کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

در زمستان غافل‌ گير نشويد


کد خبر : ۸۵۳۹یکشنبه، ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۹:۴۴۱۲۸۸۲ بازدید

چرا گاهی اوقات استارت زدن سخت و دشوار است ؟
در زمستان غافل‌ گير نشويددر زمستان غافل‌ گير نشويد

سويیچ ماشین را می چرخانید، اما هیچ چیزی جز صدای قرقر نصیبتان نمی شود؛ در اين صورت قطعا بدانید که روز نه چندان خوبي را در پیش دارید. مشکلات مربوط به روشن نشدن خودرو ناراحت‌كننده است، زیرا احتمالات بسیار زیادی زیر كاپوت وجود دارد که مانع روشن شدن خودرو میشود. استارت زدن در آب و هوای سرد كابوس افرادی است که در شهرها و كشورهاي سردسير زندگی میکنند، به خصوص کسانی که در مناطق بسيار سرد مانند آلاسکا هستند. سه دلیل براي اين كه استارت زدن خودروها در روزهای سرد سال سخت و دشوار است وجود دارد كه به آنها مي پردازيم.

دلیل اول: احتماال با این مورد مواجه شده اید که زمانی که هوا سرد است، بنزین مانند هر مایع دیگری به مقدار کم بخار میشود. اگر آب را روی موزاييك پیاده رو بریزید، خیلی سریعتر از زمانی که آن را روی پیاده روی بسيار سرد بریزید بخار میشود. وقتی که هوا بسيار سرد است، بنزین به آرامی بخار میشود، پس سوزاندن آن خيلي سخت است.  ( بنزین برای انفجار باید تبخير شود ) شايد شما هم شنيده باشيد که برخي افراد در آب و هوای سردسير به موتورهایشان اتر میزنند تا به استارت زدن خودروهایشان کمک کرده باشند. اتر در آب و هوای سرد بهتر از بنزین بخار میشود.

دلیل دوم: بنزین در آب و هوای سرد غلظت بیشتری پیدا میکند. احتمالا میدانید که شربت یا عسل در یخچال نسبت به زمانی که همان شربت یا عسل را بیرون از یخچال قرار ميدهيد، غلظت خیلی بیشتری دارد. براي بنزین هم همین اتفاق مي افتد، بنابراین هنگامی که سعی میکنید موتور سرد را روشن کنید، موتور مجبور است بنزین را که قدري سفت شده و به تراکم رسیده است تبدیل به بخار کند و برای همین، خودرو بد روشن ميشود. در مناطقی که هوا بسيار سرد است، رانندگان باید از روغن موتورهاي جديد سنتتيك ( مانند روغن 10-40 ) استفاده کنند، زیرا این روغن ها به دليل چهارفصل بودن، در آب و هوای سرد كماكان مایع و شل باقی می مانند. 

دلیل سوم: باتري نيز در آب و هوای سرد به مشکل برمیخورد. جریان الکتریکی زمانی توسط باتری تولید میشود که ارتباط مثبت و منفی پایانه ها برقرار باشد. هنگامی که ترمینال ها به هم مرتبط باشند، واکنش شیمیایی که همان تولید الکترون هاست، شروع میشود. میتوان گفت كه باتری، ظرفي از مواد شیمیایی است که الکترون تولید میکند.

در آب و هوای سرد، واکنش های شیمیایی درون باتریها آرامتر صورت میگیرد، بنابراین باتری، الکترون کمتری تولید میکند. در نتیجه اين امر، استارتر خودرو انرژی کمتری برای روشن شدن خودرو دارد و همین، دليلي مي شود براي روشن نشدن پيشرانه. همه این سه مشکل، روشن شدن خودرو در آب و هوای خیلی سرد را سخت يا حتي غیرممکن می سازند. رانندگان باید خودروهایشان را در پارکینگ های گرم نگهداری کنند یا از پيشگرم‌كن هاي مخصوصي استفاده کنند. اين پيشگرم‌كنها، در واقع یک بخاری برقی کوچک است که پریز آن را به دیوار میزنید تا موتور را گرم كند. حتي ديده شده برخي رانندگان خودروهاي كهنه كه خودروهايشان را بيرون از پاركينگ پارك مي‌كنند، يك لامپ را تا صبح در داخل محفظه موتور روشن ميگذارند تا از سرماي بيش ازحد و يخ زدن موتور جلوگيري كنند! ديگر عواملي را که در ادامه می آیند، میتوان در دیگر شرایط آب و هوایی مانند دماي هواي اغلب شهرهاي نيمه مياني به بالاي كشورمان در فصول سرد نیز جست وجو کرد.

 اگر باتری ولتاژ کافی نداشته باشد، خودرو روشن نخواهد شد. ولتاژ مناسب 13 يا دقيق تر، 12/6 ولت برای یک باتری طبيعي است. به وضعیت ارتباط کابل باتری نیز توجه کنید. اتصال هاي ضعیف یا پوسیده در پایانه های باتري مانع روشن شدن خودرو میشود.  ممکن است مشکل از استارت باشد. اگر به نظر میرسد که باتری شارژ کافی دارد، ممکن است استارت موتور خراب شده باشد. عوض کردن استارت زیاد کار پیچیده ای نیست، اما اگر میخواهید این کار را انجام دهید، باید کمک بگیرید. بعضی از خودروها مانند فورد، استارتر سولنويیدي دارند كه میتوان آن را آزمایش کرد که آیا ولتاژ به آن میرسد یا خیر.

 سیستم سوخت رسانی را نیز بررسی کنید و ببینید که آیا بنزین کافی در باک وجود دارد يا نه.  در خودروهايي كه از سامانه سوخت رساني انژکتوری استفاده مي‌كنند، نمی توانید سوخت را ببینید اما در خودروهای قدیمی تر يعني كاربوراتوري ميتوانيد فیلتر هوا را بردارید. در این حالت، اگر به پدال گاز فشار بیاورید،خواهید دید که بنزین به سمت کاربراتور مي آيد يا اين كه به دليل يخ زدگي، هنوز به كاربوراتور نرسيده است. 

 بسیاری از موتورهای انژکتوری، يك خروجي براي آزمايش كردن ميزان و فشار بنزين ورودي دارند. از آنجایی که فشار سوخت در بعضی خودروها تا 70 پی اس آی است، بهترین روش، استفاده از وسيله اندازه گیري سوخت به صورت كاملا بي خطر است تا از وجود سوخت کافی برای حرکت دادن موتور مطمئن باشید. بسياري از خودروهاي امروزي، پمپ برقي سوخت دارند که در باک بنزین جاسازی شده است. هنگامی که سوييچ را باز کردید اگر به صداي پمپ داخل باك گوش بدهید، كاركرد آن را براي مدت چند ثانیه خواهید شنید. هنگامی که فشار سیستم به حد مورد نیاز رسید، آن را خاموش کنید. این کار به شما خواهد گفت که پمپ به خوبی کار مي‌كند يا نه، اما عوض کردن پمپ سوخت كاري سخت و احتمالا خطرناک است.

 اطمینان حاصل کنید که فیلتر بنزين كثيف و ناكارآمد نشده، زیرا در این صورت سوخت کافی به موتور نمیرسد. عوض کردن فیلترهای سوخت راحتتر است و هزینه کمی نسبت به تعويض پمپ بنزين دارد.  سیستم احتراق را نیز بررسی کنید. قطعات آسیب دیده یا شل را دوباره چک کنید. در خودروهای جدید، توصیف قطعات سیستم احتراق سخت است اما به طور کلی، در این موتورها کویل های مجزا برای هر سیلندر وجود دارد، وايرهاي شمع و خود شمع ها را بررسي کنید. به علاوه، درپوش دلكو، متراکم کننده ( چگال ساز ) و بقیه قطعاتی را که ممکن است خوب کار نکنند جزء بررسی هایتان  قرار دهید.

 حتی اگر خودروتان به سختی روشن شد، ممکن است با نشان دادن کد که همان اطلاعات ذخیره شده داخل ecu است، به تعميركار در پیدا کردن منشاء مشکل کمک بسزایی بکند. برای نمونه، اگر چراغ چک و یا موارد دیگر در صحفه جلوآمپر بعد از روشن شدن موتور روشن باقی بماند و خاموش نشود، كدي را روي ecu ثبت مي‌كند كه با دياگ زدن ميتوان دليل آن را پيدا كرد. در روزهای بارانی اگر خودروتان روشن نشد، درپوش دلكو را بردارید. اگر رطوبتی دیدید، از تعمیرکارتان، كمك بگیرید تا قطعات را تمیز کنید. برای بخار شدن هر گونه رطوبت داخل درپوش دلكو، آن را به سمت پایین بچرخانید، مقداری حلال داخل آن بپاشيد یا بریزید؛ سپس درپوش را با پارچه بدون پرز و تمیز خشک کرده و در جاي خود محكم كنيد.

 فیوز بعضی خودروها با سیستم استارت مرتبط است، اما قبل از این که به بررسی مورد دیگری بپردازید، فیوزها را بررسی کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید.  اگر موتور در هنگام روشن شدن، صدای کلیک‌مانندي داد و روشن نشد، به احتمال زياد نشان دهنده پايان عمر باتري یا غیرفعال شدن آن است. اگر فكر مي‌كنيد كه این طور نیست و باتري را به تازگي عوض كرده ايد، سیم کشی را از قسمت استارت تا باتري بررسی کنید كه آيا تمام اتصالات به اندازه كافي محكم هستند يا نه.

در هر صورت براي اين كه در سرما و زمستان، در راه نمانيد و خودروتان صبح اول وقت قبراق و سرحال استارت بخورد و در ضمن از گرماي مطبوع بخاريتان به سرعت بهره مند شويد، بهترین کار این است که ماهی یک بار، به خودرو برسيد و آن را به حال خود رها نكنيد تا از قبل، پیش بینی هر گونه مشکل را کرده باشید

ikcopress



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها