کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ریزش آوار بورس بر سر سهامداران


کد خبر : ۸۸۷۴۸دوشنبه، ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰:۳۳۳۵۵۴ بازدید

با تغییر دولت، مردم رفته رفته به رشدهای شاخص دلگرم شدند و بار دیگر امید بر سر بازار سایه افکند. کارشناسان و تحلیلگران بازار را تا پایان سال ...
ریزش آوار بورس بر سر سهامدارانریزش آوار بورس بر سر سهامداران

با تغییر دولت، مردم رفته رفته به رشدهای شاخص دلگرم شدند و بار دیگر امید بر سر بازار سایه افکند. کارشناسان و تحلیلگران بازار را تا پایان سال مثبت ارزیابی می‌کردند و به نظر می‌رسید دیگر خطری بازار را تهدید نمی‌کند اما این روند ادامه‌دار نبود و با افت‌های پی‌درپی شاخص، دوباره ترس و نگرانی راهی بازار سرمایه شد. عده‌ای بر این باورند که برخی ابهامات سیاسی و اقتصادی که بر سر راه بازار است، شاخص را نزولی کرده و با رفع ابهامات بار دیگر شاخص صعودی می‌شود.

سعید جعفری، یک تحلیلگر بازار سرمایه در گفت و گو با ایسنا، دلیل ریزش این روزهای بازار سرمایه را وجود برخی ابهامات سر راه این بازار عنوان کرد و گفت: «احتمالا این ریزش تا نیمه آبان ماه ادامه داشته باشد و روند بازار در ماه‌های آذر و دی به مرور صعودی خواهد شد. برآورد من این است که فشار فروش با این شدت، نهایتا تا نیمه آبان وجود داشته باشد و هرچه به سمت اواخر آبان می‌رویم شرایط بازار بهتر شود و به مرور شاهد رشد در بازار در آذر و دی خواهیم بود. قیمت‌ها در بازار این روزها برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار سهام را دارند جذاب است. این اتفاق و این قیمت‌ها شاید هرچند سال یک بار اتفاق افتد.»

از سوی دیگر برخی از فعالان بازار معتقدند انتشار اوراق توسط دولت سبب ریزش شاخص شده و دولت نتوانست طبق وعده‌های خود بازار سرمایه را نجات دهد. حمید رسایی، نماینده سابق مجلس توئیتی خطاب به رئیس‌جمهور و در انتقاد از بازار سرمایه منتشر کرد: «آقای رئیسی سفر شما به استان‌ها و بررسی مشکلات مردم خصوصا مناطق زلزله‌زده، دل‌ها را امیدوار کرده و باید ادامه پیدا کند. فراموش نکنید مدتی است در بازار سرمایه هم زلزله چند هزار ریشتری آمده و آوار روی سر بازار سرمایه خراب شده. همه منتظر شما به این منطقه و اتخاذ تصمیمات مناسب هستند.»

عباسعلی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه با بررسی عوامل موثر در ریزش‌های اخیر شاخص بورس به «ابتکار» گفت: دولت سیزدهم با هدف رونق بازارها شروع به کار کرد و تاکید بر این بود که به حوزه تولید کمک خواهد شد. اما سیاست‌هایی که خواسته یا ناخواسته اجرا شد خلاف این ماجرا بود، به هرحال دولت می‌خواست تعادلی را بین نرخ تورم و رونق برقرار کند اما بازهم رویکرد پایانی دولت دوازدهم را در پیش گرفت. در کنار این مسائل دولت نگران رشد تورم بوده و از سوی دیگر نگران رکود در اقتصاد است، متاسفانه با چنین رویکردهایی نمی‌توان وضعیت را مدیریت کرد و به ابهام بیشتر در بازار دامن می‌زند.

وی در ادامه با اشاره به کاهش نرخ بهره افزود: دولت سیزدهم تصمیم داشت که نرخ بهره را کاهش بدهد و انتظار بر این بود که این هدف تحقق پیدا کند و اقتصاد وارد فضای رونق شود اما اکنون نه تنها نرخ بهره کاهش پیدا نکرد بلکه نرخ بهره افزایش داشته است و همین مسئله مشکلاتی را فراهم می‌کند.

حقانی‌نسب در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تورم اشاره کرد و گفت: دولت سیزدهم همانند دولت آقای روحانی در خصوص تورم رفتار کرد، در این میان بیشتر وزارت صنعت بیشتر درمورد تورم صحبت می‌کنند.

وی ادامه داد: تورم یک پدیده پولی است و باید از طریق مکانیزم‌های پولی کنترل شود اما متاسفانه از روش‌های بدون جوابی استفاده می‌کنند و با مداخلات قیمتی این مسئله را به بازار سرمایه القا می‌کنند که ما می‌خواهیم از طریق سازوکارهایی قیمت را در بازار سرمایه کنترل کنیم و قیمت‌ها را با هدف کنترل تورم کاهش دهیم.


سایه مذاکرات بر سر بازار

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند مذاکرات ادامه داد: از سوی دیگر ابهام در مذاکرات سایه خود را بر سر بازار افکنده است، به گونه‌ای که یک روز مذاکرات انجام و اخبار مثبت آن به بازار مخابره می‌شود، روز بعد مذاکرات پیش نمی‌رود و این روند بازار در ابهام قرار می‌گیرد و سهام‌داران را خسته کرده است.‌

وی همچنین افزود: تمام این عوامل باعث خروج سرمایه از بازار شده است و جالب اینجاست که این سرمایه به سمت بازار پول و یا بازار بدهی که دولت خواسته باشد تامین مالی کند نمی‌رود و بیشتر به سمت بخش‌هایی همچون رمزارز در حال حرکت است.


تمام بازارها با خروج سرمایه روبه‌رو هستند

حقانی‌نسب با اشاره به خروج سرمایه از تمام بازارها ادامه داد: خروج سرمایه تنها مختص به بازار سرمایه نبوده و تمام بازارها با خروج سرمایه روبه‌رو هستند. اکنون بررسی‌ها نشان می‌دهد سرمایه از بازار پول و بدهی، بازار سرمایه، بازار ملک و بازارهای تولیدی کشور خارج می‌شود و اکنون تمام بازارها وارد رکود شده‌اند. این در حالی است که شعار دولت سیزدهم رونق بازارهای اقتصادی بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر ما می‌خواهیم رونق به بازارها بازگردد باید در قدم اول بازارهای مبادلاتی بخش‌ها وارد رونق شود و همزمان با آن دیگر بخش‌ها به رونق برسند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها