کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مسئولان لااقل راضی باشند مردم سیب‌زمینی بخورند!


کد خبر : ۸۹۵۱۹جمعه، ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵:۱۲۸۸۹۰ بازدید

قیمت هر کیلوسیب‌زمینی در مغازه‎‌های سطح شهر به 12 هزار تومان رسیده است و در میدان‌های میوه و تره‌بار وابسته به شهرداری‌ها ...
مسئولان لااقل راضی باشند مردم سیب‌زمینی بخورند!مسئولان لااقل راضی باشند مردم سیب‌زمینی بخورند!

قیمت هر کیلوسیب‌زمینی در مغازه‎‌های سطح شهر به 12 هزار تومان رسیده است و در میدان‌های میوه و تره‌بار وابسته به شهرداری‌ها نیز هفت تا هشت هزار تومان به فروش می‌رسد.

این در حالی است که قیمت این محصول در زمان مشابه سال قبل حدود سه هزار تومان بود. فعالان بازار، صادرات سیب‌زمینی با وجود نیاز داخلی را از جمله دلایل افزایش قیمت آن می‌دانند. رئیس اتحادیه بارفروشان نیز این موضوع را تایید کرده اما علت اصلی افزایش قیمت سیب‌زمینی را اقدام دلالان در انبار کردن سیب‌زمینی‌ در همدان، کرمانشاه و اردبیل می‌داند. به گفته مصطفی دارابی‌نژاد، تولید سیب‌زمینی ایران در سال ۱۴۰۰ حدود پنج میلیون تن بوده است و اگر دلال‌ها مانع توزیع آن در بازار شوند، توان مردم برای خرید کاهش می‌یابد.

در روزهای اخیر خبرهایی منتشر شد که کاهش تولید ۴۰ تا ۵۰ درصدی سیب‌زمینی را زمینه‌ساز افزایش قیمت آن اعلام می‌کرد اما حسین اصغری، مدیرکل دفتر امور سبزی‌ها و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی، در گفت‌وگو با ایرنا  این خبر را تکذیب کرد و آن را «بی‌اساس» خواند.

حالا هم مصطفی دارابی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان، به ایلنا گفته است که دپو سیب‌زمینی در انبارهای برخی استان‌ها افزایش قیمت آن را به دنبال داشته است. به گفته او، دلال‌ها عرضه این محصول را به یک‌سوم رسانده و بالا رفتن قیمت آن را موجب شده‌اند.

دارابی‌نژاد با تاکید بر اینکه نحوه توزیع محصول باید رصد شود، گفت: «من چهار ماه پیش، زمانی که قیمت سیب‌زمینی در میدان کیلویی چهار هزار تومان شد، به مسئولان هشدار دادم که اگر نحوه توزیع این محصول رصد نشود، بدون تردید افزایش نرخ آن را شاهد خواهیم بود. من این روزها را پیش‌بینی می‌کردم.»

رئیس اتحادیه بارفروشان نرخ واقعی سیب‌زمینی در ایران را شش هزار تومان اعلام کرد و افزود: «اگر در میدان این محصول شش هزار تومان خریدوفروش شود، بدون تردید در واحدهای صنفی کیلویی ۹ هزار تومان خواهد شد. وقتی قیمت سیب‌زمینی در میدان هشت هزار تومان باشد، در بازار نرخ آن به ۱۲ هزار تومان می‌رسد.»

او با بیان اینکه خرید سیب‌زمینی کیلویی ۱۲ هزار تومان از توان مردم خارج است، ادامه داد: «مسئولان حداقل راضی باشند که مردم سیب‌زمینی بخورند.»

پیش‌تر اکبر یاوری، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه بارفروشان، نیز گفته بود که صادرات سیب‌زمینی قیمت این محصول را بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داده است. او با بیان اینکه قیمت سیب‌زمینی از دو تا سه هزار تومان به شش تا هفت هزار تومان رسیده است، گفته بود: «اگر صادرات سیب‌زمینی در مقطع کنونی متوقف نشود، این محصول گران‌تر خواهد شد.»

رئیس اتحادیه بارفروشان نیز با بیان اینکه فعالان توزیع محصولات هیچ‌گاه توقف روند صادرات را خواستار نبوده‌اند، تاکید کرد که ادامه صادرات باید به تامین تقاضای داخلی مشروط باشد. برخلاف اظهارنظر او، محمد رحیم نیازی، عضو هیئت مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی، بر این باور است که توقف صادرات سیب‌زمینی به از دست رفتن بازارهای هدف منجر می‌شود.

در حال حاضر سیب‌زمینی ایران به ازبکستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، افغانستان و عراق صادر می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها