کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وضعیت بازار مسکن شهر شیراز در روزهای اخیر


کد خبر : ۸۹۹۱۳دوشنبه، ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳:۵۰۲۸۴۱۶ بازدید

افزایش نرخ تورم، مصالح ساختمانی، زمین و ... باعث شده تا روز به روز قیمت مسکن در شیراز افزایش یابد و افراد سالانه قدرت ...
وضعیت بازار مسکن شهر شیراز در روزهای اخیروضعیت بازار مسکن شهر شیراز در روزهای اخیر

افزایش نرخ تورم، مصالح ساختمانی، زمین و........ باعث شده تا روز به روز قیمت مسکن در شیراز افزایش یابد و افراد سالانه قدرت اجاره منزل نقلی هم در کلانشهر شیراز از دست بدهند و سال به سال برای ادامه زندگی به نقطه پایین تر مهاجرت کنند.

خرید مسکن موضوع دور و درازی است که قرار نیست در آینده نزدیک حل شود و هم مجلس و هم دولت جدید از روز آغاز به کارش تاکنون نتوانسته هیچ اتفاق مناسبی در حوزه مسکن رقم بزنند. با  سر زدن به مشاوران املاک به راحتی می‌توان وضعیت بد مسکن و اجاره بها را در شیراز  فهمید. به طوری که یک کارگر با احتساب دریافتی ماهیانه 5 میلیون تومان باید برای خانه دار شدن 20 سال حقوقش را بدون هیچ‌گونه دریافتی پس انداز کند.
 

حباب تورمی باعث شد تا خریداران واقعی قدرت خرید مسکن را از دست بدهند

آن طور که یزدان پناه کارشناس و نائب رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک شیراز می گوید: قیمت خانه در شیراز از متری 8 میلیون تومان آغاز و به متری 50 الی 60 میلیون تومان می رسد.

یک کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه در حال حاضر و طبق معمول چندین سال گذشته بازار مسکن شیراز همچنان راکد است، می گوید: متاسفانه ایجاد حباب تورمی در نرخ ها سبب شده تا خریداران واقعی قدرت خرید مسکن در شیراز را از دست بدهند و این در حالی است که تنها افرادی که خواستار تغییر خانه و سرمایه گذاری در حوزه مسکن هستند از خرید ملک در شیراز استقبال می کنند.

عقیل یزدان پناه در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بعضی افراد هم با خرید خانه ارزان قیمت قصد دارند در این حوزه سرمایه گذاری کنند، می افزاید: در حال حاضر به ندرت خرید وفروش خانه در شیراز انجام می شود.
 

افزایش نرخ تسهیلات مسکن را گران تر می کند

نائب رئیس سابق اتحادیه مشاورین املاک شیراز می گوید: ذکر این نکته ضروری است که پرداخت تسهیلات و افزایش نرخ وام باعث ایجاد تورم می شود و این در حالی است که افزایش نرخ تسهیلات باعث گرانی قیمت خانه می شود.

یزدان پناه با اشاره به اینکه هنوز پدیده خانه های اشتراکی در شیراز رخ نداده است، بیان می کند: اما در صورت پیش‌روی روند فعلی و افزایش نرخ و اجاره بها مسکن قطعا در سال های آینده شاهد چنین اتفاقاتی در حوزه مسکن در شیراز خواهیم بود.
 

مهاجرت حاشیه نشین‌ها به روستاها

این کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه در حال حاضر مردم هم قدرت خرید و هم پرداخت اجاره بها در شیراز را از دست داده اند، تصریح می کند: در حال حاضر افرادی که درون شهر زندگی می‌کردند و اجاره نشین بودند افزایش نرخ اجاره‌ها باعث شده تا به حاشیه های شهر شیراز مهاجرت کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه افرادی که در گذشته در حاشیه شهر شیراز زندگی می‌کردند در حال حاضر به شهر‌ستان‌های اطراف و روستاها مهاجرت کرده‌اند، می گوید: در حال حاضر افرادی که در شهرک‌های شیراز زندگی می‌کردند افزایش نرخ مسکن و تورم در حوزه مسکن باعث شد تا حاشیه نشین شده و  به سمت شهرستان ها و روستاها مهاجرت کنند.

یزدان پناه با بیان اینکه با بررسی از ورودی شیراز مسیر دروازه قرآن و ..... به راحتی متوجه می شوید که خیل عظیمی از مردم از بیرون وارد شیراز می شوند می افزاید: بسیاری از افراد از شهرهایی مانند زرقان، لپویی و .... برای کار به شیراز می آیند و در زمان های آخر شب به شهر و محل سکونت‌شان باز می گردند.

وی با اشاره به اینکه مالکان در شیراز به بهانه افزایش نرخ تورم و افزایش 60 درصدی قیمت رهن و اجاره به دنبال بلند کردن مستأجران هستند، می‌گوید: مالکان پیش از شیوع کرونا نرخ اجاره بها را حداکثر میان 12 الی 15 درصد گران می کردند.
 

رهن یک میلیاردی خانه در شیراز

این مشاور املاک در ادامه با اشاره به اینکه قیمت رهن کامل در بعضی از نقاط شیراز به یک میلیارد تومان رسیده، می افزاید: در نقاطی هم مالکان میزان نرخ اجاره بها را 10 الی 15 میلیون تومان عنوان می کنند به طوری که افراد در سال‌های گذشته با یک میلیارد تومان هزینه رهن می توانستند یک منزل خوب در نقطه عالی شیراز خریداری کنند.

طرح تولید جهش مسکن خانه را ارزان نمی‌کند

پاک فطرت عضو کمیسیون عمران هم در ادامه با بیان اینکه ذکر این نکته ضروری است که طرح جهش تولید مسکن هم نمی تواند قیمت خانه را خیلی ارزان کند می گوید: نرخ مسکن هم از اقتصاد کشور و وضعیت ارز خارجی، طلا، خودرو تورم و ..... تبعیت می کند و این در حالی است که قیمت تمام این موارد ذکر شده تاثیر مستقیمی بر روی نرخ مسکن دارد.

علی رضا پاک فطرت در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه امکان دارد طرح تولید جهش مسکن باعث ایجاد رکود در بازار مسکن شود می افزاید: اجرای طرح تولید جهش مسکن باعث کاهش تعداد خریداران خانه می شود که در نهایت این مهم سبب می‌شود تا فروشندگان ملک‌شان را با قیمتی ارزان تر به مردم بفروشند.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه متاسفانه قیمت مصالح ساختمانی روز به روز در حال افزایش است، ادامه می دهد: اگر قرار است قیمت مسکن کاهش یابد و ارزان شود دولت نباید اجازه گرانی مصالح ساختمانی را بدهد.
 

ساختمان سازی دیگر برای سازندگان صرفه اقتصادی ندارد

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در ادامه با بیان اینکه افزایش قیمت بعضی از مصالح ساختمانی بیش از نرخ دلار بوده است می افزاید: تمام این موارد بیانگر این است که با روند وضع موجود دیگر ساختمان سازی برای سازنده ها هم صرفه اقتصادی ندارد.
 

ساخت و ساز ها در مناطق لوکس نشین شیراز انجام می شود

عضو کمیسیون عمران با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها افراد و ساخت و ساز کاران در مناطق گران قیمت و لوکس شیراز اقدام به ساخت و احداث خانه و آپارتمان می کنند، می گوید: متاسفانه در شرایط فعلی آیین نامه های سنگین و گرانی محصولات و مصالح ساختمانی سبب شده تا قیمت هر متر ساخت مسکن بدون در نظر گرفتن قیمت زمین متری 7 میلیون در آید که تمام این موارد سبب شده تا سازندگان رغبتی برای ساخت مسکن در مناطق کمتر برخوردار شیراز نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی تنها سازندگان مسکن از ساخت خانه در مناطق خوب شیراز استقبال می کنند ادامه می دهد: اما این مهم با نیاز مردم و قشر متوسط به پایین جامعه همخوانی ندارد و قشر ضعیف همواره در مناظق کمتر برخوردار شیراز حضور دارند.
 

بعید می دانم خانه در شیراز ارزان شود

عضو کمیسیون عمران در ادامه با بیان اینکه هرچند امکان دارد که با ایجاد رکود نرخ مسکن ثابت بماند اما این اتفاق که بتواند قیمت مسکن را ارزان کند در شیراز رخ نخواهد داد وبعید می دانم قیمت مسکن در شیراز ارزان شود.

رئیس مجمع نمایندگان فارس در ادامه با اشاره به اینکه تعداد حاشیه نشینی در شیراز به عنوان یک کلانشهر بزرگ امری قابل درک است می گوید: خشکسالی ها در سال‌های گذشته در استان فارس باعث شد تا کشاورزان و دامداران با مشکلات متعددی مواجه شوند و جوانان پر انرژی در شهر های کوچک و روستاها  به شهر‌ها مهاجرت کنند و با خرید خانه در حاشیه شیراز در این بخش سکنا گزینند.

پاک فطرت با بیان اینکه زمین های مرغوب در حاشیه شهر ها که می تواند مکانی مناسب برای مراکز علمی و دانشگاهی باشند در حال حاضر به صورت شبانه ساخته شوند می افزاید: متاسفانه این ساختمان ها شبانه و به صورت غیر علمی ساخته می شوند که در آینده این مهم مشکلات متعددی  را ایجاد  خواهد کرد.

عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه دولت باید از ایجاد اشتغال در روستاها با پرداخت تسهیلات حمایت کند ، می گوید: متاسفانه زمانی که یک بانک در کشور تمام سپرده های مردم را به 5 نفر و به دلالان می پردازد و این مبلغ را به بخش های طلا، ارز و سکه وارد می کند و در نهایت از کشور هم خارج می کند، طبیعی است که باعث  فقیر شدن شهروندان شهر‌های کوچک و روستاها شده و آنها را   مجبور به مهاجرت وحاشیه نشینی کند./ ایلنا



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها