کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جزئیات از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین


کد خبر : ۹۱۰۲۱سه شنبه، ۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹:۳۲۴۲۸۶ بازدید

مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران با تاکید تهران بر لغو تحریم‌های آمریکا دیروز دوشنبه 27 دسامبر (6 دی) از سر گرفته شد.
جزئیات از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وینجزئیات از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین

مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران با تاکید تهران بر لغو تحریم‌های آمریکا دیروز دوشنبه 27 دسامبر (شش دی) از سر گرفته شد.

دور هشتم مذاکرات هسته‌ای پس از یک وقفه پنج ماهه در پایان نوامبر بین کشورهای طرف قرارداد شامل آلمان، فرانسه، بریتانیا، چین، ایران و روسیه مجددا آغاز شد. ایالات متحده آمریکا در این مذاکرات به‌طور غیر مستقیم حضور دارد.

انریکه مورا، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات را بر عهده دارد پس از جلسه امروز گفت: «اگر در روزها و هفته‌های آینده سخت کار کنیم، باید نتیجه مثبتی بگیریم.»

وی با این حال تاکید کرد که تصمیم‌های سیاسی دشواری هم در تهران و هم در واشنگتن باید گرفته شود که کار را بسیار سخت خواهد کرد.

این در حالی است که صبح دیروز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در حاشیه پنجمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران در جمع خبرنگاران گفت: « سند مشترک و قابل‌قبولی روی میز مذاکره‌کنندگان داریم که آن‌ها را از اسناد یکم و پانزدهم دسامبر می‌خوانیم؛ هم در موضوع هسته‌ای و هم تحریم‌ها. یعنی دیگر سند ژوئن ۲۰۲۱ را کنار گذاشتیم به سند جدید و مشترکی رسیدیم و از امروز مذاکرات ما حول آن سند مشترک شروع می‌شود.»

وی بحث تضمین و راستی‌آزمایی [رفع تحریم] را از محورهای گفت‌وگوهای امروز عنوان کرد و خواستار فروش نفت ایران «به آسانی و بدون هیچ مرزی» شد تا «پول نفت به صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود.»

توافق سال ۲۰۱۵ به ایران پیشنهاد می‌داد تا در ازای محدودیت در برنامه‌های هسته‌‌ای بخشی از تحریم‌های اقتصادی لغو شود.

اما با خروج یکجانبه آمریکا از این توافق تحریم‌های اقتصادی بازگشتند و ایران نیز به طور متقابل تعهدات هسته‌ای خود را کاهش داد.

امیرعبداللهیان امروز گفت: «ما به یک سند مشترک در موضوع هسته‌ای و تحریم‌ها رسیده‌ایم و دیروز نخستین مذاکرات در این زمینه آغاز شد.»

دولت آقای ابراهیم رئیسی بارها خواستار رفع تمامی تحریم‌های اقتصادی قبل از جلوگیری از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران شده است.

دیپلمات‌ها هشدار داده‌اند که زمان برای احیای توافق در حال سپری شدن است زیرا ایران مواضع سخت‌گیرانه‌ای در تحمیل مسئولیت آمریکا برای لغو تحریم‌ها دارد.

دیپلمات‌های سه قدرت اروپایی گفته‌اند که زمان برای پایان موفقیت‌آمیز مذاکرات رو به اتمام است.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات نیز پس از آغاز مذاکرات امروز در توئیتی نوشت: «ما باید به سمت تکمیل موفقیت‌آمیز مذاکرات در اسرع وقت پیش برویم.»

او جلسه امروز را «عمل‌گرایانه و نتیجه‌گرا» توصیف کرد.

مورا نیز گفت: «تصمیم برای از سرگیری گفت‌وگوها بین کریسمس و سال جدید به این دلیل گرفته شده چرا که احساس می‌کنیم فوریت وجود دارد و از دست دادن وقت مثلا برای ۱۰ روز قابل قبول نیست.»

وی افزود: «در همه گروه‌های حاضر احساس فوریت وجود دارد که این مذاکرات باید در یک بازه زمانی معقول به پایان برسد.»

او گفت که درباره تاریخ‌های مورد نظر برای توافق گمانه‌زنی نمی‌کند اما تکرار کرد که «ما در مورد هفته‌ها صحبت می‌کنیم، نه ماه‌ها.»

طبق گزارش رویترز، این دیپلمات اروپایی همچنین گفت که «درباره رفع تحریم‌ها و تعهدات هسته‌ای ایران به طور همزمان کار می‌کنیم.»
 

علی باقری: گفت‌وگوها درباره رفع تحریم‌ها از امروز آغاز می‌شود


علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در جمع‌بندی مذاکرات مدعی شد که « نمایندگان کشورهای مختلف در این نشست بر اهمیت اولویت داشتن رسیدگی به موضوع رفع تحریم‌ها و راستی آزمایی و تضمین در دور هشتم گفت‌وگوهای وین تأکید داشتند.»

وی افزود: «بر همین اساس قرار شد از صبح امروز (سه‌شنبه) گفت‌وگوها با موضوع رفع تحریم‌ها و نیز تأکید بر بررسی پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه دو موضوع مهم راستی آزمایی و تضمین‌ها آغاز شود و در ادامه نیز مسائل و موضوعات مرتبط با تحریم‌های مالی و بانکی مورد بررسی در نشست کارگروه‌های مشترک بین نمایندگان ایران و ۱+۴ قرار بگیرد.»

علی باقری و هیات همراه وی پیش از نشست امروز ملاقات با انریکه مورا و همچنین با مذاکره کننده ارشد فرانسه داشتند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها