کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ما و پژو ، دوباره !


کد خبر : ۸۷۶۴سه شنبه، ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۰:۱۴۷۱۲۲ بازدید

مدیرعامل ایران خودرو از امضای توافقی جدید بین شرکت ایران‌خودرو و پژو خبر داده است. شرکت فرانسوی پژو دارای سابقه بیش از دو‌دهه همکاری ...

مدیرعامل ایران خودرو از امضای توافقی جدید بین شرکت ایران‌خودرو و پژو خبر داده است. شرکت فرانسوی پژو دارای سابقه بیش از دو‌دهه همکاری با ایران‌خودرو است، این شرکت جدی‌ترین حضور را در تاریخ 50 ساله صنعت خودرو کشور به‌عنوان همکار خارجی داشته است و طی این دو‌دهه سالانه چند‌ 100هزار دستگاه خودرو تحت‌لیسانس پژو در بازار انحصاری خودرو ایران به‌فروش رفته‌‌اند.

پژو در سال1391 بر اثر تشدید تحریم‌ها و خرید بخشی از سهامش توسط شرکتی آمریکایی از بازار ایران خارج شد.  بعد از این خروج خودروهایی چون پژو206 برای حدود یک‌سال و پژو207 و 407 هم برای همیشه از سبد محصولات شرکت ایران‌خودرو خارج شدند. خروج این محصولات از سبد تولید، بخشی از علل تشدید بحران پیچیده صنعت خودرو در ایران بود.  

هنگامی که ارتباط و همکاری 20 ساله ایران‌خودرو و پژو را بررسی کنیم، مشاهده می‌کنیم طرف فرانسوی، بازاری انحصاری و فروشی تضمین‌شده دریافت کرده و در ازای آن فقط بخشی از توانمندی تولید ماشین‌های از‌رده‌خارج خود را به‌طرف ایرانی داده است.

اوج این ارتباط غیرمتناسب و وابستگی در خروج، سال1391 نمایان شد که خط تولید محصولات پژو در شرکت ایران‌خودرو برای حدود یک‌سال متوقف بود.  در مقام مقایسه حاصل و نتیجه همکاری خودروسازان ایرانی با پژو به‌مراتب از نتیجه تجربه همکاری با خودروسازان آمریکایی در اواخر دهه‌ 40 و دهه 50 شمسی کمتر است. در قالب آن همکاری‌ها محصولاتی چون شورولت نوا، بیوک اسکایلارک و کادیلاک سویل تا اوایل دهه‌ 70 شمسی و حدود 15 سال بعد از خروج شرکای آمریکایی از بازار ایران با کیفیت و شرایط قابل‌قبول به بازار عرضه می‌شدند.

 بازار انحصاری خودروهای سواری در ایران با حجم سالانه حدود یک‌ونیم‌میلیون دستگاه در شرایط مازاد ظرفیت تولید خودروسازان بزرگ جهان، بازاری فوق‌العاده جذاب محسوب می‌شود و اگر حتی قصد ادامه‌ همین استراتژی فعلی وجود داشته باشد، می‌توان این بازار را با درایت و تدبیر در اختیار شرکت‌های متقاضی بسیار بهتری گذاشت. شرکت‌هایی که خود منبع اولیه تکنولوژی‌های جدید هستند و احتمالا از جنگ جدی مازاد ظرفیت بازار جهانی خودرو به سلامت بیرون می‌آیند. شرکت‌هایی که افق بلند‌مدت قرارداد با آن‌ها با توجه به تغییرات سیاسی-اقتصادی بین‌المللی پیش روی کشور موجب ارتقای موقعیت صنعتی و اقتصادی کشورمان خواهد شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها