کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دامنه نوسان بورس به مرور حذف می شود؟


کد خبر : ۸۵۴۰۴دوشنبه، ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵:۱۶۲۹۱۱ بازدید

دامنه نوسان یک تیغ دو لبه محسوب می‌شود و زمانی که دامنه نوسان بالا باشد، احتمال این که...
دامنه نوسان بورس به مرور حذف می شود؟دامنه نوسان بورس به مرور حذف می شود؟

فرهنگ حسینی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با دامنه نوسان گفت: دامنه نوسان یک تیغ دو لبه محسوب می‌شود و زمانی که دامنه نوسان بالا باشد، احتمال این که نوسان زیادی در طول روز معاملاتی رخ دهد وجود دارد و در این شرایط تعداد زیادی از افراد ضرر می‌کنند، در آن طرف نیز دامنه نوسان کم باعث صف نشینی و رفتار توده ای می‌شود، که در این شرایط افراد کمی سود می‌کنند.

وی افزود: در نتیجه باز بودن دامنه نوسان در کنار عمق بازار و بازارگردان می‌تواند راهکار بهینه باشد، در کشور ما دامنه نوسان طی دو دهه اخیر رشد کرده است که حاصل این رشد حدود ۲ درصد در دهه ۸۰ و ۵ درصد در حال حاضر است.


به گزارش باشگاه خبرنگاران،این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: در ایران موضوعی به اسم حجم مبنا داریم که یک ضربه گیر و ترمز برای دامنه نوسان است، حجم مبنا درهیچ جای دنیا وجود ندارد، اما در سال ۸۲ در بازار سرمایه ما مطرح شد و همچنان باقی ماند.

حسینی تشریح کرد: نکته مهم دیگر بررسی نسبت بازده به نوسانات است که از این موضوع انتظار می‌رود در بازار‌هایی که دامنه نوسان زیادی دارند این نسبت متفاوت باشد و در یک بازه ثابت قیمت‌ها نوسان زیادی داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: آنچه در کشور‌های مختلف بررسی شده نشان می‌دهد، که فارغ از هر مقدار دامنه نوسان، بازده حدودا یک عدد و در یک سطح نزدیک به هم است که این امر بیانگر این است چه دامنه نوسان داشته باشند چه نداشته باشند هیچ تاثیری در بازدهی کلی ندارد و این یک تحقیق تجربی در دنیاست.

دامنه نوسان باید به صورت جزئی افزایش پیدا کند


وی در پاسخ به این پرسش که برای اصلاح دامنه نوسان باید چه روندی را طی کنیم؟ عنوان کرد: باید برنامه ای بچینیم که دامنه نوسان بیشتر شود تا کارایی بازار نیز افزایش پیدا کند، به این صورت که در مقاطع مشخصی دامنه نوسان به صورت جزئی که باعث تغییر در روند بازار نشود، افزایش پیدا کند و حجم مبنا هم باید اندکی کاهش داشته باشد، جمع این عوامل می‌تواند ما را به هدفمان نزدیک کند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با حذف کامل دامنه نوسان گفت: می‌توان برای نماد‌های بزرگ با بازار گردان قوی که معمولا حجم معاملات بالایی را شامل می‌شوند، دامنه نوسان را حذف کرد و اگر این آزمایش نتیجه خوبی بدهد می‌توان آن را به بقیه نماد‌ها نیز تعمیم دهند.

وی افزود: هدف اصلی و درست در حال حاضر حذف دامنه نوسان نیست بلکه افزایش مقطعی و جزئی آن است و باید دامنه نوسان پویا شود، به این صورت که زمانی که دامنه نوسان محدود است و سهم‌ها با صف خرید مواجه می‌شوند، سهامداران بتوانند در یک پله و در دامنه بالاتر معاملاتشان را انجام دهند. در حقیقت دامنه نوسان یک دوره حراج را طی کند و بعد معاملات پیوسته خودش را داشته باشد.

دامنه نوسان در اکثر کشور‌ها  ۱۰ درصد است


حسینی در رابطه با دامنه نوسان در کشور‌های مختلف گفت: دامنه نوسان در سایر کشور‌ها در سطوح مختلفی قرار دارد و عمده کشور‌ها در بازارهایشان دامنه نوسان بالای ۱۰ درصد دارند، هر چند مکانیزم‌هایی نیز برای توقف بازار یا نماد وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: نوسانات شدید در قیمت سهام عاملی است که بازار برای یک دوره متوقف می‌شود تا افرادی که تمایل برای خرید و فروش دارند اطلاعاتشان را تکمیل و درست تصمیم بگیرند.

وی در پایان بیان کرد: در بخشی از نماد‌های کوچک که دارای شناوری و نقدشوندگی پایین هستند، اگر بخواهیم دامنه نوسان را نامحدود کنیم باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشیم تا دستکاری در آن‌ها حداقل شود. راهکار‌هایی مثل محدود کردن خرید یا الزام سرمایه گذاران به سرمایه گذاری  به روش غیر مستقیم، در صورتی که اطلاع کافی ندارند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها