کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افزایش 10 درصدی شاخص فقر در ایران


کد خبر : ۸۹۴۹۰پنجشنبه، ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴:۴۹۱۷۹۲ بازدید

به گفته محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نرخ فقر در ایران 10 درصد افزایش ...
افزایش 10 درصدی شاخص فقر در ایرانافزایش 10 درصدی شاخص فقر در ایران

به گفته محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نرخ فقر در ایران 10 درصد افزایش یافته است.

پورابراهیمی گفته است: "معادل یک سوم از جمعیت کشور با شرایط بسیار نگران‌کننده‌ای روبرو هستند."

او گفته نرخ شاخص فقر ۱۰ واحد درصد افزایش پیدا کرده و آن را به عملکرد دولت سابق نسبت داده است.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: "معادل یک پنجم شاخص‌ها ی اقتصادی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تحقق پیدا نکرد ضمن اینکه حدود ۱۰ واحد درصد نرخ شاخص فقر افزایش پیدا کرده و از عدد ۲۲ به حدود ۳۳ درصد رسیده است."

در ایران آمارهای متفاوتی درباره فقر منتشر می‌شود و جسته و گریخته گزارشهایی در این باره منتشر می‌شود.

معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مهر ماه امسال (۱۴۰۰)در گزارشی اعلام کرد که تا سال ۹۹ حدود ۲۶ میلیون نفر از جمعیت کشور در "فقر مطلق" زندگی می‌کردند.

موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی هم گفته است شمار افرادی که در کشور زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کنند تا دو سال پیش (بین سال‌های ۹۶ تا ۹۸ ) نسبت به سال‌های قبل آن دو برابر شده است.

روزبه کردونی، رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، تابستان امسال اعلام کرده بود که جمعیت زیر خط فقر مطلق در کشور به ۲۵ میلیون نفر می‌رسد.

اظهارات آقای پورابراهیمی درباره مشکلات اقتصادی این روزهای خانوارهای ایرانی و نسبت دادن وضعیت کنونی به دولت حسن روحانی در حالیست که گزارش‌ها درباره شاخص‌های اقتصادی از تداوم این وضعیت در دولت ابراهیم رئیسی حکایت دارند.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه در مهر ماه امسال به ۴۵/۴ درصد رسیده است.

افزایش تورم در حالی طی ماه‌های اخیر ادامه داشته که خرداد ماه سال پیش بانک مرکزی به ریاست عبدالناصر همتی هدف تورمی امسال را ۲۲ درصد (با ۲ واحد نوسان مثبت و منفی) تعیین کرده بود. همتی از نامزدهای انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران بود که رای نیاورد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در مهرماه سال جاری به بالای ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده و طی سالهای اخیر نرخ اجاره بهای مسکن هم شاهد روند صعودی بوده است.

افزایش مشکلات معیشتی خانوارها در ماههای اخیر که آقای رئیسی سکان ریاست جمهوری را بر عهده گرفته در حالیست که نمی‌توان انتظار حل مشکلاتی را داشت که ریشه در ساختار اقتصادی ایران دارند.

از جمله وعده‌های بزرگ آقای رئیسی ساخت ۴ میلیون مسکن طی ۴ سال است که بسیاری از کارشناسان سرنوشتی مانند مسکن مهر احمدی‌نژاد را برای آن متصورند.

از جمله انتقاداتی که نسبت به آقای رئیسی مطرح شده، تصمیم‌های خلق‌الساعه است؛ تصمیم‌هایی نظیر منتفی کردن افزایش قیمت خودرو که ایران خودرو و سایپا قرار بود طبق برنامه‌ریزی این افزایش قیمتها را اعمال کنند و دو روز هم خودرو را با قیمتهای جدید فروختند کردند اما با مخالفت دولت این طرح متوقف شد و این شرکتها هم از تصمیم خود برای افزایش قیمت منصرف شدند.

توقف طرح اخیر به بالا رفتن قیمت خودرو در بازار آزاد منجر شد.‌



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها