رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان گفت: بسیاری از شرکتهای واردکننده خودرو خدمات پس از فروش مناسبی به خریداران محصولات خود ارائه نمیدهند.
محمد جعفری اظهار کرد: برخی از خودروهای وارداتی توسط واردکنندگان متفرقه وارد شده و اساسا فاقد خدمات ضمانت (گارانتی) هستند.
وی با بیان اینکه خریداران این خودروها در زمان خرابی خودرو با مشکل خدمات گارانتی مواجه میشوند، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن مالکان خودروهای دارای گارانتی نیز به خدمات پس از فروش مناسبی دسترسی ندارند.
رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان ادامه داد: براساس برخی گزارشها، برخی از قطعات خودروهای وارداتی در تعمیرگاههای شرکت واردکننده موجود نیست و مالکان خودروها بعضا یک ماه برای واردات قطعه معطل میشوند.
وی افزود: برخی از شرکتهای واردکننده خودرو محدودیتهای خارجی را دلیل کمبود برخی از قطعات یدکی عنوان میکنند این در حالی است که اگر این شرکتها میتوانند خودرو وارد کرده و بفروشند پس میتوانند قطعات یدکی آنرا نیز تامین کنند. جعفری با بیان اینکه برخی از شرکتهای واردکننده خودرو تنها به دنبال فروش خودرو بوده و چندان به کیفیت خدمات پس از فروش اهمیت نمیدهند، تصریح کرد: متاسفانه نظارت چندانی بر عملکرد این شرکتها وجود ندارد بنابراین سازمانهای نظارتی باید نظارتهای خود در این حوزه را افزایش دهند.
لیفان و میتسوبیشی، رکورددار کاهش رضایت مشتری
خودروهای میتسوبیشی و لیفان به صورت مشترک رکورددار کاهش رضایتمندی مشتریان از خدمات فروش خودروهای سواری در ایران هستند. بیشترین میزان کاهش رضایت مشتریان از خدمات فروش خودروهای سواری در ایران، با کاهش 9.2 درصدی مربوط به خدمات فروش خودروهای ژاپنی میتسوبیشی و خودروهای چینی لیفان است.
به این ترتیب رضایت مشتریان از خدمات فروش انواع خودروهای لیفان و توجوی (کرمان موتور) و میتسوبیشی لنسر (آرین موتور پویا) در شش ماهه نخست امسال افت 9.2 درصدی را تجربه کرده است.
پس از آن انواع خودروهای چینی امویام بیشترین افت رضایتمندی را به خود اختصاص دادهاند بهگونهای که رضایت مشتریان از خدمات فروش انواع خودروهای امویام و امویام x33 (مدیران خودرو) معادل 8.7 درصد نسبت به ارزیابی صورت گرفته در شش ماهه دوم سال گذشته، کاهش یافته است. خودروهای کرهای هیوندای نیز در رتبه سوم افت رضایتمندی مشتریان قرار دارند به این ترتیب رضایت مشتریان از فرایند فروش انواع خودروهای هیوندای مانند توسان، سانتافه و النترا (آسان موتور) معادل 4.7 درصد کاهش یافته است.
رتبه چهارم کاهش رضایت مشتریان از خدمات فروش خودروهای سواری باز هم مربوط به کرهایها اما این بار محصولات شرکت کیا است بهگونهای که خودروهایی چون پیکانتو، اسپرتیج و موهاوی (اطلس خودرو)، افت 3.2 درصدی را در کسب رضایت مشتریان تجربه کردهاند. البته نکته قابل توجه این است که نمایندگی انحصاری واردات دو برند کرهای هیوندای و کیا در اختیار یک خانواده است. و اما انواع خودروهای تولیدی سایپا نیز در رتبه آخر کاهش رضایتمندی مشتریان قرار دارند بهگونهای که میزان رضایت مشتریان از خدمات فروش خودروهایی چون پراید، تیبا و تندر 90 معادل یک درصد کاهش یافته است.