کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افزایش حقوق بازنشستگان با فرمول جدید


کد خبر : ۹۰۹۵۶دوشنبه، ۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۸:۱۰۱۳۴۹۲۱ بازدید

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی از طرح این وزارتخانه برای افزایش حقوق بازنشستگان از طریق تعریف محصولات بیمه‌ای ...
افزایش حقوق بازنشستگان با فرمول جدیدافزایش حقوق بازنشستگان با فرمول جدید

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی از طرح این وزارتخانه برای افزایش حقوق بازنشستگان از طریق تعریف محصولات بیمه‌ای جدید خبر داد. درواقع به نظر می رسد دولت قرار است با فرمولی جدید و به صورت غیرنقدی، حقوق بازنشستگان را با تعریف محصولات بیمه‌ای بالا برد. این در حالی است که در سال گذشته تصویب شد که بازنشستگان ۹۰ درصد حقوق شاغلان همتراز خود را دریافت کنند.

به نظر می‌رسد افزایش حقوق بازنشستگان به روش سال‌های گذشته به‌دلیل فشار بودجه‌ای، برای دولت هزینه گزافی دربرخواهد داشت که فکر راهکار جدید افتاده است.
 

  چالش افزایش حقوق بازنشستگان

در جلسه وزیر اقتصاد با مدیران بیمه‌ای، درباره روش افزایش حقوق بازنشستگان بحث شده است. احسان خاندوزی در این مورد تصریح کرد: یکی از همین موارد، مساله افزایش حقوق بازنشستگان از طریق تعریف محصولات بیمه‌ای جدید است که مقرر شد رئیس کل بیمه مرکزی در این زمینه هم پیشنهادی را به سرعت آماده و ارائه کند.

باید توجه داشت که در ایران و در صندوق بازنشستگی کشوری یک قانون کلی درباره تعدیل مستمری وجود دارد و آن توجه به شاخص هزینه زندگی است و با جود این رویه اجرایی ثابتی برای افزایش حقوق بازنشستگی وجود ندارد. برای مثال در سال ۱۳۸۰ افزایش ضریب ریالی حقوق کارکنان دولت به‌عنوان مبنای تعدیل حقوق بازنشستگی در نظر گرفته شد. در سال ۸۳ افزایش مستمری بر مبنای یک مبلغ ثابت و یک تغییر درصدی اعمال شد. در سال‌های بعد بار دیگر میزان افزایش مستمری به صورت درصدی اعلام شد.

در سال ۸۸ علاوه بر اعلام میزان افزایش درصدی حقوق بازنشستگی، حداقل حقوق بازنشستگان هم تعیین و اعلام شد. در سال ۹۵ افزایش حقوق بر مبنای سقف حقوق پرداختی انجام شد؛ به‌طوری‌که حقوق‌های کمتر، افزایش حقوق بیشتر و حقوق بیشتر افزایش حقوق کمتر داشتند. در سال ۹۹ نیز با تصویب متناسب‌سازی افزایش حقوق بازنشستگی بر مبنای افزایش دستمزد تعیین شد؛ به‌طوری‌که حقوق بازنشستگان به ۹۰درصد حقوق شاغل همتراز رسید. حال با توجه به صحبت های وزیر اقتصاد، به نظر می‌رسد برای افزایش حقوق بازنشستگان برای سال آینده تصمیم‌های جدیدی اتخاذ شده است. شاید مهم‌ترین مساله‌ای که درباره افزایش حقوق این قشر به صورت سال‌های گذشته وجود دارد، فشاری است که به بودجه کشور وارد می‌کند که احتمالا نتیجه‌ای جز استقراض دولت از بانک مرکزی و در نهایت تورم نخواهد داشت؛ اما باید دید دولت برای فرار فشار بودجه‌ای، می‌تواند راهکار دیگری پیدا کند؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها