کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جزئیات وام ساخت مسکن خودمالکی


کد خبر : ۹۱۱۶۳شنبه، ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳:۲۵۱۱۶۱۴ بازدید

مسکن خودمالکی وارد طرح نهضت ملی مسکن شد، طرحی که امکان ساخت در داخل بافت شهری با وام تا 450 میلیونی، نرخ ...
جزئیات وام ساخت مسکن خودمالکیجزئیات وام ساخت مسکن خودمالکی

مسکن خودمالکی وارد طرح نهضت ملی مسکن شد، طرحی که امکان ساخت در داخل بافت شهری با وام تا 450 میلیونی، نرخ سود 18 درصد و بازپرداخت 20 ساله را فراهم می کند.

بر اساس طرحی که به تازگی به اجرا درآمده است، دارندگان زمین می توانند به ازای تعداد واحد درج در پروانه ،وام ساخت نهضت ملی مسکن بگیرند، یک واحد را خود بردارند و بقیه تسهیلات را به دارندگان فرم ج سبز رنگ متقاضی مسکن انتقال دهند و در عین حال هزینه زمین را نیز از متقاضیان دریافت کنند.

به تازگی در سامانه نهضت ملی مسکن موسوم به «سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن» (saman.mrud.ir) امکان ثبت نام برای خود مالکانی که می‌خواهند از تسهیلات بانکی برای ساخت استفاده کنند فراهم شده است. مدلی که به نظر برای هر دارنده زمین برای ساخت مسکن که در عین حال توان مالی ساخت ندارد، جذاب به نظر می رسد. گزارش ها از پیشینه این طرح نیز نشان می دهد که در سال های گذشته و در قالب مسکن مهر اجرا شده و یکی از موفق ترین و سریع ترین مدل های ساخت مسکن بوده است.به گزارش ایرنا در این خصوص، محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: برای ثبت نام خودمالکان هیچ محدودیتی وجود ندارد و همه شهرهای کشور و همه روستاها برای این دسته از متقاضیان باز است. هر کسی با هر تعدادی که در پروانه‌اش درج شده است امکان ثبت‌نام و دریافت تسهیلات خودمالکی را دارد.


سازوکار دریافت تسهیلات  

به گزارش 27 آذرماه خبرگزاری فارس، در شیوه ساخت مسکن خودمالکی، ابتدا صاحب زمین با مراجعه به وزارت راه و شهرسازی، زمین خود را برای ساخت مسکن معرفی می‌کند. پس از آن وزارت راه و شهرسازی به صاحب زمین اعلام می‌کند، در چهارچوب قوانین شهرسازی به هر تعداد متقاضی واجد شرایطی که بتواند با استفاده از زمین مذکور صاحب‌خانه شود و به اصطلاح رایج فرم ج آن‌ها از رنگ سبز (به معنای استفاده نکردن از تسهیلات و مسکن با حمایت دولت) به رنگ قرمز در بیاید، وام ساخت مسکن پرداخت می‌شود.

برای مثال فرض کنید، فرد دارای زمین بخواهد یک مجتمع مسکونی شش واحدی احداث کند، بالطبع یکی از این شش واحد برای فرد دارای زمین است و وزارت راه و شهرسازی پنج متقاضی واجد شرایط را به فرد دارای زمین معرفی  می‌کند و در مجموع شش وام ساخت مسکن در اختیار وی قرار داده می‌شود. صاحب زمین با استفاده از شش تسهیلات ساخت مجتمع مسکونی را می‌سازد و پس از تحویل این واحدها به متقاضیان، تسهیلات ساخت مسکن را برای پرداخت اقساط به متقاضیان واجد شرایط انتقال می‌دهد. علاوه بر این، هزینه زمین نیز بدون دخالت دولت باید بین متقاضیان واجد شرایط و فرد دارای زمین تعیین تکلیف و توافق برای انتقال سهم زمین به متقاضیان واجد شرایط مهیا شود.


چقدر وام می دهند؟

سقف تسهیلات خودمالکان در طرح اخیر دولت، در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌های بیش از یک میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و دیگر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان است. همچنین متقاضیان در روستاها تا ۲۵۰ میلیون تومان امکان استفاده از تسهیلات خودمالکی را دارند.

نکته قابل توجه طبق اظهارات معاون وزیر راه این است که تسهیلاتی که در قالب نهضت ملی مسکن به خودمالکان پرداخت می‌شود نیازی به خرید اوراق یا سپرده گذاری ندارد. متقاضیان می‌توانند مدارک لازم خود یعنی سند مالکیت و پروانه ساختمان را پس از انتخاب نوع بانک و شعبه بارگذاری کنند تا به بانک و شعبه معرفی شوند. به این متقاضیان پس از تشکیل پرونده در بانک، بلافاصله تسهیلات تعلق خواهد گرفت که در چهار مرحله و با توجه به پیشرفت طرح به حساب مد نظر متقاضی واریز می‌شود.


جزئیات دیگر

بررسی سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن در بخش وام ساخت حاکی از این است که نرخ سود تسهیلات یاد شده، معادل نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار در زمان انعقاد قرارداد تعیین شده است. این نرخ هم اینک 18 درصد است. از سوی دیگر مجموع دوران مشارکت مدنی (ساخت) و فروش اقساطی این تسهیلات حداکثر 20 سال (حداکثر سه سال مشارکت مدنی) است. پس از دوران مشارکت، اصل و سود دوران مشارکت مدنی تسهیلات اعطایی، قابل تقسیط به متقاضی است. گزارش 26 مهرماه ایسنا به نقل از نمایندگان مجلس، اقساط ماهیانه این وام را سه میلیون و ۷۵۰ هزار تا پنج میلیون تومان اعلام کرده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها