کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

22 درصد از گاز در بخش خانگی هدر می‌رود


کد خبر : ۸۹۴۹۸پنجشنبه، ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸:۵۱۸۰۵ بازدید

مصرف گاز در بخش خانگی در حالی به 508 میلیون متر مکعب در روز رسیده که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته روزانه ...
22 درصد از گاز در بخش خانگی هدر می‌رود22 درصد از گاز در بخش خانگی هدر می‌رود

مصرف گاز در بخش خانگی در حالی به 508 میلیون متر مکعب در روز رسیده که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته روزانه معادل ۲ فاز پارس جنوبی در این بخش گاز تلف می‌شود. آماری که نشان می‌دهد، ۲۲ درصد از گاز در بخش خانگی به هدر می‌رود.

مصرف گاز در کشور هر سال با سرد شدن هوا صعودی می‌شود. موضوعی که علاوه بر هدر رفتن ثروت ملی، می‌تواند فرصت‌های صادراتی در بخش گاز و همچنین سوخت مایع را با چالش مواجه کند.

امسال اما سرمای هوا به جای آنکه از میانه آبان ماه آغاز شود، از اواخر مهر مهمان ایرانی‌ها شد. موضوعی که باعث شد تا در یک هفته، مصرف گاز رشدی ۱۰۰ درصدی را تجربه کند.

افزایش مصرف البته ادامه‌دار شد تا آنجا که پیش‌بینی می‌شود در آبان ماه امسال، رکورد بالاترین مصرف گاز در بخش خانگی شکسته شود.

در همین رابطه، «مسعود کاظمی» امروز (پنجشنبه) در گفت و گو با ایرنا با اشاره به ورود سامانه سرد به کشور  ادامه داد: تولید گاز در کشور ۸۰۰ میلیون متر مکعب است که با افزایش مصرف بخش خانگی، مازاد نیاز این بخش از سایر بخش‌ها تامین می‌شود.

معاون مدیر دیسپچینگ (مدیریت یکپارچه تولید و توزیع) شرکت ملی گاز ایران افزود: مصرف گاز خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده اکنون به ۵۰۸ میلیون متر مکعب رسیده و با توجه به پیش‌بینی کاهش دما در کشور، این مصرف در روزهای آینده بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود در بخش خانگی، حدود ۵۰ میلیون متر مکعب افزایش مصرف داشته باشیم.

کاظمی با تاکید بر اینکه وزارت نفت متعهد به تامین سوخت نیروگاه‌ها به صورت گاز و یا سوخت مایع است، گفت: در مواقعی که مصرف گاز در کشور بیشتر می‌شود، نیاز نیروگاه‌ها با تامین سوخت مایع برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اکنون هیچ قطعی در شبکه گاز کشور نداریم، افزود: شبکه گاز پایدار است.  

معاون مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه صادرات گاز مطابق قرارداد با اولویت تامین گاز بخش خانگی کشور ادامه دارد، گفت: اکنون تولید گاز کشور به ۸۰۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده که ۶۳ درصد آن در بخش غیر مولد خانگی به مصرف می‌رسد.

به گزارش ایرنا، امسال هوا در مقایسه با سال قبل، سردتر بوده و از همین رو مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده نسبت به زمان مشابه پارسال(هفته سوم آبان) روزانه حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب افزایش را نشان می‌دهد.

افزایش مصرف گاز آن هم در آغاز فصل سرما در حالی اتفاق افتاده که سال گذشته در اوج مصرف(بهمن ماه) مصرف گاز بخش خانگی به ۵۶۵ میلیون متر مکعب در روز رسیده بود اما آن گونه که مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایارن پیش از این به ایرنا اعلام کرده، برای هفته آینده می توان مصرف ۶۰۰ میلیون متر مکعبی در بخش خانگی را انتظار داشت.

این موضوع که زنگ خطر افزایش مصرف در بخش خانگی و به دنبال آن قطعی گاز نیروگاه ها و صنایع عمده را به صدا درآورده، باعث شد تا وزیر نفت با اعلام اینکه ۵۰ درصد از گاز بخش خانگی، توسط ۲۵ درصد از مشترکان پرمصرف و بد مصرف سوخت می شود، از اعمال جریمه برای این مشترکان خبر دهد.

زیرا ادامه روند کنونی مصرف گاز در کشور، باعث می شود تا در سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳، میزان تولید و مصرف گاز در کشور برابر شده و ناچار به واردات شویم.

شاخص شدت مصرف انرژی در ایران ۲ برابر متوسط جهان است و بر اساس بررسی های صورت گرفته تنها در بخش خانگی و اداری، معادل ۲ فاز پارس جنوبی (۱۱۲میلیون متر مکعب) اتلاف گاز اتفاق می افتد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها