کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شرایط صدور و تمدید کارت بازرگانی


کد خبر : ۹۱۱۱شنبه، ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹:۲۳۵۹۱۷ بازدید

رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران شرایط صدور و تمدید کارت بازرگانی را عنوان کرد و گفت: کارت بازرگانی یک بار مصرف ...

رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران شرایط صدور و تمدید کارت بازرگانی را عنوان کرد و گفت: کارت بازرگانی یک بار مصرف نداریم و حدود 50 هزار کارت بازرگانی صادر شده که اگر کسی با کارت بازرگانی‌اش تخلفی انجام دهد باید با متخلف برخورد شود، نه با اصل کارت بازرگانی.

مجید رضا حریری درباره صحبت‌های مدیرکل دفتر فناروی اطلاعات گمرک در خصوص صدور کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف و مشکلات ایجاد شده به وسیله این کارت‌ها گفت: چیزی به عنوان کارت بازرگانی یک بار مصرف وجود ندارد. اگر کسی از کارت بازرگانی‌اش استفاده سوء می‌کند متخلف است. اگر یک کارمند گمرک خلافی انجام دهد، آیا باید گمرک را تعطیل کرد؟ یا باید با کارمند متخلف برخورد شود؟

وی گفت: در بین 40 - 50 هزار کارت بازرگانی صادره اگر دو درصد هم خلافی مرتکب شوند، رقمی می‌شود. کارت بازرگانی در حال حاضر با شرایط سخت گیرانه‌ای بیش از آنچه قانون گفته صادر می‌شود. کارت بازرگانی کارتی برای بازرگانی خارجی است اگر کسی تخلفی انجام دهد باید با متخلف برخورد شود اما به این دلیل نمی‌توان با اصل کارت بازرگانی برخورد شود.

حریری در پاسخ به اینکه صدور کارت بازرگانی چه شرایطی دارد؟ گفت: داشتن کارت بازرگانی براساس قانون و مقررات صادرات و واردات لازم است. در واقع مجوز کار بازرگانی، داشتن کارت بازرگانی است و هر کسی ‌بخواهد کار صادراتی یا وارداتی انجام دهد باید کارت بازرگانی داشته باشد.

رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران افزود: بر اساس قانون، کسانی که می‌خواهند کارت بازرگانی بگیرند باید عضو اتاق بازرگانی باشند. البته هر کسی عضو اتاق بازرگانی است لزوما کارت بازرگانی ندارد. اما هر کسی کارت بازرگانی دارد لزوما عضو اتاق بازرگانی است.

به گفته وی برای عضویت در اتاق بازرگانی شرایط ساده‌ای وجود دارد که در قانون توضیح داده شده است؛ به عنوان مثال برای آقایان داشتن کارت پایان خدمت که خودش سن افراد را هم تعیین می‌کند، یکی از موارد قانونی است و در کل شرایط برای عضویت در اتاق بازرگانی سخت نیست.

حریری تصریح کرد: در این سال‌ها بحث درباره اینکه چه کسانی کارت بازرگانی گرفته‌اند، مسائلی را ایجاد کرد. طبق قانون اساسی داشتن شغل، حق همه افراد است. اگر کسی تصمیم گرفت کار بازرگانی انجام دهد حق‌ قانونی‌اش است. بر اساس قانون برنامه پنجم هم قرار است اخذ مجوز‌ها برطرف شود اما شرایط فعلی باعث شده سخت گیری‌هایی برای اخذ کارت بازرگانی ایجاد شود و به این منظور حداقل مدرک تحصیلی و داشتن یک تخصص را در نظر گرفته می‌شود و این شرایط مصوبه هیات دولت است.


چگونگی تمدید کارت بازرگانی

رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران درباره دوره‌های تمدید کارت بازرگانی توضیح داد: در سال‌های گذشته کسانی که کارت بازرگانی می‌گرفتند باید سال به سال آن را تمدید می‌کردند و بعد تعیین شد کسانی که یک یا دو سال کارت بازرگانی داشتند می‌توانستند کارت‌شان را به مدت سه ساله تمدید کنند. اما در حال حاضر سخت‌گیری‌ها بیشتر شده و باید هر سال تمدید شود. البته به تازگی هیات دولت مصوب کرده که برای واحد‌های تولیدی می‌توان کارت بازرگانی پنج ساله صادر شود.

وی داد: این در حالی است که کارت بازرگانی کارتی برای بازرگانی خارجی است اما چرا باید کارت بازرگانی یک بازرگان یک ساله و برای تولید کننده پنج ساله تمدید شود. البته مخالف اینکه برای تولید کننده‌گان پنج ساله تمدید شود، نیستیم. چون تولیدکننده هم برای کار بازرگانی کارت بازرگانی را دریافت می‌کند و نه برای کار تولید. به همین دلیل باید برای بازرگان‌ها هم کارت بازرگانی به صورت پنج ساله تمدید شود.


تصمیماتی برای تسهیل صدور کارت بازرگانی

حریری تصریح کرد: تصمیماتی برای تسهیل صدور کارت بازرگانی در جریان است اما اقدام عملی منجر به نتیجه‌ وجود نداشته است. حذف کارت بازرگانی به خودی خود نه یک تابو است که نباید درباره‌اش صحبت شود و نه اینکه باید گفت حتما باید حذف شود. اگر کارت بازرگانی مانع نباشد باید دلیلی برای حذف آن داشته باشیم. موضوع اصلی در این فرآیند این است که باید یک مدل برای کسب و کار تعریف کنیم.

وی تصریح کرد: بودن یا حذف کارت بزرگانی اگر بدون منطق باشد معنا ندارد. اگر منطق کارت بازرگانی تعریف شود می‌تواند مانند برخی کشور‌ها حذف شود یا مانند مدل برخی دیگر از کشور‌ها باقی بماند. اما اگر تعریف درستی نداشته باشیم حذف یا ماندن کارت بازرگانی ممکن است تصمیم درستی نباشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها