک جراحی چهار نقطه ورود دارد و بنابراین اجازه می‌دهد هوا از طرفین وارد و خارج شود. در نتیجه هدف از ماسک پارچه‌ای روی ماسک جراحی فیلتر کردن بیشتر آن نیست بلکه مهر و موم کردن ماسک جراحی است.»

طبق مطالعات صورت گرفته ماسک‌های پارچه‌ای دارای ۷۵ درصد نفوذ به داخل و خارج ماسک هستند.

ماسک‌های ان‌۹۵ می‌توانند حداکثر تا ۹۵ درصد ذرات موجود در هوا را فیلتر کنند. از سوی دیگر ماسک‌های جراحی یا یکبار مصرف حدود پنج تا ۱۰ درصد کمتر از ماسک‌های ان‌۹۵ موثر هستند. یعنی میزان جلوگیری از نفوذ ذرات در آن‌ها بین ۸۵ تا ۹۰ درصد بسته به نوع آن‌ها است.

در ایالات متحده آمریکا گرچه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها ماسک ان‌۹۵ را موثرتر می‌داند اما یک نوع خاص ماسک را توصیه نمی‌کند. با این حال جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در ۱۳ ژانویه گفت که دولت او به زودی ماسک‌های ان‌۹۵ رایگان را در اختیار مردم قرار می‌دهد.

آیا می‌توانیم از N95 چند بار استفاده کنیم؟
ماسک‌های N95 باید یکبار استفاده شوند اما اگر مجبور به استفاده مجدد از این ماسک‌ها هستید طبق توصیه کارشناسان می‌توان آن را در یک کیسه کاغذی در محیطی با دمای اتاق و خشک به مدت چند روز قرار داد تا تمام عفونت‌های احتمالی روی آن از بین بروند. دکتر سبحانی می‌گوید اگر ماسک به وضوح کثیف است باید آن را دور انداخت.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها