کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چطور سهام ارزنده را پیدا کرده و در بازار بورس سود کنیم؟


کد خبر : ۸۹۲۶۵شنبه، ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳:۱۷۵۸۲ بازدید

کسانی که در بازار سهام بورس و یا هر بازار سرمایه دیگری فعالیت می‌کنند، قطعا به دنبال سهم‌هایی هستند که بیشترین سود دهی و همچنین کمترین ...
چطور سهام ارزنده را پیدا کرده و در بازار بورس سود کنیم؟چطور سهام ارزنده را پیدا کرده و در بازار بورس سود کنیم؟

کسانی که در بازار سهام بورس و یا هر بازار سرمایه دیگری فعالیت می‌کنند، قطعا به دنبال سهم‌هایی هستند که بیشترین سود دهی و همچنین کمترین درجه از ریسک را داشته باشد اما چگونه؟ قطعا به منظور پیدا کردن چنین سهم‌های پر بازده نیاز به تخصص و دانش است به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید تا چندین روش برای پیدا کردن سهام ارزنده در بورس را خدمت شما عزیزان بررسی نماییم.

تحلیل بنیادی

همانطور که گفتیم سرمایه گذاران به منظور شناخت سهام ارزنده باید یک سری فاکتور‌ها و المان‌ها را مد نظر داشته باشند و سپس بر اساس این فاکتور‌ها اقدام به خرید سهم مورد نظر نمایند که در این میان یکی از فاکتور‌های شناخت سهم ارزنده، نتایج تحلیل بنیادی (فاندامنتال) است. بر این اساس سرمایه­گذار با بررسی همه جانبه عوامل موثر بر قیمت سهم، یک دید کلی راجع به آینده احتمالی سهم پیدا می‌کند. به عبارت دیگر کاری که سرمایه گذار در تحلیل بنیادی انجام می‌دهد این است که با در نظر گرفتن شرایط سهم و عوامل تاثیر­گذار بر آن، آینده سهم از لحاظ سوددهی را پیش بینی می‌کند.

در تحلیل بنیادی با توجه به شرایط حاکم بر سهم، میزان نقدینگی، میزان بدهی آن و همچنین شرایط بازار قیمت واقعی یا همان قیمت ذاتی سهام مشخص می‌شود. حال با آگاهی از این قیمت در مقایسه با قیمت فعلی سهم در بازار چند حالت اتفاق می‌افتد که در ادامه این حالات را بررسی می‌کنیم.

حالات احتمالی در تحلیل بنیادی

  • حالت اول زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت فعلی سهم از قیمت ذاتی آن کمتر باشد؛ این حالت بهترین گزینه برای خرید سهم خواهد بود.
  • حالت دوم دقیقا مخالف با حالت اول اتفاق می‌افتد؛ جاییکه قیمت فعلی سهم از قسمت واقعی آن بیشتر نشان می‌دهد. واضح است که در این حالت بلافاصله باید سهم به فروش رود چرا که امکان نزول آن در آینده نه چندان دور وجود دارد.
  • حالت بعدی در تحلیل بنیادی دقیقا برابری ارزش ذاتی و ارزش فعلی بازار را نشان می‌دهد که یک حالت پایدار برای خرید و یا فروش سهم به حساب می‌آید.

تحلیل بنیادی یکی از روش­های تحلیل بازار سرمایه برای بررسی وضعیت یک شرکت و پیش­بینی قیمت سهام آن می­ باشد.

نسبت قیمت بر سود سهام

از دیگر روش‌های تشخیص سهام ارزنده می‌توان به نسبت p/E اشاره کرد؛ جاییکه ارزش سهم و سود آن با همدیگر نسبتی را برای نشان ارزش سودآوری سهم نشان می‌دهند. توجه داشته باشید که نماد p در این نسبت، نشان از قیمت سهم دارد و حال آنکه نماد  Eنیز نشان‌گر سود سهم در بازار خواهد بود.

بررسی این نسبت نشان دهنده ارزش یک سهام در بازار خواهد بود به این صورت که اگر مقدار این نسبت بالا باشد، بالا بودن ارزش ذاتی سهم در برابر مقدار سوددهی را نشان می‌دهد بنابراین از این تحلیل می‌توانیم به این نتیجه برسیم که احتمالا قیمت سهم در آینده با کاهش همراه خواهد بود و بهتر است که به فروش برود.

تحلیل تکنیکال

در تحلیل تکنیکال همه چیز بر اساس احتمالات صورت می‌گیرد؛ در واقع سرمایه گذار با بررسی پیشینه سهم سعی در پیش بینی آینده آن دارد اما در این میان هیچ مسئله قطعی وجود ندارد. در تحلیل تکنیکال یا تحلیل فنی (Technical Analysis) به کمک نمودار‌های شمعی، میله‌ای و خطی اقدام به بررسی و تحلیل سهم می‌شود. همچنین در این مسیر بررسی روند شاخص کل، بررسی روند شاخص شرکت‌های فعال و روند قیمتی سهم بسیار کمک کننده خواهد بود.

اگر تحلیل تکنیکال به خوبی انجام گیرد قطعا نتایج خوبی را نصیب تحلیل‌گر خواهد. برای مثال سیگنال‌های خرید و فروش مهم‌ترین نتیجه مثبت از این تحلیل‌ها به منظور دستیابی به سهام ارزنده خواهد بود. همچنین شناسایی زمان ورود به معامله و خروج از آن از دیگر نتایج به دست آمده از تحلیل تکنیکال به حساب می‌آید که اگر درست و به جا استفاده شود قطعا سوددهی مناسبی را در پی دارد.

تابلوخوانی در بورس

یکی از مهارت‌های مهمی که تحلیل گران بورس باید به آن واقف باشند، مهارت تابلو خوانی به منظور شناسایی سهام ارزنده است. در واقع در این مهارت تحلیل‌گر با بررسی متغیر‌های موجود در تابلو اقدام به شناسایی سیگنال‌های مهم می‌کند. در این مسیر به وسیله متغیر‌هایی مانند تغییرات حجم معاملات و حجم خرید می‌توان به یک جمع‌بندی کلی راجع به نظر دیگر سهام داران در مورد سهم مورد نظر رسید.

تابلوخوانی در بورس یکی از مهم­ترین مهارت­هایی است که یک معامله­گر و سهام­دار برای موفقیت در بازار سرمایه باید آن را بیاموزد.

تابلوخوانی

قابلیت نقدشوندگی

پارامتر قابلیت نقدشوندگی به منظور تشخیص سهام ارزنده را اینگونه می‌توانیم تشریح کنیم؛ فرض کنید که سهام دار یک شرکت هستید و حال به ناچار مجبور به فروش آن شده اید؛ در این حالت بهترین سهم، سهمی است که به راحتی به فروش بروند و شما را به سرمایه‌تان برساند، آیا اینطور نیست؟

به سهم‌هایی که در طول روز به دفعات زیاد معامله می‌شوند و سهام دار نگرانی بابت‌عدم فروش آن‌ها ندارد، سهم‌های با قابلیت نقد شوندگی بالا گفته می‌شود یعنی به سرعت خرید و فروش می‌شوند.

استفاده از تجربه فعالان بورسی

قطعا کسانی هستند که در حوزه بورسی تجربه‌های خیلی بیشتر از شما کسب کرده‌اند و حالا بسیار راحت‌تر می‌توانند تصمیم بگیرند و عمل کنند بنابراین در این مسیر می‌توانید کارشناسان خبره و قابل اعتماد را پیدا کنید و از نظرات آن‌ها به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.

البته فراموش نکنید که تکیه به نظرات دیگران نیز تا حدودی منطقی خواهد بود بلکه خود نیز باید به تدریج توانایی تحلیل و در نهایت احاطه بر بازار را پیدا کنید. مورد دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که همواره افراد سودجویی در بازار سهام فعالیت می‌کنند که تنها در پی شایعه‌پراکنی به منظور رسیدن به اهداف خود هستید بنابراین به خاطر داشته باشید که از این شایعات دوری کنید و در دام خواسته آن‌ها نیفتید.

نکاتی در رابطه با نحوه شناسایی سهام ارزنده در بورس

  • به منظور بهره گیری از سهام ارزشمند در بازار، هدف خود از معاملات کوتاه مدت و بلند مدت را مشخص کرده و سپس بر اساس آن‌ها اقدام به خرید و فروش سهام نمایید.
  • همواره احساسات خود را در مقابل اخبار و شایعات کذب کنترل کنید و همچنین درصد ریسک در انتخاب سهام ارزنده را به کمترین مقدار ممکن برسانید.
  • افزایش دانش تخصصی در بورس موجب می‌شود تا بهترین انتخاب‌ها را برای معاملات بورسی داشته باشید بنابراین تا می‌توانید به سراغ یادگیری بورس بروید.
  • به منظور استفاده از مشاوره‌های سرمایه‌گذاری می‌توانید به اقتصاد بیدار مراجعه کنید؛ جاییکه گروهی از مشاوران خبره و ارشد گرد هم آمده‌اند تا بهینه‌ترین سهم‌ها را رصد کنند.

کلام پایانی

در این مقاله مطالبی را تحت عنوان روش‌های پیدا کردن سهام ارزنده خدمت شما عزیزان عنوان کردیم حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که کدام یک از روش‌ها قابل اعتماد‌تر هستند؟ در پاسخ می‌توان گفت که قطعا استفاده از ترکیبی از روش‌ها به صورت همزمان می‌تواند بهترین نتیجه را در بر داشته باشد. بهترین انتخاب در بورس، انتخابی است که در نهایت منجر به خرید یک سهم در موقعیت مناسب و سپس اداره آن تا رسیدن به سود مطلوب شود؛ در این مسیر دانش بورسی و تخصص کافی برای رسیدن به سهام ارزشمند ضروری است.

منبع: سایت آموزش بورس کارگزاری اقتصاد بیدار



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها