کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رشد 266 درصدی خروج پول از بورس!


کد خبر : ۹۱۷۷۰شنبه، ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵:۴۴۳۸۴۹ بازدید

بازار سهام این روزها با مشکل کمبود نقدینگی مواجه است و این مساله با خروج پول از بورس هر روز تشدید می‌شود.
رشد 266 درصدی خروج پول از بورس!رشد 266 درصدی خروج پول از بورس!

بورس در حالی هفته چهارم دی ماه را با کاهش شاخص آغار کرده است که بسیاری از کارشناسان به ارزندگی و کف قیمت بودن قیمت سهام تاکید دارند.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند معامله‌ گران بورس هنوز در موقعیت صبر و انتظار هستند. بسیاری منتظرند نتیجه مذاکرات برجامی مشخص شود. برخی نیز در انتظار تصویب بودجه و روشن شدن مواردی هستند که بر بورس تأثیرگذار است. مالیات صنایع بورسی، مالیات سپرده ‌های بانکی حقوقی ‌ها و قیمت مصوب انرژی صنایع بورسی از جمله مواردی است که برای سهامداران و معامله ‌گران بازار سهام مهم است.

در روزهای پایانی آذر ماه ستاد اقتصادی دولت مصوبه‌‌ای 10 بندی موسوم به حمایت از بازار سرمایه داشت که اغلب موارد آن به تصویب مجلس و گنجانده شدن در بودجه سال آینده نیازمند است. در هفته گذشته نیز، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه ‌ای خطاب به رئیس دولت بر لزوم اضافه شدن مصوبه ستاد اقتصادی در قالب گزارش تکمیلی لایحه بودجه تأکید کرد و درخواست کرد که با تسریع زمانی تدوین و به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.
 

*بورس به کدام سو می‌رود؟

شاخص‌های عملکردی بازار سهام در روز شنبه نشان می دهد، سمت فروش همچنان با توان بالایی در حال نقش آفرینی در بورس است و خریداران به دلیل تردیدی که نسبت به دورنمای بازار دارند، حضور فعالی ندارند. خروج پول حقیقی‌ها از بازار سهام با پایین بودن ارزش معاملات خُرد نیز نشانگر و تایید کننده همین موضوع است.

شنیده‌ها حاکی از حذف ارز 4200 تومانی در بودجه سال 1401 است. با اصلاح این سیاست که به عنوان یکی از ناکارآمدترین سیاست‌های ارزی کشور معرفی شده است، می‌توان امیدوار بود تا بازار سهام و سهم های دارویی و غذایی با رشد مواجه شوند.

از دیگر سو، انتشار اخبار مثبت از مذاکرات وین نیز می‌تواند خبر خوب دیگری باشد تا بازار سرمایه را با رشد مواجه کند. اما هیچ یک از این اخبار اقتصادی و سیاسی هنوز نتوانسته است فروشندگان در بورس را متقاعد کند تا از فروش سهام ارزنده خود دست بکشند.

البته باید به فروشندگان نیز حق داد که می‌خواهند از زیان بیشتر جلوگیری کنند. رفتار بورس بازان ناشی از تردید آنان نسبت به دورنمای بازار سهام و معاملات بورس و فرابورس است. همین مسئله باعث شده عرضه کنندگان شرایط بهتری در بازار داشته باشند. معاملات روز شنبه نیز نشان داد فروشندگان در حال فروش سهام خود برای خروج از بازار هستند.
 

افت شاخص های بورس ادامه دارد

شاخص کل بورس در روز شنبه با افت 0.9 درصدی به رقم یک میلیون و 322 هزار و634 واحد رسید. در معاملات امروز شاخص کل با افت 11 هزار و 630 واحدی روبرو شد تا هفته را قرمزپوش آغاز کند.

شاخص کل هم‌وزن نیز در معاملات امروز بازار سهام با افت 3 هزار و 573 واحدی به عدد 350 هزار و 194 واحد رسیده است. این در حالی است که بازدهی شاخص کل هم‌وزن بورس در معاملات امروز منفی 1.02 درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس 112 واحد پایین آمد و در سطح 17 هزار و 987 واحد قرار گرفت.
 

*رشد خروج پول از بازار سرمایه

بازار سرمایه این روزها در حالی شاهد خروج پول است که بزرگترین مشکل این بازار در حال حاضر کمبود نقدینگی و نبود پول در بورس است. در دی ماه سال جاری تنها یک روز شاهد پول از بازار بوده ایم و در 16 روز کاری باقی مانده روند خروج پول از بورس ادامه دار بوده است.

طی معاملات روز شنبه نیز 3 هزار 657 میلیارد ریال از بازار سرمایه خارج شده است که نسبت به میزان پول خارج شده در روز چهارشنبه هفته گذشت رشد 266 درصدی را شاهد بوده ایم.
 

*کاهش ارزش معاملات خرد و افزایش ارزش کل معاملات

در معاملات روز شنبه ارزش کل معاملات به عدد 5 هزار و 427 واحد رسید که نسبت به روز چهارشنبه رشد 33 درصدی داشته است.

ارزش کل معاملات خرد نیز در معاملات اولین روز کاری هفته با کاهش 13 درصدی روبرو شد و به عدد 2 هزار و 145 میلیارد تومان رسید.

 

*افت صف های خرید و رشد صف های فروش

در پایان معاملات شنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز چهارشنبه 80 درصد افزایش یافت و 164 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 47 درصد افت کرد و در رقم 32 میلیارد تومان ایستاد.

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 101 نماد رشد قیمت داشتند که 59 نماد بورسی و 42 نماد فرابورسی بودند. همچنین 388 نماد کاهش قیمت داشتند که 290 نماد بورسی و 98 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 20 درصد بازار رشد قیمت و 78 درصد بازار افت قیمت داشتند.

14 نماد در صف خرید و 68 سهم نیز در صف های فروش قفل بودند. میانگین خرید هر کد حقیقی در معاملات روز شنبه 13 میلیون تومان و میانگین فروش حقیقی ها نیز 14 میلیون تومان بوده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها