کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هجوم برای سفر به ترکیه


کد خبر : ۹۱۱۱۵پنجشنبه، ۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲:۱۱۱۰۲۹۵ بازدید

بر اساس گزارش‌هایی که شرکت‌های خدمات مسافرتی هم آن را تایید می‌کنند، کاهش ارزش پول ملی ترکیه افزایش سفر ...
هجوم برای سفر به ترکیههجوم برای سفر به ترکیه

بر اساس گزارش‌هایی که شرکت‌های خدمات مسافرتی هم آن را تایید می‌کنند، کاهش ارزش پول ملی ترکیه افزایش سفر شهروندان ایرانی به این کشور همسایه را در بر داشته است.

حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به خبرگزاری ایسنا گفته کاهش ارزش لیره مسافران ایرانی عازم ترکیه را "تا ۱۰۰ درصد افزایش داده است."

آقای رفیعی گفته: "زمانی که ارزش لیرِه ترکیه کاهش پیدا کرد، به یک‌باره مسافران این مقصد زیاد شد، ‌مخصوصا شهر وان که هتل‌های آن در مقطعی اتاق خالی نداشت. وان شهر خرید است و بیشتر مسافران این مقصد انگیزه خرید دارند."

بعضی آژانس‌های مسافرتی در ایران می‌گویند بیشتر تقاضای سفر در هفته‌های اولی بود که ارزش پول ملی ترکیه شروع به کاهش کرده بود و با بهبود لیره، افزایش تقاضای سفر به این کشور جهش خود را از دست داد.

ایسنا می‌گوید درحال حاضر پایه قیمت کوتاه‌ترین و ارزان‌ترین سفر از ایران به ترکیه "حدود پنج میلیون تومان" است که شامل هزینه بلیت رفت و برگشت و سه شب اقامت در یک هتل معمولی برای یک نفر می‌شود.

ایران از جمله کشورهایی بوده که همیشه بیشترین مسافران به ترکیه را داشته است؛ هر چند عواملی نظیر محدودیت‌های کووید و افزایش نرخ ارز در ایران بر روی تعداد این مسافران تاثیرگذار بوده است.

سقوط پول ملی ترکیه به تصمیم دولت اردوغان به کاهش نرخ بهره برمی‌گردد که اخیرا با کاهش مجدد به ۱۴ درصد رسید؛ این چهارمین کاهش در چند ماه اخیر بود که به سقوط بیشتر ارزش لیره در برابر دلار انجامید.

کاهش مکرر نرخ سود بانکی که آقای اردوغان از آن دفاع می‌کند در مقطعی ارزش هر دلار آمریکا را نزدیکی ۱۸ لیره هم بالا برد که بعدا البته این روند بهبود یافت.

طی یک سال اخیر، لیره حدود نیمی از ارزش خود را از دست داد که این عامل تشویق عده‌ای برای سرمایه‌گذاری در این کشور شد.

از جمله حوزه‌هایی که سرمایه شهروندان ایرانی را در سالهای اخیر به خود جذب کرده، بخش مسکن بوده است.

ماه دسامبر همزمان با افت شدید ارزش لیره بود که مرکز آمار این کشور ماه آینده (ژانویه ۲۰۲۲) گزارش مربوط به خرید مسکن را قرار است منتشر کند.

اما نگاهی به آمار ماه نوامبر نشان می‌دهد که شهروندان ایرانی با خرید ۱۴۰۶ خانه در ترکیه، در این ماه بزرگترین خریداران خانه در مقایسه با سایر اتباع غیرترک در این کشور بوده‌اند.

در بیش از یک سال اخیر، شهروندان ایرانی در بیشتر ماه‌ها رتبه اول را در خرید خانه در کشور همسایه داشتند.

دلیل اصلی افزایش این روند، کسب شهروندی ترکیه از طریق خرید خانه در این کشور است که با توجه به اوضاع اقتصادی-اجتماعی ایران، بخشی از سرمایه ایرانی‌ها را به بخش مسکن ترکیه سوق داده است.

همزمان طی سالهای اخیر قیمت خانه در ایران رشد نجومی داشته است.

حدود دو سال پیش دولت ترکیه برای جذب سرمایه‌های خارجی و خروج از رکود، قوانین شهروندی این کشور برای اتباع خارجی را تغییر داد که در پی آن کسب شهروندی این کشور با خرید خانه آسان‌تر‌ شد.

مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ایران در مهر ماه از "خروج ۷ میلیارد دلار ارز از ایران برای خرید ملک در ترکیه" طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ خبر داد.

او گفته بود با این اقدام، شهروندان ایرانی "ترکیه را از ورشکستگی نجات دادند."



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها