کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شب یلدای حداقل 700 هزار تومانی


کد خبر : ۹۰۷۵۹سه شنبه، ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶:۳۵۳۸۷۴ بازدید

یلدا از راه رسید، طولانی‌ترین شب سال به روایات مختلف؛ شبی که بهانه‌ای برای جشن‌گرفتن ایرانیان در سراسر جهان ...
شب یلدای حداقل 700 هزار تومانیشب یلدای حداقل 700 هزار تومانی

آرمان‌ملی: یلدا از راه رسید، طولانی‌ترین شب سال به روایات مختلف؛ شبی که بهانه‌ای برای جشن‌گرفتن ایرانیان در سراسر جهان است. البته این شب هم از گزند مشکلات اقتصادی در امان نمانده و امروز بسیاری از مردم به‌دلیل همین مشکلات نمی‌توانند سفره‌ای مانند سال‌های قبل در شب یلدا داشته باشند.

تورم بالای 40 درصد و رشد لحظه‌ای قیمت‌ها باعث شده تا برخلاف عرف بازار که معمولا تخفیفات عمده به افزایش خرید و رشد بازار منجر می‌شود اما در بازار یلدا بی‌رمق‌تر از سال قبل برگزار خواهد شد. به زبان ساده‌تر قیمت اقلام شب یلدا به‌شدت افزایش پیدا کرده و جالب‌تر اینکه مسئولان و ناظران بازار از اینکه قیمت‌ها بیشتر از این افزایش پیدا نکرده سر مردم منت می‌گذارند! کمترین هزینه شب یلدا با متوسط‌‌ترین اقلام برای خانواده 4 نفره چیزی حدود 700 هزارتومان یعنی یک چهارم حقوق یک کارگر رسیده و این اتفاق کام گروه بزرگی از ایرانیان را تلخ کرده است. اعیادباستانی هم به‌نظر می‌رسد تنها به گروهای خاص جامعه اختصاص پیدا کرده است.

تورم و رشد نرخ اقلام به‌ویژه اقلام ضروری و پرمصرف توان خرید را از مردم گرفته است؛ هر چند که دولت سیزدهم مدعی کاهش نرخ رشد تورم و ساماندهی اقتصاد است. اما این اتفاق رخ نداده است. موید این موضوع هم رشد لحظه‌ای قیمت‌ها و سردرگمی مردم در بازارها در تهیه اقلام مورد نیازشان است. درحالی‌که مردم انتظار داشتند دولت با توجه به شعارهایی که پیش از انتخابات داشته اقدامات عاجل و موثر برای تغییر وضعیت انجام دهد، اما چنین چیزی با برنامه‌های غیرکارشناسی نظیر درج قیمت تولیدکننده بر روی اقلام امکان‌پذیر نخواهد بود. در شرایط حاضر بخش بزرگی از مردم در تهیه اقلام ضروری خود هم دچار مشکل هستند و گاها به برگزاری جشنی در اعیاد باستانی ایران دلخوش می‌شوند، اما با وضعیت حاضر این اعیاد هم برای همه قابل برگزاری و گرامیداشت نیست چراکه هزینه‌های حداقلی تامین اقلام مورد نیاز آن هم بعضا از حد توان مردم خارج است. 


 شب یلدای 700 هزار تومانی 

شب یلدا، یکی از اعیادباستانی ایرانی‌ها والبته شبی محبوب است؛ هر چند که بلندترین شب سال لقب گرفته ولی فرق آن با شب‌های دیگر تنها چند دقیقه است و بعضی‌ها همین موضوع را بهانه‌ای برای دورهمی‌های خانوادگی می‌کنند. هر چند که این روزها توصیه‌ها بر این است که خانواده‌ها به‌دلیل ورود سویه اومیکرون دورهمی نداشته باشند ولی بازهم خانواده‌های زیادی این رسم را به‌جا خواهند آورد. البته به‌جاآوردن این رسم برای خیلی‌ها باکیفیت سال‌های گذشته امکان‌پذیر نیست چراکه گرانی مهمان همه سفره‌ها شده است. سفره شب یلدا امسال برای یک خانواده 4نفره، دست‌کم ۶۰۰ هزارتومان هزینه دارد.

وقتی از عبارت دست‌کم استفاده می‌کنیم، یعنی در محاسبات‌مان فقط انار، هندوانه، آجیل و کیک را لحاظ کردیم وگرنه با اضافه‌شدن خوراکی‌های دیگری مثل 2 ، سه قلم میوه، لبو، کدوحلوایی و باسلوق و... مخارج طولانی‌ترین شب سال به ۸۰۰ هزارتومان نزدیک می‌شود. قیمت انار در میوه‌فروشی‌های مرکزشهر به کیلویی ۳۵ هزارتومان و قیمت یک کیلو پسته معمولی هم به ۲۵۰ هزارتومان و البته قیمت ارزان‌ترین شیرینی‌تر به‌ازای هر کیلو هم ۶۰ هزارتومان است. به این موارد شام را هم اضافه کنید که معمولا سبزی پلو با ماهی غذای این است و با محاسبه برنج ایرانی کیلویی 70 هزارتومان و ماهی قزل‌آلای کیلویی 60 تا 80 هزارتومان رقم شب یلدا فراتر هم می‌رود. 


 تفاوت قیمت در مناطق شهری

تعیین قیمت بسیاری از اقلام به این موضوع بستگی دارد که از کجای شهر خرید کنید! معمولا قیمت‌ها در همه نقاط شهر باهم تفاوت دارند. نمی‌توان قیمت یکسانی برای اقلام در سطح شهر پیدا کرد چون هر فروشنده و عرضه‌کننده‌ای با قیمت دلخواه خودش فروش را انجام می‌دهد و همین اتفاق هم سبد هزینه‌ای شب یلدا را سبک و سنگین‌تر می‌کند. برخی حاضرند برای این شب میلیونی هزینه و شوآف راه بیندازند و برخی هم می‌خواهند با کمترین امکانات سهمی از این شب را داشته باشند. با این حال قیمت اقلام شب یلدا از جمله انار، هندوانه، پرتقال، خیار، سیب، آجیل و شیرینی در بخش‌های مرکزی و پایینی شهر کمتر از بالای شهر بوده هرچند که گاها کیفیت پایین‌تری هم دارند. تغییر قیمت‌ها نسبت به شب یلدای سال گذشته چشمگیر بوده به‌گونه‌ای که آجیل 50، انار 60، پرتقال 25، پسته 30، بادام 40، تخمه آفتابگردان 100، هندانه 100، ‌خیار 50، شیرینی 140 و سیب 70 درصد افزایش قیمت داشته‌اند! این ارقام در مناطق مختلف کمتر و بیشتر می‌شود و عجیب‌تر اینکه هیج نهادی نیست که در مقابل این رشد قیمت‌ها تدبیری داشته باشد.

خانواده‌های زیادی هستند که در این شب توان جشن گرفتن را ندارند چون فشار اقتصادی کمر بسیاری خانواده‌ها را شکسته و ادامه این وضعیت حتی سال نو را هم برای خانواده‌ها تلخ خواهد کرد. قطعا اقتصاد کشور به نتیجه توافق ایران با غرب گره خورده و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد هر چند که تبلیغات گسترده‌ای برای جاافتادن این موضوع در اذهان عمومی صورت می‌گیرد ولی به‌هرحال پذیرش واقعیت‌هاست که باعث می‌شود راه‌حل‌های درستی برای آن پیدا کرد و همچنین مردم را برای تغییر همراه کرد. شب یلدا بهانه دورهمی و جشن باستانی ایرانی تحت‌تاثیر شرایط اقتصادی برای بخش بزرگی از مردم معنا و مفهومی جز هزینه‌ اضافه ندارد درحالیکه همین مراسم‌های باستانی است که می‌تواند تاریخ کشور را سینه‌به‌سینه منتقل کند. امروز اگر بسیاری از مردم از حداقل‌های زندگی محروم هستند دلیل آن وضعیت نامناسب و بحرانی اقتصاد کشور است که در نتیجه تصمیمات خودخواهانه دولتمردان در دوره‌های مختلف است که منافع مردم را به منافع جریانی و آرمان‌های رنگ و رورفته ترجیح دادند تا بتوانند به خواسته اقلیت در قدرت و دارای نفوذ و صاحبان ثروت و نه اکثریت 85 میلیون نفر ایرانی برسند!



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها