کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تولد دوباره دلار در مرگ روبل


کد خبر : ۹۰۴۱چهارشنبه، ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۹:۱۱۴۱۱۱ بازدید

درچند روز اخیر دلار به رکوردی بی‌سابقه طی 9 سال اخیر دست یافته است. این امر پس از آن اتفاق افتاد که آمار‌ها نشان داد اقتصاد آمریکا در ...

درچند روز اخیر دلار به رکوردی بی‌سابقه طی 9 سال اخیر دست یافته است. این امر پس از آن اتفاق افتاد که آمار‌ها نشان داد اقتصاد آمریکا در سه ماهه چهارم ‌سال ٢٠١٤ سریعتر ازحد معمول رشد کرده است. آخرین آمار نشان داد تولید ناخالص ملی این کشور در سه ماهه سوم ٥‌درصد رشد کرده که بیشتر از پیش‌بینی رشد ٤,٣‌درصدی در ماه ژوئن است.  شاخص دلار آمریکا که ارزش آن را در برابر ٦ ارز دیگر می‌سنجد با ٠.٣٢‌درصد افزایش به ٩٠.٢٣‌رسیده است که بیشترین میزان از دسامبر ٢٠٠٥ تاکنون محسوب می‌شود.

با این وجود حجم مبادلات در هفته قبل از تعطیلات‌ سال نو مسیحی همچنان بالاست. این درحالی است که انتشار آمار قدرتمند همراه خوش‌بینی درباره بهبود اقتصاد آمریکا و انتظارات برای افزایش نرخ سود بانکی در‌ سال آتی از دلار پشتیبانی کردند. براساس تازه‌ترین تحلیل‌ها شنیده می‌شود که به‌زودی باز هم دلار رکورد می‌زند. به گفته کارشناسان از زمان فروپاشی دیوار برلین تاکنون، وضع دلار این چنین خوب نبوده است. شاخص نقطه‌ای دلار، که از سوی بلومبرگ منتشر شده نشان داده است که وضع این ارز در مقابل ١٠همتای دیگرش بهبود داشته است. در بازار نیویورک این شاخص ١١‌درصد افزایش یافته و به ١١٣٠.٦١ رسیده است. این بیشترین افزایش سالانه ارزش دلار از ٢٠٠٤ میلادی تاکنون است.

دلار در انتظار اقدامات بانک‌های مرکزی

درهرحال مرگ دلار، آن‌طور که بعضی کارشناسان در ٢٠١٤منتظر آن بودند، اتفاق نیفتاد. درعوض دلار هر روز محبوب‌تر شد. ارزش آن در برابر چند رقیب و همتای بزرگ افزایش یافت. برخی از آنها مانند روبل روسی به دلایل مختلف با کاهش ارزش روبه‌رو شدند اما تلاش‌های بسیاری برای جلوگیری از ویرانی ارز انجام شد. درحالی‌که ارزش روبل در ماه‌های اخیر به نصف کاهش یافته است و در این کشور مردم برای تبدیل پول نقد خود به دارایی ثابت تلاش می‌کنند، ارزهای دیگر مسیر رشد را پیدا کرده‌اند. تا حدی که حتی سیاست تزریق ارز از سوی دولت روسیه هم پاسخ نداد و بالا بردن سود سپرده‌ها در روسیه نیز نتوانست مسیر سقوط روبل را متوقف کند. اما ارزهای دیگر مانند ین ژاپن هم تا مرز ویرانی پیش رفته‌اند. از سوی دیگر جنگ میان ارزها هر روز خصمانه‌تر می‌شود و همزمان بانک مرکزی اروپا سعی در حفظ موقعیت یورو دارد.بانک‌های مرکزی سعی دارند بازارهای ارز را در چنگ خود نگه دارند، اما این بازارها درحقیقت تجمعی بی‌قانون هستند که به آسانی رام نمی‌شوند. در بازار بدهی‌های ملی نیز قوانین بانک مرکزی با قبضه آهنین نرخ سود صفر یا منفی، خرید بدهی‌های ملی را اجبار می‌کند. چنین اقدامات صریحی سبب شد بازدهی ارزها به سطح غیرمعقولی برسد. مانند سهام دولتی ١٠ساله ژاپن که سود ٠,٣٢‌درصد دارد.چنین کنترلی در بازارهای ارز اختلال ایجاد می‌کند. البته آنها فعالیتی خارق‌العاده برای حفظ وضع موجود انجام می‌دهند. اما در چنین فضایی دلار در سال ٢٠١٥ چقدر رشد می‌کند؟

روند پرخطر برای دلار؟

«بلک راک» بزرگترین شرکت مدیریت ثروت در جهان در چشم‌انداز سرمایه‌گذاری ٢٠١٥ خود توضیح می‌دهد: هنگامی که چنین فضایی ایجاد می‌شود، ناخودآگاه ذهنمان هشدار می‌دهد مشکلی در کار است. امتداد یک وضعیت، حتی ناامیدی کوتاه سرمایه‌گذاران نسبت به دلار به کاهش ارزش ناگهانی آن منجر می‌شود.بلک راک دراین‌باره می‌گوید: نرخ متمایز ارزشی، تقاضا برای دارایی‌های به شکل دلار خلق می‌کند اما چشم‌انداز دلار در موقعیت‌های آتی بازارها نمایان خواهد شد و نمی‌توان به‌طور دقیق درباره آن اظهارنظر کرد. در بازارهای مختلف به‌خصوص مبادلات یورو و دلار با یکدیگر بسیار زیاد خواهد بود. در این حالت ارزش دلار از میانه قیمت اصلی منحرف خواهد شد. باید توجه داشت روندی که به افزایش ارزش دلار منجر می‌شود وضعیتی است که در آن رکود اقتصاد جهانی فضایی ایده‌آل برای خرید دلار رقم می‌زند. اما این روند هم بدون پیامد نیست.

 افزایش ارزش دلار به ضرر بازارهای نوظهور

درهرحال عواقب افزایش ارزش دلار برای بازارهای نوظهور که در آن پول داغ جمع می‌شود، خطرناک است. هنگامی که دارایی‌ها به شکل دلار در آمریکا جذاب‌تر می‌شوند و نرخ سود بانکی نیز افزایش می‌یابد، پول داغ به سرعت از بازارهای نوظهور تبخیر می‌شود و منابع مالی نیز خشک می‌شوند. بنابراین بازارهای نوظهور یکباره خالی از مشتری می‌شوند.این امر عکس‌العمل‌های زنجیره‌ای را به دنبال دارد. بانک‌های مرکزی این کشورها برای جلوگیری از کاهش ارزش پول خود باید ذخایر ارزی‌شان را بفروشند و ارز محلی بخرند. این روند شرایط مالی داخلی کشور را نابسامان می‌کند، آن هم در زمانی که صدور بدهی شرکتی به صورت دلار در کشورهایی با اقتصاد نوظهور با نرخ سود کم مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند (مانند آنچه در روسیه اتفاق می‌افتد). چنین کشورهایی برای جذب نقدینگی باید نرخ سود بانکی را بیفزایند اما این افزایش نرخ‌ها به رکود منجر می‌شوند و درنتیجه آن بحران‌های جدی‌تری به وجود می‌آید.بنابراین رویای دلار گران‌تر در سال ٢٠١٥ قدرتمندتر می‌شود. موسسه بلک راک معتقد است بازارها منتظر سیاست‌های مالی هستند تا حرکت بعدی را به آنها دیکته کنند.

آنها ممکن است منتظر اقدامات فدرال رزرو آمریکا بمانند و بعد عکس‌العمل نشان دهند. در این حالت دلار آمریکا همزمان با افزایش نرخ سود روندی صعودی طی می‌کند. البته ممکن است این سناریو اتفاق نیفتد. درعوض فدرال رزرو تصمیم بگیرد به دلیل افزایش ناامیدی در بازار (همان‌طور که قبلا هم نیز اتفاق افتاده است) از افزایش نرخ سود بانکی خودداری کند. همچنین یک سناریوی بدتر برای دلار نیز وجود دارد و آن این است که نقطه اوج اقتصاد آمریکا به تأخیر بیفتد که این امر به انتظار برای چهارمین دوره اقدامات آسانگیرانه اقتصادی منجر می‌شود.تمام این عوامل سبب می‌شود دلار به حالت اولیه خود برگردد و دوباره راکد شود. بلک راک هشدار می‌دهد زیر پوسته چشم‌انداز ٢٠١٥ هشدارهایی وجود دارد که باید آنها را جدی گرفت ازجمله بی‌ثباتی اقتصادی و فروپاشی برخی از کشورها. اما براساس اعلام فدرال رزرو، بانک مرکزی آمریکا، به احتمال بسیار زیاد در‌ سال آینده میلادی نرخ بهره را افزایش خواهد داد که چنین اقدامی باعث تقویت بیشتر ارزش دلار در بازارهای جهانی خواهد شد. البته همین حالا هم وضع دلار در مقایسه با ارزهای مطرح جهان رو به بهبود است به‌خصوص که اقتصاد آمریکا طی ‌سال ۲۰۱۴ در مقایسه با دیگر اقتصادهای بزرگ جهان یعنی چین، منطقه یورو و ژاپن بهترین عملکرد را داشته است.

خبر بد برای طلا

بحث افزایش بهای دلار اما روی دیگری هم دارد که در‌ سال جدید میلادی می‌تواند برای برخی از کشورها مشکلاتی را ایجاد کند. اقتصادهای نوظهور و درحال توسعه شاهد افزایش نرخ سود اوراق قرضه و کاهش ارزش پول خواهند بود چرا که سرمایه‌ها از این اقتصادها راهی اقتصاد آمریکا خواهند شد. دولت‌ها و شرکت‌هایی که به دلار وام گرفته‌اند نیز با گران‌تر شدن دلار کار مشکل‌تری برای بازپرداخت وام‌ها خواهند داشت. تورم در اقتصادهای درحال توسعه افزایش خواهد یافت آن هم در شرایطی که رشد اقتصادی همچون گذشته جذاب نخواهد بود. کند شدن رشد اقتصادی در چین نیز خبر بدی برای صادرکنندگان نفت خواهد بود که همین حالا نیز به اندازه کافی نگران کسری بودجه در‌ سال آینده هستند. درواقع به‌طور خلاصه می‌توان گفت که افزایش ارزش دلار در ‌سال آینده اقتصادهای درحال توسعه را با مشکلاتی جدی مواجه خواهد کرد. همچنین افزایش نرخ بهره حتی برای بازار طلا نیز خبر ناخوشایندی محسوب می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها