کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آمریکایی مغرور در ایران


کد خبر : ۸۷۹۱چهارشنبه، ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۴:۱۷۱۳۰۳۷ بازدید

بیشتر علاقه‌مندان به خودروهای آمریکایی با کلاس پونی‌کار آشنایی کامل دارند و می‌دانند مشخصات این نمونه خودروهای 2 درب کوپه یا کانورتیبل، درب موتور بلند و اتاق جمع ...
آمریکایی مغرور در ایرانآمریکایی مغرور در ایران

بیشتر علاقه‌مندان به خودروهای آمریکایی با کلاس پونی‌کار آشنایی کامل دارند و می‌دانند مشخصات این نمونه خودروهای 2 درب کوپه یا کانورتیبل، درب موتور بلند و اتاق جمع و جور است. 3 آمریکایی و 3 رقیب دیرینه این کلاس شورولت کامارو، فورد ماستنگ و داج چلنجر هستند‌. هر سه آنها از اضطراب از دست ندادن بازار پر‌آشوب خود، در طراحی و افکار بسیار محتاط و نزدیک به هم پیش می‌روند. در این گزارش هدفمان معرفی یکی از این 3خودرو جنجالی به‌نام شورولت کامارو RS است که به‌صورت گذرموقت وارد خاک کشورمان شد و تیم خودروی امروز در شهر شیراز آن‌را مورد بررسی قرار دادند. کامارو 2014 به‌ترتیب در 6 مدل 1LE، 2LE، 1LT، 2LT، 1SS و 2SS تولید شد که هرکدام از این مدل‌ها قیمت‌های مختلفی بر اساس امکانات و تفاوت‌های محسوس با یکدیگر دارند و خودرو مورد آزمایش مدل 2LT یا همان کامل‌ترین نمونه 6 سیلندر است.

س از وقفه تولید کامارو‌، موتورهای 6سیلندر آن با مدل LLT از سال 2010 تا 2012 روی این محصول نصب شد. حداکثر توان نمونه LLT 312 اسب بخار در 6400 دور در دقیقه بود و حداکثر گشتاوری که ایجاد می‌کرد 377 نیوتن متر در 5200 دور در دقیقه بود. طراحان از سال 2012 با ایجاد تغییرات مختلف همچون تغییر در سیلندرها‌ و یکپارچه‌کردن منیفولد اگزوز توانستند 9.3 کیلوگرم کاهش وزن ایجاد کنند و با بهینه‌سازی سیستم انژکتور، سوپاپ مکش و پمپ سوخت؛ نمونه LLT را یک کلاس ارتقا دهند و با مدل LFX معرفی کنند. پیشرانه کامارو RS مدل 2014 از نمونه موتورهای LFX 6سیلندر خورجینی، 24 سوپاپه با حجم 3.6 لیتر است. این موتور می‌تواند در 6800 دور در دقیقه حداکثر قدرت 323 اسب بخار تولید و تقدیم گیربکس 6 سرعته اتوماتیک آن کند تا با تلفات حرارتی از طریق میل گاردان وارد دیفرانسیل نصب شده روی محور عقب خودرو شود. حداکثر گشتاور کامارو RS برابر 380 نیوتن متر در 4800 RPM است و به گفته کمپانی می‌تواند در مدت 5.9 ثانیه سرعت خود را از صفر به 100 برساند و سرعت نهایی آن 245 کیلومتر است.قابل ذکر است که موتور LFX ‌روی خودروهای ایمپالا 2014، کدیلاک CTS مدل 2012 تا به امروز، ATS مدل 2013 تا به امروز و SRX مدل 2012 نصب شده است.


mdd1tyn25qpdsd1zuq1.jpg


تغییرات اندک اما مهم

همانطور که مشخص است بدنه کامارو عضلانی بوده و اصالت نسل اولیه خود را یدک می‌کشد. در سال 2014 تغییرات اندکی در ظاهر آن ایجاد شد و نمونه فیس‌لیفت آن‌را معرفی کردند و جا دارد اشاره‌ای کنیم که در این نمونه با نمونه قبل هیچ تغییری در اندازه بدنه ایجاد نشده است. تغییر دماغه به پایین آوردن لبه بالایی جلو پنجره ختم شد تا نیروی رو به پایین را در آن افزایش دهند. بیشتر طرفداران کامارو پس از ورود نمونه 2014 از چهره جلویی آن راضی بودند اما انتقاد بسیاری از چراغ‌های عقبی LED آن شد که این طراحی ابهت این اسطوره را کاهش داده و کمی به سیبیل‌های پدر بزرگ دست زده و فانتزی اصلاحش کرده‌اند. از مشخصه‌های 2LT ، 1SS و 2SS رینگ‌های 5 پره‌ای آلمینیومی نقره‌ای 19 اینچی است درصورتی که در مدل‌های پایین‌تر از 2LT رینگ‌های 10 پره‌ای جفت 18 اینچی روی خودروها نصب شده است.

معمولا نام خودروهای آمریکایی که به زبان می‌آید یادمان به خودروهای دهه 60 و 70 میلادی می‌افتد که ظاهری زمخت و طویل داشتند در صورتی که امروزه تغییرات بسیار محسوس ایجاد شده است. خودرو کامارو 2014 در مقایسه اندازه طول 4836 میلی‌متر خود، 48 میلی‌متر بلندتر از فورد ماستنگ و 186 میلی‌متر کوتاه‌تر از چلنجر است. کامارو از نظر پهنای 1917 میلی‌متری، 40 میلی‌متر از ماستنگ عریض‌تر و 6 میلی‌متر جمع و جورتر از چلنجر است. ارتفاع کامارو 2014 حدود 1376 سانتی‌متر بوده و از هر دو خودرو رقیب خود ارتفاعی کمتر دارد‌؛ به‌گونه‌ای که 41 میلی‌متر کوتاه‌تر از ماستانگ و 76 میلی‌متر کوتاه‌قد‌تر از چلنجر است. 

43f3ru56yv649z247fz.jpg


دوستدار تکنولوژی اما پلاستیکی

طراحی داخلی از نظر استفاده از مواد پلاستیکی و متعلقات با کیفیت پایین، کمی ضعیف به نظر می‌رسد اما از نظر جاگذاری و ارگونومی عملکرد مثبتی دارند. در کامارو 2014 برخلاف نمونه‌های قبلی از یک مانیتور 7 اینچی لمسی تمام رنگی استفاده شده که توسط آن می‌توان سیستم صوتی BOSE خودرو، سیستم بلوتوث و نقشه سفری را انتخاب کرد البته این خودرو همانند SS و ZL1 مجهز به رادیو ماهواره‌ای با اشتراک 12 ماهه است درصورتی که در نمونه LS این اشتراک 3 ماهه است. در مدل‌های 2LT و 2SS به‌صورت استاندارد سیستم HUD رنگی (نمایش کیلومتر ‌روی شیشه جلو) نصب شده است.خودروهای کلاس پونی نمای داخلی بسیار ساده و مختصری دارند و رفته رفته با تکنولوژی روز دنیا آشنا می‌شوند مانند همین کامارو 2014 که با حذف سیستم مانیتور آبی رنگ قدیمی یک مانیتور 7 اینچی چندکاره را جای‌گذاری کرده است. در مدل 2014 دیگر از آمپرهای چهارتایی وسط کنسول خبری نیست و یک مکان مناسب برای جا عینکی یا کیف کوچک جیبی تعبیه شده است‌. 

از کامارو 4 نفره نمی‌توان توقع فضای کامل و مناسبی داشت زیرا فضای پا و شانه‌ها در این نوع خودروها بسیار نزدیک به هم هستند. 

اگر بخواهیم خیلی دقیق‌تر به موضوع نگاه کنیم در ردیف جلو کامارو فضا برای پا 1077 میلی‌متر است؛ یعنی فقط یک میلی‌متر کمتر از ماستنگ، فضای عرضی شانه‌ها در کامارو 1445 میلی‌متر و 41میلی‌متر بیشتر از ماستنگ، ارتفاع سر برای کامارو 950 میلی‌متر در صورتی که 27 میلی‌متر کوتاه‌تر از ماستنگ است. نوبت به ردیف عقب آن رسید و باید گفت خودرو ماستنگ یک نمونه 5 سرنشینه است در صورتی که کامارو و چلنجر خودروهای 4 سرنشینه هستند.

در ردیف عقب کامارو فضای پا 759 میلی‌متر یعنی 2‌میلی‌متر بیشتر از ماستنگ، فضای عرضی شانه‌ها در کامارو 1280 میلی‌متر در اصل 66 میلی‌متر بیشتر از ماستنگ اما مورد آخر یعنی ارتفاع قسمت عقب، در کامارو 896 میلی‌متر فضای موجود است در صورتی‌که ماستنگ 15 میلی‌متر کوتاه‌تر از کامارو است. برای امتحان تمام اینها به صورت عملی روی صندلی جلو نشستیم و با تنظیم یک وضعیت ایده‌آل صندلی جلو، دسته پشت صندلی را کشیدیم و به ردیف عقب خودرو رفتیم، اگر قدتان بیش از 1.75 متر است، اصلا پیشنهاد نمی‌کنم حتی یک‌بار هم امتحان کنید چون با قد 1.85 موهای سر سقف را لمس می‌کرد و حتی صندلی جلو هم کامل صاف نمی‌شد مگر آنکه زانوهایمان را تا کنیم.

frylxinqerbspcnonaf.jpg


تصوری دور از واقعیت نزدیک

هنگام روشن کردن کامارو با توجه به موتور 6 سیلندرش توقع چندانی از صدای اگزوزها نداشتیم اما بلافاصله بعد از استارت زدن، دلیل تعبیه شدن جفت اگزوز در زیر سپر عقب را متوجه شدیم. با اینکه با آرامش، آشنایی بیشتری داشت ولی با فشردن پدال گاز سعی خودش را برای درهم زدن آرامش محیط می‌کرد.با توجه به شدت هجوم علاقه‌مندان به خودرو‌های آمریکایی و واردات همه مدل از این سواری‌های عضلانی، در خیابان توجه خاصی بدان نمی‌شود اما بازهم دزدیده شدن برخی نگاه‌ها هنوز بر جذاب بودن آنها مهر تایید می‌زند. 

سیستم تعلیق خودرو را نمی‌توان دقیق تعریف کرد چون با توجه به مشخصات فنی باید کمی نرم باشد اما در اصل خشک بود و در رانندگی طولانی بدن را خسته می‌کند. مشخصات فنی سیستم تعلیق کامارو 2014 تماما مشابه فورد ماستنگ 2014 است؛ یعنی در جلو از سیستم تعلیق مستقل با میل تعادل و فنرهای لول با کمک گازی استفاده شده و محور عقب مجهز به سیستم تعلیق مستقل چندنقطه‌ای با میل تعادل و فنرهای لول با کمک گازی است و با وجود فنربندی مناسب تکان‌های آنچنانی به بدنه وارد نمی‌شود.در فرمان‌پذیری، کامارو بسیار عملکرد خوبی دارد و وجود سنسور سرعت‌سنج فرمان در افزایش بازدهی آن تأثیر بسزایی داشت و در سرعت‌های بالا رفته رفته فرمان سفت‌تر می‌شد و کاملا خودرو در اختیار بود. اگر بخواهیم در مانورهای شهری یک گلایه کنیم به دید کم خودرو مخصوصا هنگام دور زدن‌ها باید اشاره کرد. 

کامارو را می‌توان بی‌دغدغه به چالش دریفت دعوت کرد و فقط با یک دنده معکوس دادن توسط شیفترهای پشت فرمان در زمان مناسب و فرمان دادن قسمت عقب خودرو را منحرف و با فشردن پدال گاز آن‌را کنترل کرد البته پیشنهاد می‌کنیم سیستم ESP را غیرفعال کنید که البته سیستم کنترل کشش اتوماتیک فرصت زیادی به شما نمی‌دهد و به‌صورت خودکار وارد مدار می‌شود. شیطنت کردن با کامارو 2014 حتی نمونه 6 سیلندرش طعمی لذت‌بخش دارد که شاید یک جنسیس کوپه کره‌ای نداشته باشد اما باید کاملا توانایی رانندگی داشته باشید زیرا به همین راحتی نمی‌توان لاستیک‌های 275/40ZR20 با دهنه رینگ 9 اینچ عقب خودرو به طرفین کشید. به لطف تقسیم وزن 52.2درصد جلو و 47.8درصد عقب و فاصله دو محور 2852 میلی‌متری کامارو چنگال‌هایش زمین را تصاحب کرده بود. 


0v490ysr3we6mdmyf6xw.jpg


مکان همیشگی برای ثانیه‌های طلایی؛ توقف کامل؛ فعال کردن حالت تعویض دستی گیربکس و غیرفعال کردن ESP؛ پدال ترمز تا انتها و پدال گاز را تا انتها فشردیم؛ قسمت پشت خودرو بسیار محسوس بالا آمد و مسلما هرزگردی داشت تا اینکه پدال ترمز را رها کردیم و گذر ثانیه‌ها آغاز شد تا اینکه زمان به عدد 5.9 ثانیه نزدیک شد اما هنوز عقربه کیلومترسنج تا 100 کیلومتر چندین پله فاصله داشت، عدد از 6.5 هم گذشت و هنوز به 7 ثانیه نرسیده بود تا اینکه عدد 100 کیلومتر فتح شد؛ زمان 6.93 ثانیه برای شتاب صفر تا 100 کیلومتر یک حالت ایده‌آل برای این آمریکایی عضلانی محسوب می‌شد. 

شاید کامارو 2014 با موتور 3.6 لیتری نتواند عاشقان شتاب را تخلیه کند اما دست کمی هم از رقبایی همچون چلنجر و ماستانگ با شتاب صفر تا صد 6.8 ثانیه ندارد زیرا تمام اینها به گفته کارخانه بوده و عدد ثبت شده برای کامارو 3.6 لیتری 2014 در بهترین حالت 5.9 ثانیه بوده است. برای کامارو 6 سیلندر 3.6 لیتری با وزن 1679 کیلوگرمی مصرف سوخت 16.6 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی در شهر کمی غیرمنطقی است زیرا خودرو جنسیس کوپه با موتور 6 سیلندر 3.8 لیتری و وزن 1580 کیلوگرم در شهر به ازای هر 100 کیلومتر 13.8 لیتر و به ازای هر 100 کیلومتر در جاده 8.7 لیتر مصرف می‌کند، در صورتی که مصرف کامارو 10.1 لیتر است.  



خودرو امروز



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها