کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جنجال یک خزانه خالی


کد خبر : ۸۸۵۹۹چهارشنبه، ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹:۳۸۸۵۶۵ بازدید

انتشار نامه درخواست بودجه ای نوبخت و پاسخ تند روحانی به او با توضیحات رئیس سابق سازمان برنامه مواجه شد، دو روی سکه تبعات انتشار و ...
جنجال یک خزانه خالیجنجال یک خزانه خالی

انتشار نامه درخواست بودجه ای نوبخت و پاسخ تند روحانی به او با توضیحات رئیس سابق سازمان برنامه مواجه شد، دو روی سکه تبعات انتشار و واقعیت تلخ این هزینه تراشی ها را بررسی کرده ایم.

انتشار نامه ای از دولت قبل به تاریخ اوایل مرداد امسال درباره خالی بودن خزانه خبرساز و با واکنش رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه و برخی کارشناسان مواجه شد. نامه‌ای که

تسنیم آن را منتشر کرده و در آن امضای واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور دولت دوازدهم دیده می شود، نشان می دهد روحانی در پاسخ به درخواست نوبخت رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه مبنی بر تخصیص بودجه به منظور تکمیل و بهره‌برداری از پروژه آب رسانی آبیک، این گونه پی نوشت کرده است: «همه موجودی خزانه براساس درخواست های جناب عالی تخلیه شده است.

موجودی وجود ندارد.»انتشار این نامه بازتاب زیادی داشت و خیلی ها روی این موضوع که دولت رئیسی خزانه را با وضعیت بدی تحویل گرفته تمرکز کردند و برخی هم اصل انتشار این نامه را کاری غلط و گرا دادن به طرف های خارجی در آستانه دور جدید مذاکرات دانستند .

در عین حال با گذشت ساعاتی از انتشار این نامه نوبخت هم به آن واکنش نشان داد. به گزارش مهر، وی در گفت وگویی ضمن تکذیب ادعای خالی بودن خزانه در ایام پایانی فعالیت دولت دوازدهم تاکید کرد که موضوع نامه منتشر شده، مربوط به موجودی یک ردیف خاص از بودجه بوده است.

نوبخت توضیح داد: در دولت قبل تصمیم گرفته شد طرح‌های عمرانی اولویت‌دار را که تا پایان عمر دولت دوازدهم قابل اتمام بودند ، هرچه زودتر به سرانجام برسانیم تا طرح‌های نیمه تمام کمتری باقی بماند. برای این منظور ردیفی مختص طرح‌های اولویت دار نزد خزانه در نظر گرفته شد. رئیس پیشین سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر این که خزانه در پایان دولت دوازدهم خالی نبوده، یادآور شد: خزانه ورودی مستمر دارد و هر روز در آن مبالغی تجمیع می‌شود. این بدان معناست که خزانه هیچ وقت خالی نمی‌شود. حتی اگر چنین ادعای محالی صحت داشت، پس چطور طی سه ماه گذشته حقوق‌ از سوی دولت جدید پرداخت شده است؟
 

یک نامه سوال بر انگیز!

در هر حال به نظر می رسد انتشار این نامه بسیار سوال برانگیز است. رویکرد دولت سیزدهم نشان می‌داد قرار است بر خلاف دولت های قبل که به صراحت از دریافت خزانه خالی آن هم در بحبوحه مذاکرات هسته ای سخن می گفتند، بی اخلاقی های مربوط به گله گذاری های یک طرفه و سیاسی کنار گذاشته شود.

مهر در واکنش به انتشار این نامه توسط تسنیم  در مطلبی انتقادی نوشت: در مخدوش بودن این نامه همین بس که علاوه بر ادبیاتی عجیب و فقدان مهر محرمانه، نشان می‌دهد گویا رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از وضعیت خزانه مطلع نیست و باید رئیس جمهور وضعیت خزانه را به وی اعلام کند حال آن که علی القاعده این رئیس جمهور است که وضعیت خزانه را از رئیس سازمان برنامه و بودجه خود استعلام می‌گیرد!

این خبرگزاری با تردید برانگیز دانستن انتشار این نامه افزود:«انگیزه‌هایی که از طرفی به دنبال ارسال سیگنال ضعف به دشمن برای اعمال تحریم‌های بیشتر و از طرف دیگر به دنبال ناامید کردن مردم و فعالان اقتصادی است. »

در عین حال به رغم این دیدگاه خبرگزاری مهر  برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که اطلاعات مراکز تصمیم گیر کشورهای دیگر درباره وضعیت اقتصادی و بودجه کشور در حدی دقیق است که خارجی ها  نیاز به این گونه اطلاعات درباره خزانه نداشته باشند.در این میان وجه دیگر ماجرا که گلایه صریح رئیس جمهور سابق از رئیس وقت سازمان برنامه است نیز قابل توجه است. پیش از این نیز برخی کارشناسان از هزینه تراشی های سازمان برنامه در ماه های پایانی فعالیت دولت از جمله در پرداخت فوق العاده های شغلی به گروه های مختلف کارمندی انتقاد جدی داشتند.


کاربران  فضای مجازی چه گفتند؟

کاربران فضای مجازی هم به این موضوع واکنش نشان دادند.  کاربری با اشاره به این نامه نوشت :«رئیسی چه دولتی و با چه خزانه‌ای را تحویل گرفت؟!» کاربر دیگری هم نوشت :«نوبخت سال 92: خزانه خالی تحویل گرفتیم.

نوبخت 1400: خزانه هیچ وقت خالی نمی‌شود»کاربر دیگری در مخالفت با انتشار این گونه اخبار نوشت :«مخالفان روحانی به کارگیری لفظ «خزانه خالی» از سوی روحانی را هدفمند و اسم رمز مذاکرات دور قبل خواندند،حالا اما همان ها با انتشار نامه «خزانه خالی» در بحبوحه مذاکرات جدید ،مانع از دست بالا گرفتنِ دولت جدید و کسب امتیاز بیشتر از طرف غربی می شوند،پشت پرده چه خبر است؟»کاربر دیگری انتشار این نامه را در راستای به حاشیه راندن  خبر برخی انتصاب های حاشیه ساز این روزها  دانسته  و کاربری هم نوشته: با فرض این که نامه درست باشه یه سوال دارم: نامه رئیس جمهور وقت درباره این که خزانه موجودی ندارد، فاقد عبارت محرمانه است اما دلایل عدم صلاحیت آقای لاریجانی که گفته خودم راضی هستم و منتشر کنید، محرمانه است؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها