کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افزایش عجیب قیمت آگهی زمین در شمال کشور


کد خبر : ۹۱۲۶۵دوشنبه، ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴:۲۰۱۳۲۳۱ بازدید

به جرات می‌توان گفت تراکم جمعیت و خانه‌سازی در بیشتر استان‌ها و شهرهای کشور به حداکثر خود رسیده به‌طوری که در ...
افزایش عجیب قیمت آگهی زمین در شمال کشورافزایش عجیب قیمت آگهی زمین در شمال کشور

به جرات می‌توان گفت تراکم جمعیت و خانه‌سازی در بیشتر استان‌ها و شهرهای کشور به حداکثر خود رسیده به‌طوری که در برخی مناطق زمین بایر زیادی باقی نمانده است. شهرهای شمالی نیز از این امر مستثنی نیستند و این ساخت‌وسازها تا جایی پیش رفته که در چندسال اخیر اغلب زمین‌های کشاورزی و باغات موجود در استان‌های شمالی به‌صورت قانونی یا غیرقانونی تخریب و به آپارتمان یا ویلا تبدیل شده‌اند.

با توجه به ورود حجم بالای سرمایه‌گذاری‌ها به املاک و زمین‌های استان‌های شمالی از دیگر استان‌ها و ازجمله تهران؛ گرچه همچنان ویلاسازی ادامه دارد اما روند ساخت‌وساز از ویلاسازی به آپارتمان‌سازی تغییر فاز داده است. از همین‌رو در سال‌های اخیر خرید زمین در استان‌های شمال به میزان قابل‌توجهی مورد استقبال قرار گرفته است که علت آن علاوه‌بر پتانسیل رشدپذیری اقتصادی که شهرهای شمالی دارند، آب‌وهوای مطلوب این شهرها نیز است که موجب شده افراد زیادی تمایل به خرید زمین یا ملک در این منطقه از کشور داشته باشند. آمارها نشان می‌دهد در برخی شهرهای گیلان و مازندران قیمت‌های 30میلیون تومان برای آپارتمان و 36میلیون تومان برای واحدهای تجاری آگهی می‌شود که چندین‌برابر قیمت سال‌های قبل است.
 

36 میلیون تومان یک‌متر مغازه در شمال!

افزایش تقاضای سکونت در استان‌های شمالی کشور موجب افزایش قیمت املاک در این منطقه شده است به‌طوری که در شش‌ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان‌های مازندران و گیلان شاهد افزایش متوسط قیمت‌های املاک هستیم؛ اما در همین مدت زمان در استان گلستان افزایش قیمت در این حوزه را داشته‌ایم. قیمت املاک مسکونی گلستان از دو استان دیگر گران‌تر است به‌طوری که براساس آمار اعلام‌شده ازسوی موتور جست‌وجوی ملک‌رادار، گلستان با متوسط قیمتی هر مترمربع 8میلیون و 961هزار تومان به گران‌ترین استان میان استان‌های شمالی تبدیل شده است. ازسوی دیگر گیلان با متوسط قیمتی هر مترمربع 8میلیون و 502هزار تومان و مازندران با قیمت متوسط هر مترمربع 8میلیون و 478هزار تومان به‌ترتیب در رتبه‌های پایین‌تر از گلستان از نظر قیمتی جای گرفته‌اند.

درمقابل املاک اداری و تجاری استان گیلان با فاصله کمی از استان مازندران در صدر قیمت‌ها قرار دارد. با وجود این، متوسط قیمت‌های ثبت‌شده در آگهی‌های استان مازندران از نیمه اول امسال فاصله خود را با استان گیلان کمتر کرده است. در این حوزه گلستان با قیمت هر مترمربع 24میلیون و 494هزار تومان پایین‌تر از دو استان شمالی جای گرفته است. مازندران با متوسط قیمتی هر مترمربع 35میلیون و 368هزار تومان قرار دارد و گیلان با 36میلیون و 301هزار تومان گران‌ترین قیمت هر مترمربع از املاک اداری را به‌خود اختصاص داده است.
 

خانه متری 30 میلیون تومان!

نگاهی به قیمت‌های آپارتمان و ویلا در استان گیلان نشان می‌دهد بالاترین قیمت ویلا مربوط به لنگرود، اطاقور، شلمان و کومله با 8.4میلیون تومان به‌ازای هر متر و بندرانزلی با 8.1میلیون تومان است. لاهیجان، سیاهکل، دیلمان و رودبنه با 7.4میلیون تومان و رودسر، املش، کلاچای، رانکوه و واجارگاه با 6.7میلیون تومان در رتبه‌های بعدی قرار دارند. ارزان‌ترین ویلاها هم مربوط به صومعه‌سرا، ماسال، گوراب‌زرمیخ و مرجقل است که هر متر ویلا 3/3میلیون تومان آگهی شده است. رضوانشهر و پره‌سر با 3.5 و فومن، شفت و ماسوله با 4/4میلیون تومان در رتبه‌های بعدی قرار دارند. درخصوص قیمت آپارتمان‌ها نیز، بالاترین قیمت آگهی‌های استان گیلان مربوط به لاهیجان، سیاهکل، دیلمان و رودبنه با 18.1میلیون تومان و رشت با 15.1میلیون تومان است. رودبار با 8.5میلیون تومان و تالش، اسالم و لیساربالاده با 8.6میلیون تومان کمترین قیمت را بین شهرهای این استان دارند. روند قیمتی املاک در استان گیلان صعودی است و با افزایش قیمت ملک در این استان‌ها نرخ اجاره‌بها نیز دستخوش افزایش شده است. به این ترتیب میانگین خرید هر مترمربع ویلا در استان گیلان 5میلیون تومان و میانگین قیمت برای هر مترمربع آپارتمان در این استان 11میلیون تومان است.

املاک ویلایی موجود در سلمانشهر، کلارآباد و عباس‌آباد با فاصله زیادی از مناطق دیگر این استان، گران‌ترین املاک در شهرهای استان مازندران محسوب می‌شوند به‌طوری که متوسط قیمت خرید هر مترمربع ویلا در این شهرها که گران‌ترین شهرهای این استان هستند بیش از 21میلیون تومان است. همچنین متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در شهرهای چاف و چمخاله در این استان نزدیک به 30میلیون تومان است. ارزان‌قیمت‌ترین ویلا در این استان مربوط به شهر چمستان با متری 5میلیون و 790هزار تومان است. در استان مازندران گران‌ترین آپارتمان‌ها مربوط به چاف و چمخاله با 29میلیون و 900 هزار تومان است. پس از آن سلمان‌شهر، کلارآباد و عباس‌آباد با میانگین متری 27میلیون و 300هزار تومان است. علاوه‌بر آن ارزان‌ترین آپارتمان‌های این استان در شهرهای نکا و سورک قرار دارد که متوسط قیمت هر مترمربع در آنها 7میلیون و 630هزار تومان است. با توجه به ارقام اعلامی میانگین قیمت برای خرید ویلا در استان مازندران 9میلیون و 700هزار تومان و برای خرید آپارتمان 15میلیون و 550هزار تومان است.
 

افزایش 98 درصدی قیمت زمین

با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم در کشور اغلب افراد تمایل به سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف دارند که زمین یکی از آنهاست. در شهرهای شمالی نیز رایج‌ترین نوع سرمایه‌گذاری در چندسال اخیر مربوط به خرید باغ و زمین بوده چراکه با چنین سرمایه‌گذاری‌ای نه‌تنها سرمایه‌گذاران کسب سود می‌کنند بلکه می‌توانند برای زمان فراغت نیز از این اماکن استفاده کنند. آمارها نشان می‌دهد حجم خریدوفروش باغ و زمین در استان‌های شمالی کشور در شش‌ماهه ابتدایی سال حدود 3.33درصد رشد داشته است. همچنین قیمت خرید باغ و زمین در استان‌های مازندران و گلستان در مقایسه با املاک مسکونی نیز رشد بیشتری را تجربه کرده است درحالی که در استان گیلان، املاک مسکونی نسبت به باغ و زمین دستخوش افزایش قیمت بالاتری بوده و علاوه‌بر آن متوسط افزایش قیمت باغ و زمین در استان گلستان 89درصد، استان گیلان 94درصد و استان مازندران 98درصد در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته رسیده است. با نگاهی به آگهی‌های موجود در برخی پلتفرم‌ها می‌توان دریافت که از هر ٣باغ و زمین آگهی‌شده در شمال کشور، یکی از آنها را می‌توان با ٥٠٠میلیون تومان خریداری کرد.

از همین‌رو مازندران با متوسط قیمت هر مترمربع 4میلیون و 793هزار و 600تومان در رده گران‌ترین و استان گلستان با متوسط قیمت هر مترمربع 2میلیون و 472هزار و 100تومان ارزان‌ترین باغات و زمین را در شهرهای شمالی عرضه می‌کند. براساس آماری که پلتفرم شیپور از شش‌ماهه ابتدایی سال جاری ارائه کرده، مازندران با 98درصد رشد قیمتی در هر مترمربع بالاترین رشد قیمت برای سرمایه‌گذاران بین استان‌های شمالی محسوب می‌شود که بیشترین میزان عرضه در شمال کشور (استان‌های گیلان، گلستان و مازندران) نیز در همین استان قرار گرفته است.
 

ویلاهای 8 تا 10 میلیارد تومانی

براساس آگهی‌های منتشرشده در پلتفرم‌های مختلف، از 3میلیون و 782هزار آگهی خریدوفروش مسکن در دو استان گیلان و مازندران، 21.8درصد از آنها زیر 100متر، 25.7درصد بین 100 تا 200متر،20.7 درصد بین 200 تا 300متر، 28.9درصد بالای 300متر و 2.9درصد نیز بدون مشخصات متراژ بوده است. این متراژ بیانگر این موضوع است که سهم ویلا در این استان‌ها نسبتا بالا بوده و آپارتمان‌ها نیز با قواره‌های بیشتر ساخته می‌شود. با احتساب ویلاهای بالای 300متر، در هر دو استان شمالی آگهی‌های بالای 8 تا 10میلیارد تومان به تعداد زیادی دیده می‌شود؛ ارقامی که در سال‌های قبل نصف این مقدار هم نبود./ فرهیختگان
 

قیمت زمین در شمال کشور

قیمت زمین در شمال کشور



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها