کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

طرح مبادله نفت با شرکت‌های خارجی برای ساخت مسکن


کد خبر : ۹۰۶۶۷یکشنبه، ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱:۲۰۱۶۸۳ بازدید

یکی از اعضای شورای عالی مسکن به جزییاتی از مذاکره با شرکت‌های چینی و ترک برای ساخت مسکن در ایران اشاره کرده و گفته ...
طرح مبادله نفت با شرکت‌های خارجی برای ساخت مسکنطرح مبادله نفت با شرکت‌های خارجی برای ساخت مسکن

یکی از اعضای شورای عالی مسکن به جزییاتی از مذاکره با شرکت‌های چینی و ترک برای ساخت مسکن در ایران اشاره کرده و گفته شرط مشارکت این شرکت‌ها در پروژه‌های ساخت مسکن، تهاتر با نفت است.

احمد دنیامالی رقم مورد توافق با شرکت‌های خارجی برای ساخت هر متر مربع مسکن در ایران را زیر ۳ میلیون تومان اعلام کرده است؛ این در حالیست که گفته شده شرکت‌های داخلی در ایران رقم ۵/۵ میلیون تومان را برای خدمات مشابه پیشنهاد کرده‌اند.

بانک مرکزی در گزارشی که اخیرا منتشر کرده قیمت متوسط هر متر خانه مسکونی در شهر تهران بر اساس معاملات انجام گرفته در آبان ماه را بیش از ۲۷ میلیون تومان اعلام کرده بود.

آقای دنیامالی به -ایلنا- گفته: "در مذاکرات با شرکت‌های خارجی به صورت جدی بحث تهاتر نفت را دنبال می‌کنیم و اعلام کرده‌ایم که شرط همکاری با شرکت‌های خارجی برای ساخت پروژه نهضت ملی مسکن این است که هیچ پول نقدی نپردازیم و خدمات آنها با نفت یا کالاهای معدنی تهاتر شود."

تب و تاب ساخت مسکن ارزان در ایران به وعده انتخاباتی ابراهیم رئیسی برمی‌گردد که گفته بود ظرف چهار سال حدود ۴ میلیون خانه در ایران خواهد ساخت؛ بسیاری از منتقدان به تکمیل این پروژه با تردید نگاه می‌کنند و آن را غیر عملی می‌دانند.

بر اساس قانون، مشارکت با شرکت‌های خارجی در ساخت مسکن بخش کمی از این پروژه‌ها را شامل می‌شود و تا حد امکان باید از ظرفیت داخلی در ایران در این زمینه استفاده شود؛ گفته شده پیشنهاد شرکت‌های داخلی برای ساخت پروژه "نهضت ملی مسکن" در هر متر مربع ۵/۵ میلیون تومان بوده که "فراتر از انتظار دولت بوده است."

عضو شورای عالی مسکن می‌گوید: "در مذاکره با شرکت‌های خارجی برای ساخت به عدد کمتر از سه میلیون تومان رسیده‌ایم البته کار با خارجی‌ها تابعی از قیمت دلار است و در این مورد نگران پایه دلاری آن هستیم چراکه با رشد نرخ دلار طبیعتا قیمت‌ این قراردادها هم بالا می رود."

نگرانی از افزایش قیمت دلار در این نوع قراردادها در حالیست که اخیرا قیمت این ارز به ۳۰ هزار تومان هم رسیده بود.

پیشنهاد تهاتر نفت با کالا که حالا پای آن به بخش ساخت و ساز هم باز شده، از جمله سیاست‌های دولت ایران برای مقابله با تحریم‌های آمریکاست که البته همیشه به نتیجه دلخواه این کشور منجر نشده است.

یکی از مشکلات بزرگ این نوع مبادله دریافت اقلامی است که در بعضی موارد قدرت انتخاب از فروشنده نفت سلب می‌شود و باید کالاهایی دریافت کند که خریدار آنها را پیشنهاد داده است.

حمیدرضا صالحی، یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران اخیرا گفته بود با این روش، ایران مجبور شده هم امتیاز و هم تخفیف بدهد.

او گفته:"هر کالایی با هر قیمتی به ما تحویل دهند باید بپذیریم و از طرفی چون کالای صادراتی ما نفت‌خام، فرآورده نفتی و یا محصول پتروشیمی است، تخفیف هم می‌خواهند."

مدتی پیش با افزایش قیمت برنج در ایران انجمن برنج از مبادله نفت ایران با برنج 'بی‌کیفیت' هندی انتقاد کرده بود و واردات این نوع برنج در کنار دستمزد بالای کارگران را از دلایل گرانی این کالا اعلام کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها