کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایران به عضویت کامل پیمان شانگهای درآمد


کد خبر : ۸۷۲۷۹جمعه، ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱:۳۸۸۱۵۲ بازدید

جمهوری اسلامی ایران امروز جمعه 17 سپتامبر مصادف با 26 شهریورماه با موافقت رهبران 8 کشور به عضویت کامل پیمان همکاری‌ شانگهای در آمد.
ایران به عضویت کامل پیمان شانگهای درآمد ایران به عضویت کامل پیمان شانگهای درآمد

جمهوری اسلامی ایران امروز جمعه 17 سپتامبر مصادف با 26 شهریورماه با موافقت رهبران 8 کشور به عضویت کامل پیمان همکاری‌ شانگهای در آمد.

عضویت کامل در این سازمان منطقه‌ای به اجماع اعضا نیاز دارد. ایران که تا پیش از این عضو ناظر پیمان شانگهای بود، ۱۳ سال پیش درخواست عضویت دائم در آن را ارائه کرده بود. با این حال این درخواست با مخالفت تاجیکستان تاکنون عملی نشده بود.

چین، روسیه، هند، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان هشت عضو دائم این پیمان بودند. ایران، بلاروس، مغولستان و افغانستان اعضای ناظر این سازمان همکاری‌های منطقه‌ای بودند.

روسیه در ماه‌های گذشته از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای حمایت کرده بود. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از طریق ویدیو کنفرانس در اجلاس دوشنبه شرکت کرد.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان که برای شرکت در نشست سران سازمان پیمان همکاری‌ شانگهای به دوشنبه پایتخت تاجیکستان سفر کرده بود، از رهبران کشورهای عضو برای پذیرش درخواست ایران تشکر کرد. آقای رئیسی ابراز امیدواری کرده است که پیمان شانگهای بتواند «به نیروی پیشران چندجانبه‌گرایی جهانی تبدیل شود.»

پیمان شانگهای در سال ۲۰۰۱ با حضور چین، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان برای رویارویی با چالش‌های امنیتی آسیای میانه و به‌ویژه رشد جریان‌های اسلام‌گرا تاسیس شد. عضویت هند و پاکستان در سال ۲۰۱۷ در این سازمان پذیرفته شد.

پذیرش عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای، یک پیروزی برای جناح اصولگرا به شمار می‌رود.

اتحادیه اروپا و بسیاری از ناظران در زمان خروج ایالات متحده آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و آغاز کارزار فشار حداکثری به ایران در دولت دونالد ترامپ، نسبت به متمایل شدن بیش از پیشایران به شرق به واشنگتن هشدار داده بودند.

پذیرش عضویت دائم ایران در پیمان همکاری شانگهای با تشدید تنش میان ایالات متحده و همپیمانانش با چین و روسیه و همچنین گره خوردن مذاکرات احیای برجام همزمان است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها