کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رفع تحریم‌ها به جای احیای برجام


کد خبر : ۸۹۱۷۷پنجشنبه، ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۵:۴۸۷۸۱۴ بازدید

علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه که قرار است مذاکره کننده ارشد دولت سیزدهم در مذاکرات هسته ای باشد، از به کار بردن واژه برجام ...
رفع تحریم‌ها به جای احیای برجامرفع تحریم‌ها به جای احیای برجام

علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه که قرار است مذاکره کننده ارشد دولت سیزدهم در مذاکرات هسته ای باشد، از به کار بردن واژه برجام و حتی استفاده از لفظ «از سرگیری مذاکرات» ابا دارد.

مذاکرات ایران و کشورهای مشارکت کننده در برجام برای احیای این توافق در شش دور در دولت روحانی برگزار شده اما پس از آن به دلیل نزدیکی به انتخابات و تغییر دولت در ایران متوقف شد تا اینکه اخیرا برای ازسرگیری این مذاکرات در ۸ آذرماه توافق شده است. علی باقری اما تاریخ مذکور را تاریخ «آغاز» مذاکرات اعلام کرد نه «از سرگیری» آن. او همچنین مذاکرات مذکور را مذاکرات «رفع تحریم ها» نامید نه مذاکرات «احیای برجام».

به نظر می رسد دولت سیزدهم قصد دارد توافق نه بر روی آنچه دولت روحانی رقم زده که از مسیری متفاوت آن را ایجاد کند. حتی اگر لازم باشد فقط نام آن را تغییر دهد. این گونه است که باقری می‌گوید چیزی به اسم توافق هسته ای وجود ندارد. هرچند در اصل درست است که توافق هسته‌ای قبلاً انجام شده و تنها باید به آن بازگشت اما حتی تیم مذاکره کننده حاضر به از سرگیری مذاکرات از نقطه پایانی در دور آخر نیست.

در نهایت اما به نظر می رسد نتیجه بیشتر از هر چیزی برای اقتصاد و مردم ایران مهم است. تغییر نام این توافق به هر دلیلی تغییری در روند کار نخواهد داشت.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره اظهارات «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه مبنی بر این‌که مذاکرات باید از جایی که تا ۲۰ ژوئن رسیده بود از سر گرفته شود، بیان کرد: ما مذاکرات هسته‌ای نداریم، چون موضوع هسته‌ای در سال ۱۳۹۴ در قالب توافقی که بین ایران و ۱+۵ شکل گرفت به طور کامل توافق حاصل شد.

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که روز سه‌شنبه‌ در اولین مقصد سفرش به چند کشور اروپایی در پاریس با «فیلیپ ارورا» مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه در محل این وزارتخانه دیدار و گفت‌وگو کرد، در گفت‌وگویی با خبرگزاری صدا و سیما در این باره عنوان کرد: همانطور که می‌دانید فرانسه در آغاز سال جدید میلادی و در شش ماه اول سال ۲۰۲۲ ریاست اتحادیه اروپا را برعهده دارد و طبیعتا یک نقش آفرینی فراملی می‌تواند داشته باشد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره اظهارات «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه مبنی بر این‌که مذاکرات احیای برجام باید از جایی که تا ۲۰ ژوئن رسیده بود از سر گرفته شود، بیان کرد: ما مذاکرات هسته‌ای نداریم، چون موضوع هسته‌ای در سال ۱۳۹۴ در قالب توافقی که بین ایران و ۱+۵ شکل گرفت به طور کامل توافق حاصل شد. این دیپلمات ایرانی خاطرنشان کرد: موضوع اصلی که الان پیش رو داریم پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از توافق برجام است که آن پیامدها فقط منحصر به تحریم‌های غیرقانونی است که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده است. براساس این گزارش، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از پاریس راهی برلین شد و قرار است از آنجا هم به لندن برود. مادرید هم از دیگر مقاصد سفر اروپایی علی باقری است.


درباره موضوعات خارج از برجام گفتگو نمی کنیم

باقری در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص اینکه رئیس جمهور ایران قدرت های بزرگ را به واقع بینی و عدم طرح درخواست های غیر واقع بینانه دعوت کرده است، اظهار داشت: هر چیزی که مغایر با توافق ۲۰۱۵ باشد باید کنار گذاشته شود. موضوعات خارج از برجام اصلا قابل طرح نیستند، چون بحث مذاکرات موضوعی است که به توافق سال ۲۰۱۵ مربوط است و مثلا توان دفاعی ایران هیچ ارتباطی با آن ندارد. هر کس بخواهد دستیابی به توافق در چارچوب توافق ۲۰۱۵ را به تاخیر بیندازد، موضوعات دیگر را مطرح می‌کند.

معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا این واقع بینانه است که ایران خواهان تضمین هایی از کاخ سفید شده در حالی که می داند اگر دونالد ترامپ دوباره انتخاب شود بار دیگر توافق جدید را پاره می‌کند، اظهار کرد: آمریکایی ها، تعهدات شان را نقض کرده اند و اروپایی‌ها نیز ناتوان از احترام به تعهدات شان بوده اند. ما باید در شرایط پیش رو توافقی را انجام دهیم که این بار، پایدار باشد.

باقری در پاسخ به این سوال که هزینه مالی عدم توافق برای ایران در سه سال پایانی دوره ریاست جمهوری بایدن قریب به ۱۰۰ میلیارد دلار ضرر ناشی از کاهش درآمد نفتی خواهد بود. آیا ایران که با تحریم‌ها و مسائل ناشی از همه گیری کرونا مواجه است می تواند از این رقم چشم پوشی کند، اظهار داشت: ما اعتقاد داریم طرفهای توافق باید ضمانت‌هایی را بدهند که این توافق پایدار بماند چون می‌خواهیم توافقی را انجام بدهیم که جلوی ضررهای آتی را نیز بگیرد. بهترین گزینه برای ما توافقی است که حقوق مردم ما و منافع ما را تامین کند. قرار نیست تا ابد میز مذاکرات در وین برقرار باشد بلکه قرار است مذاکرات در وین به توافق منجر شود.

باقری در پاسخ به سوالی دیگر مرتبط با فعالیت های هسته ای صلح آمیز کشورمان و غنی سازی اورانیوم اظهار داشت: تمام فعالیت‌های هسته ای ایران منطبق با معاهده ان پی تی و توافقنامه پادمان است. همه این اقدامات زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می شود. ایران هیچ فعالیت هسته ای غیر قانونی ندارد . هر زمان که طرف مقابل اراده عملی برای لغو تحریم های غیر قانونی داشته باشد ایران نیز با راستی آزمایی مناسب در چارچوب توافق ۲۰۱۵ عمل خواهد کرد. همه چیز به آمادگی طرف مقابل بستگی دارد.

باقری در این مصاحبه جلسه خود با فیلیپ ارِرا، مدیر کل سیاسی و امنیتی وزارت خارجه فرانسه را ملاقاتی بسیار خوب دانست و آن را صریح ، جدی، سازنده و رو به جلو توصیف نمود. خبرنگار لوفیگارو در سوالی دیگر با اشاره به ریاست دوره ای فرانسه بر اتحادیه اروپایی از ابتدای سال ۲۰۲۲، این سوال را مطرح کرد که آیا ایران امیدوار است که شاهد نفش آفرینی فزاینده اروپا باشد و آیا علاقه‌مند است که امانوئل مکرون بیشتر در این پرونده ورود کند.

در پاسخ باقری با اشاره به مواضع بسیار نزدیکی که چین و روسیه با ایران دارند اظهار داشت: ارزیابی من بعد از دیدارم این است که فرانسه به دنبال نقش آفرینی جدی تری در این مسیر است.

وی افزود: اگر فرانسه نقش مستقلانه خودش را بتواند ایفا کند می تواند نقش موثری داشته باشد.


مذاکره منجر به توافق؟

علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه تاکید کرد: قرار نیست تا ابد میز مذاکرات در وین برقرار باشد، بلکه قرار است مذاکرات در وین به توافق منجر شود.

به گزارش ایسنا، ژرژ مالبرونو خبرنگار ارشد لوفیگارو در مصاحبه ای اختصاصی که بخشی از آن صبح امروز منتشر شد، نظر معاون سیاسی وزارت خارجه ایران و مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان را که برای دیدار با اروپائیان و بحث و گفت‌وگو پیرامون چشم‌انداز ازسرگیری مذاکرات وین به چند کشور اروپایی از جمله فرانسه سفر کرده است، جویا شد.

باقری در پاسخ به این سوال که اولویت های ایران در از سرگیری مذاکرات وین از ۸ آذر (۲۹ نوامبر) چیست؟ اظهار داشت: اولویت اساسی ایران این است که موضوع لغو تحریم های غیر قانونی باید محور اصلی گفت‌وگوها در دور جدید باشد. چون مسئله اصلی خروج آمریکا از توافق است لذا تبعات و پیامدهای این خروج، تحریم های غیر قانونی بوده است.

وی افزود: به نظر ما دستیابی به توافقی که نتایج عملی برای مردم ایران داشته باشد، مسئله اصلی است و برای ما اهمیت دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها