کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تکرار اشتباهات احمدی‌نژاد در دولت روحانی


کد خبر : ۹۰۶۰چهارشنبه، ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷:۱۷۷۸۶۳ بازدید

احمد حاتمی‌یزدی، مدیرعامل اسبق بانک صادرات در گفت‌وگویی با بیان این مطلب، درباره نرخ سودهای بانکی اظهار داشت: نرخ سود خیلی به سودآوری یا زیان‌دهی ...

احمد حاتمی‌یزدی، مدیرعامل اسبق بانک صادرات در گفت‌وگویی با بیان این مطلب، درباره نرخ سودهای بانکی اظهار داشت: نرخ سود خیلی به سودآوری یا زیان‌دهی بانک‌ها ارتباطی ندارد، بلکه مساله تعیین‌کننده، حجم نقدینگی و وضعیت تورم کشور است.

وی افزود: شما وقتی سود سپرده‌ها را با تورمی که در کشور وجود دارد، مقایسه کنید، یعنی یک فردی که پس‌انداز کند و پول خود را در بانک بگذارد، می‌بینید که ارزش پول حتی بعد از گرفتن سود بانکی کاهش یافته است. برعکس، کسانی هم که وام می‌گیرند و با وام دارایی‌هایی را می‌خرند، در اثر تورم آن دارایی‌ها افزایش قیمت پیدا می‌کند، بنابراین آنها شرایط بهتری پیدا می‌کنند.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات تصریح کرد: ام‌الفساد این سیستم ما مساله تورم است؛ تورمی که در سال گذشته به ۴۰ درصد رسید.
حاتمی‌یزدی عنوان کرد: در صورتی که این مساله علاج شود، آن زمان سود سپرده‌ها و سود تسهیلات، هر دو تعدیل می‌شود.

وی با بیان این‌که ما در سال‌های اخیر همواره سودی که به سپرده‌گذاران می‌دادیم، از نرخ تورم کمتر بوده است، گفت: به عبارتی، سپرده‌گذار همیشه از سپرده‌گذاری در بانک‌ها ضرر کرده است.
مدیرعامل اسبق بانک صادرات افزود: حالا که دولت فعلی سعی می‌کند، امید می‌رود شاید تا یکی دو سال دیگر حداقل یکی دو درصد در سال برای سپرده‌گذار سود خالص بماند. یعنی سود بانک منهای تورم یک درصد شود.

حاتمی‌یزدی با بیان این‌که جلوگیری از تورم کار مشکلی نیست، چراکه همه کشورها این کار را کرده‌اند، متذکر شد: کشور همسایه ما ترکیه یک روزی تورمی در حد ۷۰ درصد داشت، اما الان تورم حدود ۵ تا ۶ درصد دارد.

وی تصریح کرد: در صورتی که انضباط مالی در قوانین و قوه‌مجریه و قوه مقننه به‌وجود آید، می‌شود تورم را کنترل کند. منتها هیچ کدام از دولت‌ها در طول ۳۵ سال گذشته این‌قدر انضباط مالی نداشتند که بتوانند نرخ تورم را کنترل کنند.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات عنوان کرد: آقای خاتمی بیشترین موفقیت را در این زمینه داشت که تورم را به حدود ۱۰ درصد رساند. اما بعد از آن هیچ یک از دولت‌ها هنوز به نرخ ۱۰ درصد تورم نرسیدند.
حاتمی‌یزدی تاکید کرد: هر زمان که نرخ تورم کنترل شود، مساله نرخ سود بانکی و نرخ تسهیلات هم حل می‌شود.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش «افکارنیوز» که که وقتی یک سری از بانک می‌توانند از راه‌ها و روش‌های درست سود کسب کنند، با افزایش نرخ سود بهتر نیست این سود را در میان سپرده‌گذاران توزیع کنند؟ توضیح داد: سود این بانک‌ها از نرخ تسهیلات به وجود می‌آید و سود تسهیلات نیز یک بار هزینه‌ای روی تولیدکنندگان است.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات ادامه داد: بانک‌هایی که درست عمل می‌کنند، سودشان از محل تسهیلات است. تسهیلات را هم به بخش‌های بازرگانی و تولیدی داده‌اند. حالا این پولی که تولیدکنندگان به بانک‌ها به عنوان هزینه یا سود بانکی می‌دهند، نمی‌شود افزایش یابد.
حاتمی‌یزدی عنوان کرد: می‌خواهم بگویم این‌ها در شرایط تورمی نه به نفع بانک و نه به نفع تولیدکننده و نه به نفع سپرده‌گذار است. اصلا شما نگران سود بانکی و عملکرد بانکی تا وقتی تورم بالایی داریم، نمی‌توانید باشید.

وی تصریح کرد: به طور معمول هیچ قاعده‌ای منطقی در عملکرد اقتصاد وجود نخواهد داشت تا زمانی که تورم را نتوانیم کنترل کنیم. مدیرعامل اسبق بانک صادرات همچنین درباره نرخ سودهای اعلامی اخیر بانک مرکزی گفت: تجربه‌ای که بانک مرکزی بخواهد نرخ سود را اعلام کند، زمان احمدی‌نژاد بارها تکرار شد. 

هیچ‌وقت هم موفق نبود و همیشه گفته‌ام که نرخ پول را نمی‌شود به صورت دستوری تعیین کرد. حاتمی‌یزدی با بیان این‌که نرخ پول را عرضه و تقاضای پول تعیین می‌کند که شدیدا تحت‌تاثیر عامل تورم است، افزود: بانک مرکزی هر نرخی را اعلام کرده باشد، اگر با شرایط بازار در عرضه و تقاضا و تورم نخواند، جواب نمی‌دهد و همین بانک‌ها هم نمی‌توانند آن را در عمل اجرا کنند.
وی عنوان کرد: شما زمان آقای احمدی‌نژاد را به خاطر دارید که نرخ ۱۲ درصد را اعلام کردند. آیا عملی شد؟ حالا هم نمی‌شود.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات متذکر شد: اصلا نرخ سود دستوری جواب نمی‌دهد و باید عرضه و تقاضا ملاک عمل و تصمیم‌گیری بانک‌ها و فعالان اقتصادی قرار گیرد.

حاتمی‌یزدی در ادامه با بیان این‌که بزرگ‌ترین مشکل ما، تحریم سیستم بانکی است، گفت: همچنین نرخ ارز و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری به شدت تحت‌تاثیر این موضوع قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: اگر تحریم بین‌المللی که مهم‌ترین عامل رکود اقتصادی است را به رسمیت بشناسید، عامل بعدی ما تورم است.

وی خاطرنشان کرد: مصیبت اقتصاد ما تورمی است که ۳۵ سال است گرفتار آن هستیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها