کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خودداری سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از پاسخ به سوالی درباره حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت ایران


کد خبر : ۸۸۵۹۸چهارشنبه، ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱:۱۵۱۰۲۴ بازدید

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری با طفره رفتن از پاسخ دادن به سوالی درباره حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت در ایران، مواضع دولت این کشور درباره از سرگیری مذاکرات وین را تکرار کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری با طفره رفتن از پاسخ دادن به سوالی درباره حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت در ایران، مواضع دولت این کشور درباره از سرگیری مذاکرات وین را تکرار کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس سخنگوی وزرات خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا مشارکتی در حمله سایبری انجام گرفته علیه جایگاه‌های سوخت ایران داشته است یا از وقوع این حمله باخبر بوده است و اگر این طور بوده است، آیا این اقدام هشداری درباره بازگشت به مذاکرات وین بوده است، بدون پرداختن به بخش اول سوال، گفت: درباره بازگشت به مذاکرات وین می‌گویم که ما به وضوح گفته‌ایم مسیر دیپلماسی هنوز باز است. ما و شرکایمان در گروه ۵+۱ هنوز بر این باوریم که دیپلماسی موثرترین وسیله اطمینان یابی از این است که از دست‌یابی ایران به یک سلاح اتمی به طور قابل راستی‌آزمایی و دائمی ممانعت شود.

پرایس در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که «بسته شدن پنجره دیپلماسی» که از سوی مقامات آمریکایی مطرح می‌شود به چه معناست و آیا ممکن است آمریکا ظرف چند هفته دیگر بگوید، «دیگر بس است، توافقی لازم نیست»، توضیح داد: اظهارات ما دراین زمینه بسیار واضح بوده است،‌ یعنی ما گفته‌ایم همچنان بر این باوریم که پنجره دیپلماسی باز است اما این پنجره به طور نامحدود باز نخواهد ماند، چون ایران، از آن‌جا که از عمل به تعهداتش در برجام[توافق هسته‌ای] فاصله گرفته است، به توسعه برنامه هسته‌ای‌اش ادامه می‌دهد و در نهایت، مزایایی که در شکل اصلی توافق در سال ۲۰۱۵ وجود داشت و در سال ۲۰۱۶ اجرایی شدند، به واسطه توسعه‌هایی که ایران در برنامه‌ هسته‌ای‌اش خواهد داشت، منتفی می‌شوند.

او در این راستا افزود: بنابراین، به این خاطر است که ما بر این باوریم مذاکرات، هرچند غیرمستقیم، باید در اسرع وقت در وین ازسرگرفته شوند. این تنها موضع آمریکا نیست. موضع کل گروه ۵+۱ است. ما این موضع را به طور علنی شنیده‌ایم و همچنین به طور محرمانه از همکاران روسی و همکارانمان از جمهوری خلق چین، آلمان، انگلیس، فرانسه و اتحادیه اروپا شنیده‌ایم. پس ما همچنان عقیده داریم بازگشت به وین در اسرع وقت، بهترین فرصت را برای بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام فراهم می‌کند که از نظر ما هنوز امکان پذیر است و موثرترین وسیله اطمینان یابی از این است که از دست یابی ایران به یک سلاح اتمی به طوری قابل راستی‌آزمایی و دائمی ممانعت شود.

او در پاسخ به این که آیا آمریکا تاریخ انقضا یا ضرب‌الاجلی برای بازگشت به توافق تعیین می‌کند یا چنین چیزی به کل منتفی است، گفت: من در جایگاهی نیستم که چنین موضوعی را مطرح کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که دولت این کشور تا چه مدت منتظر از سرگیری مذاکرات وین خواهد ماند، گفت: ما فکر می‌کنیم این پنجره در حال بسته شدن است. هر روزی که پیش می‌رود، ایران در جایگاهی قرار می‌گیرد که برنامه هسته‌ای‌اش را به طرزی نگران‌کننده توسعه دهد. این نگرانی‌ها فقط نگرانی آمریکا نیست. نگرانی‌های مشابهی در میان شرکایمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد؛ نگرانی‌های مشابهی را از متحدان اروپایی‌مان هم شنیده‌ایم. بنابراین، ما بازه زمانی مشخصی برای آن تعیین نمی‌کنیم اما می‌گوییم این روندی نیست که به طور نامحدود ادامه داشته باشد. این پنچره چندین ماه است که باز بوده اما چند ماه هم هست که دولت ایران دور ششم مذاکرات وین را ترک کرده، به دلایلی که باید از خودشان بپرسید، و حاضر نبوده‌اند دور هفتم را از سر بگیرند. ما فکر می‌کنیم اگر می‌خواهیم پیش‌رفت سریعی به سمت بازگشتی دوجانبه به پایبندی داشته باشیم، دور هفتم مذاکرات وین باید از سر گرفته شوند.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها