کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اقساط تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن‌


کد خبر : ۹۰۶۴۷یکشنبه، ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۷:۲۰۵۴۵۸ بازدید

عضو هیأت مدیره بانک مسکن در شرایطی رقم اقساط بازگشتی نهضت ملی مسکن را اعلام کرد که تاکنون هیچ دستورالعملی از سوی ...
اقساط تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن‌ اقساط تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن‌

عضو هیأت مدیره بانک مسکن در شرایطی رقم اقساط بازگشتی نهضت ملی مسکن را اعلام کرد که تاکنون هیچ دستورالعملی از سوی شورایعالی مسکن و شورای پول و اعتبار برای تعیین رقم اقساط بازگشتی صادر نشده است.

 انتشار خبری در فضای رسانه‌ای کشور مبنی بر تعیین رقم اقساط تسهیلات ساخت در نهضت ملی مسکن به عنوان مهمترین وعده انتخاباتی رئیس جمهور، شوک قابل توجهی به متقاضیان فاقد مسکن وارد کرد.

پیگیری منشا این خبر مشخص کرد، اولین بار یکی از اعضای هیئت مدیره بانک مسکن در مصاحبه‌ای رقم اقساط بازگشتی تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن برای وام 450 میلیون تومانی پایتخت را ماهانه 7 میلیون تومان، برای وام 400 میلیون تومانی کلانشهرها ماهانه 6.3 میلیون تومان، برای وام 300 میلیونی ساخت در سایر شهرها، ماهانه 4.7 میلیون تومان و برای اقساط 250 میلیون تومانی مسکن روستایی نهضت ملی مسکن ماهانه 4 میلیون تومان عنوان کرده است.

در مصاحبه این عضو هیئت مدیره بانک مسکن قید شده است، به طور معمول بازپرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن با لحاظ ۳ سال دوران ساخت و بازپرداخت ۱۷ ساله بوده، اما در هیچ‌ کجای این گفتگو به استناد قانونی مشخص کردن رقم اقساط بازگشتی اشاره نشده است.
 

*ابهام در بیان رقم دقیق اقساط نهضت ملی مسکن

بر همین اساس به نظر می‌رسد، اظهارات این عضو هیئت مدیره بانک مسکن استناد قانونی از سوی شورای عالی مسکن یا شورای پول و اعتبار بانک مرکزی ندارد، زیرا پیگیری‌های خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مشخص می‌کند تا کنون هیچ مصوبه‌ای پیرامون نحوه قسط‌بندی تسهیلات نهضت ملی مسکن صادر نشده و حتی تاکنون یک وام نیز در این قالب به متقاضیان واجد شرایط پرداخت نشده است.

به گزارش فارس، توجه به اعداد مطرح شده در قالب رقم اقساط بازگشتی تسهیلات نهضت ملی مسکن بیانگر آن است که عضو هیئت مدیره بانک مسکن از شیوه نوع پرداخت ساده استفاده کرده و ارقام تسهیلات را بیان کرده است. این در حالیست که یک نوع متداول پرداخت اقساط بازگشتی تسهیلات بلند مدت، استفاده از شیوه پلکانی است که با نرخ سودهای پلکانی متفاوت 3 درصد، 5 درصد و 9 درصد قسط بندی می‌شود.

در حقیقت در شیوه پرداخت اقساط ساده، میزان رقم بازگشت اقساط در طول دوره بازپرداخت ثابت در نظر گرفته می‌شود، اما در شیوه بازگشت اقساط پلکانی، تسهیلات به صورت متفاوت در هر سال و از رقم کم به زیاد قسط‌بندی می‌شود.

بر همین اساس در شرایطی که یک متقاضی شیوه پرداخت پلکانی 9 درصد را به شیوه پرداخت ساده ترجیح دهد، در سال اول پرداخت تسهیلات 450 میلیون تومانی تنها باید 4.3 میلیون تومان را به صورت ماهانه پرداخت کند. این رقم پرداخت در سال دوم به 4.7 میلیون تومان افزایش می‌یابد و در سال سوم متقاضی دریافت وام 450 میلیون تومانی تنها باید مبلغ 5.1 میلیون تومان را بپردازد.

بر این اساس در شیوه پلکانی پرداخت تسهیلات متقاضی در اقساط سال هفتم به رقم پرداخت تسهیلات معادل ماهانه 7 میلیون تومان می‌رسد.

 

*اقساط بازگشتی نهضت ملی مسکن روستایی 1.4 میلیون تومان است

علاوه بر این عضو هیئت مدیره بانک مسکن، در شرایطی رقم اقساط بازگشتی تسهیلات 250 میلیون تومانی روستایی را 4 میلیون تومان عنوان کرده که اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی اصلی مسکن روستایی در کشور معتقد، است، رقم اقساط بازگشتی تسهیلات مسکن روستایی با نرخ سود 5 درصد مطابق مصوبه هیئت وزیران تنها 1.4 میلیون تومان است.

بر این اساس مشخص نیست، تعیین رقم اقساط بازگشتی با ارقام یاد شده در مصاحبه عضو هیئت مدیره بانک مسکن برای تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن بر اساس کدام مصوبه قانونی مطرح شده است.

بر همین اساس، پس از پیگیری انجام شده از بانک مسکن مبنی بر مشخص کردن نرخ تسهیلات، روابط عمومی بانک مسکن عنوان کرد، هنوز بخشنامه قسط‌بندی نهضت ملی مسکن بر مبنای شیوه پلکانی صادر نشده است.
 

*هدف اظهارات بی‌مبنا در مورد اقساط بازگشتی نهضت ملی مسکن چیست

در همین راستا، حمید بهزادی، کارشناس حوزه مسکن ضمن انتقاد از عملکرد بانک مسکن در بیان رقم اقساط گفت:« تاکنون هیچ مصوبه‌ و دستورالعملی برای وام ساخت مسکن از سوی بانک مرکزی صادر نشده است و مشخص نیست، مبنای بیان رقم تسهیلات دقیقا چگونه تعیین شده است.»

این کارشناس اقتصادی ادامه داد:«طبیعتا بانک‌ها علاقه‌ای به پرداخت تسهیلات بلند مدت ساخت ندارند و به نظر می‌رسد، این اظهارات بدون مبنا تنها با هدف ترساندن متقاضیان برای نگرفتن تسهیلات ارائه می‌شود.»

به گزارش فارس، تعیین شیوه قسط‌بندی تسهیلات نهضت ملی مسکن و همیچنین تعیین نرخ سود این تسهیلات به خصوص در بخش روستایی در حال حاضر محل بحث شورای عالی مسکن بوده و به نظر می‌رسد، تا نهایی شدن جزئیات این تسهیلات نمی‌توان راجع به رقم دقیق اقساط بازگشتی اظهارنظر کرد.

علاوه بر این اظهارنظرهای موجود در این حوزه نیز بیشتر از آنکه مستند به قوانین باشد، بیشتر اظهارنظرهای شخصی تلقی شده و با اهدافی به غیر رونق تولید در بخش مسکن کشور عنوان می‌شود و در راستای پروژه سنگ‌اندازی نظام بانکی در تحقق وعده مسکنی رئیس جمهور است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها