کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نرخ تورم برای سومین ماه متوالی ، کاهش یافت


کد خبر : ۹۰۸۴۶پنجشنبه، ۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲:۱۰۲۲۲۷ بازدید

مرکز آمار در تازه ترین گزارش خود، تغییرات شاخص قیمت ها در آذرماه نسبت به آبان ماه (نرخ تورم ماهیانه آذر) را...
نرخ تورم برای سومین ماه متوالی ، کاهش یافتنرخ تورم برای سومین ماه متوالی ، کاهش یافت

تازه ترین گزارش ماهیانه  مرکز آمار از ادامه روند کاهش نرخ تورم در آذر ماه حکایت دارد. روندی که در هر سه شاخص تورم از مهر ماه آغاز شده است.

به گزارش خراسان، مرکز آمار در تازه ترین گزارش خود، تغییرات شاخص قیمت ها در آذرماه نسبت به آبان ماه (نرخ تورم ماهیانه آذر) را 1.7 درصد اعلام کرده، در حالی که نرخ تورم ماهیانه آبان ماه، 2.5 درصد بوده است.

در این خصوص و از میان دو گروه کالاهای خوراکی و غیر خوراکی، تورم ماهیانه کالاهای خوراکی با افت قابل توجه 1.7 واحد درصدی روبه رو شده و از 3.1 درصد در آبان به 1.4 درصد در آذر رسیده است. کالاهای غیر خوراکی نیز با افت 0.3 واحد درصدی تورم ماهیانه روبه رو شده اند و نرخ تورم ماهیانه آن ها از 2.1 به 1.8 درصد کاهش یافته است.

گزارش مرکز آمار، از فاصله 35.2 درصدی متوسط قیمت های مصرف کننده نسبت به آذر 99 حکایت دارد (تورم نقطه ای). بر این اساس، خوراکی ها 41.5 درصد و کالاهای غیر خوراکی 31.8 درصد نسبت به بازه زمانی یاد شده گران تر شده اند. البته هر سه نرخ یاد شده نسبت به ارقام مشابه در آبان امسال، کاهش داشته اند.

گزارش مذکور همچنین بیان می‌کند که نرخ تورم رسمی کشور (یعنی تغییر میانگین شاخص قیمت ها در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن) از 44.4 درصد در آبان، با یک واحد درصد کاهش به 43.4 درصد در آذر رسیده است.

در مجموع بررسی روند نرخ های تورم سه گانه (ماهانه، رسمی و نقطه ای) نشان می دهد هر سه این موارد از شهریور تاکنون، با کاهش روبه رو شده اند به طوری که نرخ تورم ماهانه از 3.9 به 1.7، نرخ تورم نقطه ای از 43.7 به 35.2 و نرخ تورم رسمی از 45.8 به 43.4 عقبگرد کرده اند.

در آذرماه و در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «ادویه و چاشنی» (زعفران، رب و سس گوجه فرنگی) با 4.7 درصد، گروه «سبزیجات» (سیب زمینی، گوجه فرنگی و پیاز) با 4.2 درصد و گروه «دخانیات» با 3.8 درصد بوده است.

در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نیز، گروه «پوشاک و کفش» (انواع پوشاک) با 3.1 درصد، گروه «حمل و نقل» (انواع خودروی سواری) با 2.8 درصد و گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (ظروف بلور و پلاستیکی آشپزخانه) با 2.1 درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به آبان داشته اند. از سوی دیگر در آذرماه، گروه «میوه و خشکبار» و گروه «انواع گوشت» (گوشت مرغ) به ترتیب 1.1 و 0.2 درصد نسبت به ماه آبان با افت قیمت روبه رو شده اند. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها