کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مافيای برنج؛ رنج تازه‌ای به سفره‌ها آورد


کد خبر : ۸۶۷۹۶یکشنبه، ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱:۱۴۲۶۹۲ بازدید

بررسی‌ها از بازار اقلام خوراکی نشان می‌دهد در یکماه گذشته برنج بیشترین میزان رشد را در پی داشته است، به‌گونه‌ای که قیمت هر کیلو ...
مافيای برنج؛ رنج تازه‌ای به سفره‌ها آوردمافيای برنج؛ رنج تازه‌ای به سفره‌ها آورد

آرمان‌ملی: بررسی‌ها از بازار اقلام خوراکی نشان می‌دهد در یکماه گذشته برنج بیشترین میزان رشد را در پی داشته است، به‌گونه‌ای که قیمت هر کیلو برنج داخلی تا بیش از 50‌ هزار تومان در هر کیلو رسیده و برنج خارجی نیز با عبور از مرز 30 هزارتومان رشد لجام‌گسیخته‌ای را متحمل شده است. برنج که یکی از مهمترین کالاها در سبد مصرفی خانوارها به‌ویژه اقشار ضعیف و متوسط جامعه را تشکیل می‌دهد تحت‌تاثیر این رشد پرسرعت و بدون ضابطه به‌تدریج در حال حذف شدن از سفره خانوارهاست.

در واقع این وضعیت در حالی رقم خورده که هر ساله از ابتدای مرداد تا آبان محدودیت‌های واردات برنج خارجی برای حمایت از تولیدات داخلی اعمال شده است، موضوعی که به‌نظر می‌رسد در سالجاری تحت‌الشعاع زیاده‌خواهی برخی از واردکنندگان قرار گرفته است به‌گونه‌ای که از ماه‌های ابتدای امسال زمزمه‌هایی مبنی بر کاهش ذخایر برنج و در نتیجه احتمال بروز گرانی‌ها در بازار مطرح شد و متولیان این حوزه تلاش کردند تا با مجاب‌کردن دولت زمینه حذف محدودیت‌های وارداتی را فراهم آورند این موضوع حتی به نامه‌نگاری گمرک برای تعیین تکلیف و ترخیص بالغ بر 10 کشتی حامل برنجی که تا پیش از آغاز محدودیت‌ها به بنادر می‌رسیدند کشیده شد؛ اما در نهایت با مخالفت دولت محدودیت‌های وارداتی انجام شد البته اعلام کمبود ذخایر برنج کشور در حالی مطرح می‌شد که تولیدکنندگان داخلی بارها از ذخایر کافی برنج در کشور خبر داده بودند و معتقد بودند با توجه به قرارداشتن در فصل برداشت داخلی بنابراین نگرانی بایت کمبود وجود ندارد و حذف محدودیت‌های وارداتی به‌واسطه اشباع‌کردن بازار تنها سوءاستفاده دلالان برای خرید برنج کشاورزان با کمترین نرخ را به ارمغان خواهد آورد. حال با افزایش قیمت برنج داخلی و خارجی آنچه از این سناریو مشخص است سیاست دودوزه مافیای بازار برنج است که از هر سیاستی در این بازار به نفع خود بهره‌گیری می‌کنند.


 سیاست دوگانه 

در این رابطه با بررسی تلاش‌های صورت گرفته برای حذف محدودیت‌های وارداتی که به بهانه تامین کمبود ذخایر برنج کشور صورت گرفته از یک‌سو و همچنین روند افزایشی قیمت‌ها از سوی دیگر نشان می‌دهد مافیای برنج در صورتیکه موفق به حذف محدودیت واردات می‌شدند می‌توانستند با اشباع بازار برنج داخلی را با قیمت ارزان خرداری کرده و با ذخیره‌سازی نسبت فروش با قیمتی بسیار بالاتر اقدام کنند که در این راستا این کشاورزان بودند که متحمل بیشترین زیان می‌شدند همچنین اجرای محدودیت‌ها این بهانه را به‌دست دلالان می‌دهد تا از بهانه کمبود به گرانی بازار دامن زنند سیاست دو گانه‌ای که هم اکنون قیمت برنج داخلی را بین 46 هزار و 500 تومان تا 50 هزارتومان رسانده و برنج خارجی را نیز از مرز 30 هزار و 500 تومان عبور داده است. بر این اساس مدت‌هاست که آمارهای رسمی‌ و البته آنچه در بازار می‌گذرد، بیانگر روند افزایشی قیمت برنج اعم از داخلی و خارجی است؛ به‌طوری‌که گاها تا ۱۰۰ درصد و بالاتر نیز رشد قیمت آن ثبت شده است.

طی ماه‌های اخیر از سرعت رشد قیمت برنج در مقاطعی کاسته شده اما به‌هر صورت روند همچنان افزایشی پیش می‌رود. بررسی آماری که اخیرا مرکز آمار ایران در رابطه با متوسط قیمت اقلام خوراکی اعلام کرده بود در رابطه با برنج نشان می‌دهد که هر کیلو برنج ایرانی در مردادماه امسال به‌طور متوسط ۳۸ هزار و ۶۰۰ تومان فروش رفته اما این کالا تا ۴۶ هزار و ۵۰۰ تومان هم قیمت خورده است، در حالی که در مردادماه پارسال هر کیلو برنج ایرانی به طور متوسط حدود ۲۷ هزار تومان قیمت داشت و در تیرماه امسال به ۳۷ هزار و ۳۳۰۰ تومان رسیده بود. براین اساس، برنج ایرانی در مقایسه با سال گذشته ۴۲.۹ و نسبت به تیرماه ۳.۴ درصد گران شده است. اما در مورد برنج خارجی که عمده افزایش قیمت آن از زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومان از این کالا شروع و ادامه‌دار شد آمار از این حکایت دارد که هر کیلو در مردادماه سال گذشته به‌طور متوسط حدود ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان بوده ولی در تیرماه امسال ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان و در مردادماه به ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است، برنج وارداتی تا کیلویی ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان هم فروش رفته است.

براین اساس، افزایش قیمت برنج خارجی نسبت به تیرماه ۱.۳ و در مقایسه با مردادماه پارسال ۳۸.۷ درصد است. با این وجود قبل از ممنوعیت، حدود ۱۰ کشتی حاوی برنج از کشورهای مبدأ به سمت بنادر ایران حرکت کرده بودند و با اینکه بخشی از آنها تا ۳۱ تیرماه به ایران رسیدند، اما قبض انبار و تاریخ ورود بعد از این تاریخ صادر شده بود و گرچه صاحبان کالا درخواست داشتند که این محموله‌ها ترخیص شود ولی در هر صورت با وجود مکاتباتی که بین دستگاه‌های ذیربط از جمله گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفت هنوز توافقی در مورد تعیین تکلیف برنج‌های وارداتی در بنادر صورت نگرفته است.

 کمبودی در بازار وجود ندارد

محمدجواد خاکــزاد، مشـــاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در خصــــوص گرانی برنج تحت‌تاثیر کمبـــود واردات گفت: با توجه به بارش‌های مناســـب در سال گذشته، انبارهای کارخانه شالی‌کوبی و کشاورزان خالی نیست و نگرانی از حیث تامین نیاز کشور وجود ندارد. خاکزاد مشکلات سیستم توزیع را علت اصلی افزایش قیمت برنج در بازار برشمرد و افزود: برآوردها حاکی از آن است که امسال ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید می‌شود که با احتساب مصرف سالیانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن کسری نیاز داخل باید از طریق واردات تامین شود که در ماه‌های نخست سال این امر صورت گرفته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۱۲۰۰ واحد شالیکوبی در مازندران تعیین‌کننده قیمت برنج در استان‌های شمالی هستند، بیان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو برنج در استان‌های شمالی ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان است که با احتساب هزینه حمل و سود خرده‌فروش حداکثر ۳۲ هزار تومان باید عرضه شود. مشاور نظام صنفی کشاورزی افزایش کنونی قیمت برنج را ناشی از ورود دلالان در بازار دانست و گفت: دلالان با ورود سرمایه به این بخش، شلتوک برنج را با قیمت بسیار پایین از کشاورزان خریداری می‌کنند که در نهایت مشکلات سیستم توزیع و سودجویی دلالان منجر به افزایش قیمت در بازار شده است‌.

وی با بیان اینکه خشکسالی در تولید برنج استان‌های شمالی تاثیری نداشته است، افزود: برآوردها حاکی از آن است که امسال ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید شود که با وجود ذخایر برنج وارداتی مانده در انبارها جای هیچگونه نگرانی مبنی بر کمبود عرضه نیست و تنها واردکنندگان با بیان برخی اظهارات به‌دنبال صدور مجوز واردات هستند. گفتنی است در حالی برنج با بهانه کمبود واردات افزایش قیمت داشته که ارونقی معاون فنی گمرک از بارگیری 10 کشتی برنج وارداتی خبر داده که احتمالا بخشی از آن تا قبل از آغاز ممنوعیت واردات به بنادر می‌رسند، اگرچه که به‌نظر می‌رسد سمبه واردکنندگان به‌قدری قوی است که بتوانند همزمان با ممنوعیت‌ها از روش‌های مختلف برای ترخیص مابقی کشتی‌ها اقدام کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها