کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وفور لوازم‌خانگی قاچاق در بازار


کد خبر : ۹۱۱۳۷پنجشنبه، ۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱:۵۱۷۳۱۹ بازدید

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور گفت: وفور لوازم‌خانگی قاچاق در بازار، در کنار کاهش قدرت خرید مردم ...
وفور لوازم‌خانگی قاچاق در بازاروفور لوازم‌خانگی قاچاق در بازار

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور گفت: وفور لوازم‌خانگی قاچاق در بازار، در کنار کاهش قدرت خرید مردم، ۲ عاملی است که این روزها منجر به بروز مشکل برای تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ایرانی شده است.

«محمدرضا شهیدی» امروز (پنجشنبه) در گفت‌وگو با ایرنا افزود: روند کاهشی تولید تلویزیون که در مهرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۳ درصد بود، در آبان ماه اندکی جبران شد و به ۶ درصد کاهش یافت.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: این روند کاهشی تولید تا پایان سال جبران خواهد شد، اما موضوعی که این روزها به شدت تولیدکنندگان داخلی را آزاد می‌دهد مساله قاچاق است.

وی گفت: اکنون در تلویزیون، بیش از ۴۰ درصد محصولات موجود در بازار از اجناس قاچاق است و همین مساله سبب شده تا تولیدکنندگان با مشکل فروش مواجه شوند.

شهیدی اظهار داشت: نیاز سالیانه کشور به تلویزیون بین ۲ میلیون تا ۲.۲ میلیون دستگاه است، اما اکنون فقط ۱.۵ میلیون دستگاه آن از داخل تامین و بقیه مربوط به قاچاق است.

شهیدی خاطرنشان‌کرد: این در حالی است که برخلاف سال‌های اخیر که همواره تولیدکنندگان با مشکلات تامین مواد اولیه، تامین ارز و غیره مواجه بودند، امروز مشکلی از این بابت نداریم و قاچاق در حد وسیع سبب شده تا فروش و کاهش حجم انبارها به مشکل اول تولیدکنندگان تبدیل شود.

وی ادامه‌داد: این در حالی است که شرکت‌ها، با برگزاری جشنواره‌های متعدد و اعمال تخفیفات ویژه به دنبال کاستن از حجم کالاها در انبارهایشان هستند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور یادآور شد: عمده محصولات قاچاق را همان اجناس کُره‌ای تشکیل می‌دهند که در گذشته در کشورمان تولید می‌شدند، اما امروز با خروج از ایران سایت تولیدی‌شان در کشور مصر را فعال‌تر کرده و عمده کالاهای قاچاق از آنجا به کشورمان ارسال می‌شود.

وی یادآوری کرد: محصولات در سایت مصر با قیمت‌هایی که برای آفریقایی‌ها طراحی شده (که به طور معمول کمتر از دیگر نقاط جهان است)، همچنین با سطح کیفی پایین‌تری تولید و پس از آن بدون پرداخت گمرکی، مالیات و غیره وارد کشورمان می‌شود.

شهیدی اضافه‌کرد: اکنون شاهد سوء استفاده از قوانین و مقررات در مناطق مرزی و واردات گسترده کالاها به صورت ته‌لنجی، کولبری و غیره هستیم که فقط به کام عده‌ای خاص در کشور است.

وی همچنین خاطرنشان‌کرد: روزانه فقط هزاران پیامک و پیام از طریق فضای مجازی برای خرید محصولات قاچاق در سراسر کشور ارسال می‌شود که قابل رصد هستند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور ادامه‌داد: عمده قاچاق‌چیان از سیستم بانکی برای تبادلات پولی خود استفاده می‌کنند و تراکنش‌های آنان نیز قابل دنبال کردن است.

وی همچنین بخش دیگری از کاهش فروش شرکت‌های داخلی را ناشی از تورم قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، مطابق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه ۷۶۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه تلویزیون توسط کارخانجات داخلی تولید شد. این آمار در هم‌سنجی با پارسال افت ۴.۹ درصدی نشان می‌دهد.

در این مدت همچنین یک میلیون و ۴۴۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه یخچال و فریزر (رشد ۷.۸ درصدی) و ۹۱۵ هزار و ۹۰۰ دستگاه ماشین لباس‌شویی (رشد ۲۶.۸ درصدی) در کشور تولید شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها