کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سایه سیگنال‌ های مثبت از وین بر سر اقتصاد کشور


کد خبر : ۹۱۲۲۳یکشنبه، ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹:۰۶۶۹۸۵ بازدید

اخیرا منابع خبری از مسیر روبه جلو در روند مذاکرات خبر می‌دهند و آنطور که میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در ...
 سایه سیگنال‌ های مثبت از وین بر سر اقتصاد کشور سایه سیگنال‌ های مثبت از وین بر سر اقتصاد کشور

مذاکرات دور هشتم در روز پنجشنبه به پایان رسید و پس از وقفه‌ای سه روزه دوشنبه در سال جدید میلادی در هتل کوبورگ، ادامه پیدا می‌کند.

اخیرا منابع خبری از مسیر روبه جلو در روند مذاکرات خبر می‌دهند و آنطور که میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین گفته است: پیشرفت‌هایی را در دو مسیر میز مذاکره و ارزیابی عمومی، در گفت‌وگو‌های وین مشاهده می‌کنیم.

بر اساس گزارشی از اقتصادنیوز ارزیابی‌های عمومی از وضعیت مذاکرات حاوی مولفه‌های مثبت محتاطانه است که معنی آن پیشرفت واقعی مذاکره‌کنندگان در مسیر توافق است. همچنین منابع نزدیک به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان تصریح کرده‌اند این گفت‌وگوها در «فضایی سازنده» پیش می‌روند. البته «الجزیره» به نقل از منابع اروپایی نزدیک به مذاکرات وین این مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد اما مدعی شد هنوز تا رسیدن به توافق فاصله زیادی وجود دارد. علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد مذارکات وین نیز اعلام کرده است که عرصه لغو تحریم‌ها مکاتباتی بین دو طرف انجام گرفت و پیشرفت‌های به نسبت خوبی در روزهای آغازین دور هشتم صورت گرفت. درحالی که سیگنال‌های مثبت از وین مخابره می‌شود که قرار است از روز دوشنبه در سال جدید میلادی، روند مذاکرات به صورت جدی‌تری دنبال شود.


امکان رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد وجود دارد

علاوه‌بر سیگنال‌های مثبت از وین اخیرا رئیس جمهور نیز از برخی تغییرات اقتصادی در ماه‌های آتی خبر داده است. ابراهیم رئیسی، روز جمعه در سفر به قم با مراجع تقلید دیدار کرد. وی در این دیدارها تاکید کرده که گرانی و تورم به زودی متوقف خواهد شد. رئیس جمهور گفته است: «گرانی‌های اخیر نتیجه تصمیمات نادرست گذشته‌است و آثار تصمیمات ما در ماه‌های آینده روشن می‌شود. دولت سیزدهم برای کنترل تورم اقداماتی انجام داده و در کنار آن برخی از فعالیت‌های تورم زا را متوقف کرده است و بر اساس همین تصمیم‌ها شاهد روند کاهشی تورم هستیم.»

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «دولت در دو جبهه خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها فعالیت می‌کند و با فعال‌سازی ظرفیت‌های کشور امکان رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد وجود دارد و همچنین با تلاش دولت برخلاف گذشته استقراض از بانک مرکزی انجام نمی‌شود. رفع مشکل کسری بودجه سال جاری نیز از دغدغه‌های ما است»


با رفع تحریم‌ها ظرفیت‌های غیرفعال بار دیگر فعال خواهند شد

مرتضی عزتی اقتصاددان با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس جمهور در مورد امکان رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد به «ابتکار» گفت: طی سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها برخی از ظرفیت‌های اقتصادی کشور تعطیل و یا کم کار شدند بنابراین اگر مذاکرات به نتیجه برسد و تحریم‌ها لغو شوند ظرفیت‌های غیر فعال بار دیگر فعال خواهند شد و در آن شرایط قطعا ما رشد اقتصادی بیش از 8 درصد را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اگر تحریم‌ها لغو و فروش نفت ما بدون مشکل از سر گرفته شود در آن شرایط فقط فروش نفت‌مان حدود ۱۰ درصد رشد اقتصادی ایجاد خواهد کرد.

این اقتصاددان در ادامه صحبت‌هایش همچنین به بررسی وضعیت در شرایطی که تحریم‌ها لغو نشود پرداخت و در این خصوص گفت: اگر تحریم‌ها لغو نشوند بدون شک رشد اقتصادی ۸ درصدی را نخواهیم داشت بنابراین رشد اقتصادی ۸ درصد به شرط رفع تحریم‌ها است.


عدم سرمایه‌گذار خارجی مانع اصلی رشد اقتصادی

این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به راهکار اصلی که در داخل وجود دارد و می‌تواند نقش زیادی در افزایش رشد اقتصادی داشته باشد اشاره کرد و در این باره گفت: اصلی‌ترین مشکل و مانع بر سر راه رشد اقتصادی کشور عدم سرمایه‌گذار خارجی و در مجموع سرمایه‌گذاری است. این‌روزها سرمایه‌های کشور بسیار محدود بوده و سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند سرمایه خود را از کشور خارج کنند. بنابراین جذب سرمایه و سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند رشد اقتصادی قابل توجه‌ای را به دنبال داشته باشد.
عزتی ادامه داد: اگر بتوانیم با راهکارهایی سرمایه‌های خارجی را جذب کنیم می‌توانیم رشد اقتصادی قابل قبولی را داشته باشیم.

وی در ادامه گفت‌وگو تاکید کرد: در شرایط فعلی اگر می‌خواهیم رشد اقتصادی بالایی داشته باشیم علاوه بر رفع تحریم‌ها باید به دنبال جذب سرمایه‌گذاری نیز باشیم بدون جذب سرمایه و سرمایه‌گذار خارجی ما نمی‌توانیم رشد اقتصادی بالایی را در کشور داشته باشیم این مسئله یک واقعیت است و نمی‌توان منکر آن شد.


رفع تحریم‌ها رشد اقتصادی نمایشی را به دنبال خواهد داشت


عزتی در پایان صحبت‌هایش با اشاره به رشد اقتصادی نمایشی پس از لغو تحریم‌ها افزود: همانطور که اشاره کردم اگر تحریم‌ها لغو شود بسیاری از فعالیت‌هایی که در دوران تحریم غیرفعال بودن به چرخه تولید باز می‌گردند در آن شرایط به صورت موقتی ما یک رشد اقتصادی نمایشی خواهیم داشت. چراکه اتفاق خاصی رخ نداده و تنها بخش‌های غیر فعال بار دیگر فعال شدن بنابراین ما شاهد یک رشد ظاهری در آمارها خواهیم بود. اما اگر بخواهیم تغییر معناداری در فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کنیم که به دنبال آن رشد اقتصادی قابل توجهی و پایداری داشته باشیم باید به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری خارجی به صورت سالانه در کشور باشیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها