کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

راننده فرمول یک ایرانی که دیروز دنیا را تکان داد کیست؟


کد خبر : ۹۰۴۶۶سه شنبه، ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰:۳۶۲۷۳۴ بازدید

نیکولاس لطیفی در آخرین مرحله از رقابت های فرمول یک تصادف کرد و باعث شد همیلتون قهرمان نشود و به رکورد تاریخی خود نرسد! بعد از تصادف ...

نیکولاس لطیفی در آخرین مرحله از رقابت های فرمول یک تصادف کرد و باعث شد همیلتون قهرمان نشود و به رکورد تاریخی خود نرسد! بعد از تصادف او به دلیل ورود ماشین امنیتی به مسابقه، فاصله زمانی همیلتون و ورستاپن از بین رفت و در نهایت راننده هلندی در دور آخر توانست همیلتون را بگیرد و قهرمان شود. ورستاپن قبل از سانحه تصادف لطیفی لاستیک های ماشین خود را به نرم تغییر داد اما همیلتون که در فاصله ۶ دور به پایان مسابقه تصور می کرد به دلیل اختلاف ۱۲ ثانیه ای قهرمان است، لاستیک های ماشین خود را عوض نکرد. ماشین های امنیتی از دور ۵۳ تا ۵۸ در پیست بودند و وقتی خارج شدند که تنها یک دور به پایان مسابقه باقی مانده بود. ورستاپن هم به دلیل استفاده از لاستیک های نرم و نو توانست در یکی از پیچ های دور آخر همیلتون را بگیرد و قهرمان جهان شود. این اتفاق مرسدس بنز را شوکه کرد که چرا آنها در آستانه قهرمانی بودند ولی در نهایت بازی را به ردبول واگذار کردند.

بعد از این اتفاقات، نام نیکولاس لطیفی از دیروز سر زبان ها افتاده است. خیلی از رسانه های جهان او را عامل تغییر نتیجه فرمول یک قلمداد کردند. این راننده فرمول یک زاده کبک کاناداست ولی اصلیتی ایرانی دارد. پدر او یکی از سرمایه داران کانادایی است و چند مجموعه غذایی را تحت مالکیت خود دارد. نیکولاس هم مثل پدر در زمینه اقتصادی فعال است و توانسته ثروت قابل توجهی به دست بیاورد. پدر او یعنی مایکل لطیفی هم اینک مالک ۱۰ درصد سهام شرکت مکلارن است و سومین سهامدار بزرگ این مجموعه به حساب می آید.

نیکلاس لطیفی از سن ۱۳ سالگی وارد مسابقات کارتینگ شد. از شانزده‌سالگی، به رقابت‌های حرفه‌ای کارتینگ امریکا و کانادا راه یافت و چندین قهرمانی ضمن رقابت با رانندگان بازنشسته فرمول یک، شامل روبنس باریچلو کسب کرد. اولین حضور رسمی لطیفی، پشت فرمان خودروهای تک‌صندلی کلاس فرمول، سال ۲۰۱۲ ثبت شد. هم‌زمان با کسب تجربه در کارتینگ، نیکلاس ۱۶ ساله با تیم BVM در مسابقات فرمول ۳ ایتالیا شرکت کرد و هفتم شد.

با شروع سال ۲۰۱۳، لطیفی به تیم فرمول ۳ تویوتا در رقابت‌های قهرمانی اروپا پیوست؛ درحالی‌که هم‌زمان برای تیم انگلیسی کارلین نیز، رانندگی فرمول ۳ بریتانیا را تجربه می‌کرد. نیکولاس لطیفی تا سال ۲۰۱۵ در فرمول ۳ باقی‌ ماند و در رقابت‌های پورشه کاررا کاپ و فرمولا رنو بدون کسب عنوان درخور توجه حضور داشت. جهش بزرگ نیکلاس لطیفی در دنیای اتومبیل‌رانی با حضور در تیم فرانسوی DAMS و مسابقات GP2 شکل گرفت که از نظر فنی، مشابهت زیادی با رقابت‌های فرمول یک دارد. سال بعد، تیم دامز و لطیفی به رقابت‌ها جهانی فرمول دو ۲۰۱۷ راه پیدا کردند. این مسابقات برای نیکلاس، یک مقام قهرمانی و ۸ پودیوم (دومی یا سومی) در پی داشت تا او در پایان فصل ۲۰۱۷، رده‌ی ارزشمند پنجم را کسب کند. سال ۲۰۱۸ هم، مشابه فصل قبل برای نیکلاس لطیفی در فرمول دو به اتمام رسید. در سال ۲۰۱۹، لطیفی توانست بالاترین مقام ثبت‌شده برای خودش و هر راننده ایرانی‌تبار دیگر در دنیای موتوراسپرت را ثبت کند. او با ۴ عنوان نخست و ۸ پودیوم، نایب قهرمان فرمول ۲ جهان شد.

ورود به فرمول یک

اولین رانندگی حرفه‌ای لطیفی در فرمول یک، سال ۲۰۲۰ با تیم ویلیامز شکل گرفت؛ اما او از سال‌ها قبل تجربه حضور پشت فرمان این نوع خودروها را کسب کرده بود. نیکلاس برای فصل ۲۰۱۶، هنگامی که ۲۱ سال داشت، راننده تست تیم فرمول یک رنو شد. همان سال، لطیفی توانست در پیست سیلوراستون انگلیس، ۱۴۰ دور آزمایشی با خودرو فرمول یک تیم لوتوس (مجهز به پیشرانه رنو) رانندگی کند. او سال بعد، با یک مدل کاملا مشابه شرکت‌کننده در مسابقات فرمول یک (Renault R.S.17) نیز ۱۴۱ دور آزمایشی پیست کاتالونیا اسپانیا را تکمیل کرد.

لطیفی ضمن شرکت در مسابقات فرمول دو، سال ۲۰۱۸ برای تیم فورس ایندیا و سال بعد، برای ویلیامز، راننده تست بود. اواخر سال ۲۰۱۹، نیکلاس لطیفی برای حضور در تیم فرمول یک ویلیامز به‌عنوان راننده اصلی فصل ۲۰۲۰، به توافق رسید. اولین حضور رسمی او در یک مسابقه جایزه بزرگ، قرار بود در نخستین رقابت فصل انجام شود؛ اما فرمول یک استرلیا به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد. لطیفی به ناچار، ۱۵ تیرماه ۱۳۹۹، اولین مسابقه فرمول یک خود را در جایزه بزرگ اتریش، آغاز کرد که در نهایت با مقام یازدهم، ضمن انصراف ۹ راننده از مجموع ۲۰ شرکت‌کننده، به پایان رسید. لطیفی در دیگر رقابت‌های فرمول یک ۲۰۲۰، شامل ۸ مسابقه بعد از اتریش، رده‌های یازدهم تا نوزدهم ثبت کرد.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها