رئیس مرکز بازرسی، مدیریت عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت اقتصاد در نامهای به مدیران عامل 12 بانک، درباره تعلل برخی بانکها در اجرای بخشنامه تحویل قراردادهای تسهیلات بانکی به مشتریان هشدار و به متخلفان اولتیماتوم داد.
چندی پیش نمایندگان مجلس، ماده ۳ طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسبوکار را تصویب کردند که طبق آن، بانکها و مؤسسات اعتباری را موظف کردند در چارچوب دستورالعمل نحوه ثبت الکترونیکی قراردادهای تسهیلات بانکی، سامانه الکترونیکی قراردادهای تسهیلات را با امکان دسترسی هر تسهیلات گیرنده به اطلاعات تسهیلات خود ایجاد کنند.در این زمینه، احسان خاندوزی در نامهای از رئیس کل بانک مرکزی خواست که بانکها مکلف شوند حداکثر ظرف یک هفته پس از درخواست مشتری، یک نسخه از قرارداد و اطلاعات کامل تسهیلات را به مشتری تحویل دهند.
این در حالی است که با گذشت حدود سه هفته از ارسال این نامه، برخی بانکها در اجرای این دستور تعلل میکنند.به این منظور، علی نظامی ،رئیس مرکز بازرسی، مدیریت عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت اقتصاد در نامهای به مدیران عامل ۱۲ بانک دولتی و شبه دولتی نوشت: بررسیها حاکی از این است که در برخی از بانکها همچنان این مهم مورد توجه قرار نگرفته و مفاد مصرح در بخشنامههای مورد اشاره رعایت نمیشود، لذا ضرورت دارد به قید فوریت ترتیبی اتخاذ شود تا شعب آن بانک نهایتا یک هفته پس از درخواست مشتری یا سایر متعهدین ذی ربط در شعبه یک نسخه قرارداد و اطلاعات کامل تسهیلات مزبور از جمله جدول اقساط را به آن ها تحویل دهند.
حسب تاکید مقام عالی وزارت لازم است واحدهای بازرسی بانکها به این شکایات خارج از نوبت رسیدگی و در صورت استنکاف شعب یا واحد ذی ربط از انجام تکلیف مذکور، علاوه بر ارجاع پرونده متخلفین به مرجع صالح رسیدگی به تخلفات حسب مورد در شبکه بانکی، راسا نسبت به تحویل قرارداد به مشتریان اقدام کنند.