چند روزی می شود که به دلیل افزایش آمار مبتلا به کرونا، بسیاری از مراکز تعطیل شده اند، از بازار بزرگ تهران گرفته تا مراکز خرید و فروش خودرو! یعنی به دنبال قرمز شدن کرونا، مراکز خرید و فروش خودرو تعطیل شده اند و این مراکز نیز در این روزها اجازه فعالیت ندارند.
اما طبق مشاهدات میدانی ما، این مراکز نه تنها تعطیل نیستند، بلکه آزادانه به فعالیت خود ادامه می دهند. سری به یکی از این مراکز خرید و فروش خودرو زده ایم، آنچه مشاهده کرده ایم، حضور تعداد زیادی دلال برای فروش انواع خودرو بود، از پیکان گرفته تا بنز و بی ام و! در این بین تعدادی دلال بودند که چندین ماشین برای فروش آورده بودند و نکته جالب تر این جا بود که در بین تمامی پلاک ها، پلاک شهرهای دیگر و نوشماره ها از همه بیشتر بود.
حضور تعداد زیادی پلاک شهرستان در مرکز خرید و فروش خودرو!
یکی از افرادی که در این بازار حضور داشت، گفت: بسیاری از این دلالانی که در اینجا هستند از دیگر شهرها به تهران میآیند تا جمعهها کار کنند و بعد از سند زدن به سرعت به شهر خود بازگردند تا آخر هفته بعد و مجدد برای دلالی می آیند.
در این بازارها شرایطی حاکم میشود که حتی در میان مردم برای آنها از اصطلاح "شیطان بازار" یاد میشود، چرا که در بسیاری از موارد سر خریداران خودرو در این بازارها کلاه میرود.
یکی دیگر از افرادی که در این بازار حضور داشت، با تاکید بر اینکه بر روی روند فعالیت این بازارها نظارتی وجود ندارد، گفت: در این بازارها بسیار اتفاق میافتد که ماشینهای مشکلدار به فروش رسیده و در آینده کسی نسبت به گلایههای خریدار و مشکلات او پاسخگو نیست.
مراکز خرید و فروشی که این روزها نه تنها بسته نیستند، بلکه آزادانه و به دور از هر گونه رعایت دستورالعمل های بهداشتی به فعالیت خود ادامه می دهند؛ حتی بودند خودروهایی که با برچسبی بر روی چراغ های خودرو به اسم صفر کیلومتر می فروختند!
خودرو | مدل | قیمت (تومان) |
پراید 131 | 1399 | 125،000،000 |
پراید 111 | 1399 | 135،000،000 |
پراید 151 | 1400 | 144،000،000 |
تیبا | 1400 | 135,500,000 |
تیبا2 | 1400 | 141,000,000 |
کوییک معمولی | 1400 | 157،000،000 |
کوییک R | 1399 | 155,000,000 |
کوییک R | 1400 | 160,000,000 |
ساینا | 1400 | 147,500,000 |
ساندرو اتوماتیک | 1398 | 441،000،000 |
وانت نیسان بنزینی | 1399 | 241،000،000 |
وانت نیسان دوگانه سوز | 1399 | 260،000،000 |
وانت نیسان دیزل | 1399 | 299،000،000 |
وانت آریسان | 1399 | 185،000،000 |
پارس سال | 1399 | 233،000،000 |
پارس سال | 1400 | 250،000،000 |
پارس دوگانه | 1400 | 268،000،000 |
پارس TU5 (سفید) | 1399 | 259،000،000 |
پارس TU5 (سفید) | 1400 | 278،000،000 |
پارس TU5 (سفید - سند رهن) | 1400 | 255،000،000 |
پارس TU5 (نقره ای) | 1400 | 265،000،000 |
سمند LX (سند رهن) | 1400 | 195،000،000 |
سمند LX | 1400 | 217،000،000 |
سمند EF7 | 1400 | 256،000،000 |
سمند دوگانه سوز EF7 | 1400 | 275،000،000 |
405 GLX دوگانه سوز | 1399 | 214،000،000 |
405 SLX | 1400 | 237,000,000 |
اچ سی کراس | 1398 | 358،000،000 |
206 تیپ 2 | 1399 | 210،000،000 |
206 تیپ 2 (سفید) | 1400 | 224،000،000 |
206 تیپ 2 (سفید - سند رهن) | 1400 | 204،000،000 |
206 تیپ 2 (نقره ای) | 1400 | 213،000،000 |
206 تیپ 5 | 1399 | 268،000،000 |
206 صندوقدار | 1400 | 276،000،000 |
207 صندوقدار | 1399 | 390،000،000 |
207 دستی (سقف فلز + فرمان برقی) | 1400 | 303،000،000 |
207 دستی (پانوراما) | 1399 | 310،000،000 |
207 دستی (پانوراما) | 1400 | 323،000،000 |
207 اتوماتیک (سقف فلز) | 1400 | 389،000،000 |
207 اتوماتیک (پانوراما) | 1399 | 383،000،000 |
207 اتوماتیک (پانوراما) | 1400 | 394،000،000 |
دنا معمولی + کروز | 1400 | 298،000،000 |
دنا پلاس | 1399 | 321،000،000 |
دنا پلاس | 1400 | 343،000،000 |
دنا پلاس توربو | 1400 | 394،000،000 |
دنا پلاس توربو اتوماتیک | 1399 | 428،000،000 |
دنا پلاس توربو اتوماتیک | 1400 | 456،000،000 |
هایما S5 | 1399 | 600،000،000 |
هایما S5 | 1400 | 635،000،000 |
هایما S7 | 1399 | 675،000،000 |
هایما S7 | 1400 | 716،000،000 |
هایما S7 پلاس (سفید) | 1400 | 740،000،000 |
هایما S7 پلاس (مشکی) | 1400 | 748،000،000 |
جک S3 | 1399 | 447،000،000 |
جک S3 | 1400 | 469،000،000 |
جک S5 | 1399 | 640،000،000 |
جک S5 _سفید) | 1400 | 672،000،000 |
جک S5 (مشکی) | 1400 | 679،000،000 |
کارا تک کابین | 1400 | 248،000،000 |
کارا دوکابین | 1400 | 268،000،000 |
مزدا3 | 1398 | 895،000،000 |
فیدلیتی (تیپ 1) | 1400 | 908،000،000 |
فیدلیتی (تیپ 2) | 1400 | 955،000،000 |
دیگنیتی | 1400 | 950،000،000 |
قیمت خودرو در بازار کشور متاثر از چیست؟
در روزهای که به دلیل محدودیت های کرونایی بازار خودرو به حالت تعطیل در آمده، اما قیمت ها همچنان باقی است و در فضای مجازی شاهد خرید و فروش انواع خودروها و علاوه بر این افزایش قیمت ها هستیم؛ سوالی که اکنون پیش می آید این است که این قیمت ها متاثر از چیست؟
مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو در این خصوص میگوید: قیمت خودرو در بازار کشور ما متاثر از فاکتورهای مختلفی، چون نرخ ارز، میزان تورم، نقدینگی موجود، تیراژ تولید، سیاستهای پولی، قیمت گذاری دستوری و... دیگر است.
او بیان کرد: ۳ خودروساز کشور تا پایان آذر ۹۹ حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان دارای زیان انباشته بوده اند و این زیان تا به امروز نیز بیشتر شده و حتی افزایش حدودا ۴ درصدی تیراژ تولید در سال گذشته (به نسبت سال ۹۸) سبب حرکت خاصی در بازار نگردیده است.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: ما همچنان شاهد این هستیم که علیرغم افزایش تولید در برهههایی از زمان، اما فاصله قیمت برخی محصولات داخلی از درب کارخانه تا بازار بعضا حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد است. متوجه شدن این امر که مصرف کننده واقعی با کاهش قدرت خرید مواجه شده کار دشواری نیست.
فرزانه تشریح کرد: اولویت خرید مصرف کنندگان نسبت به گذشته تغییر کرده و بدلیل تورم بالا و ضرر بزرگی که دوران کرونا بر کسب و کارهای گوناگون گذاشته و ... خودرو که به عنوان کالایی سرمایهای در کشورمان مبدل شده از اولویت لیست خرید ضروری مصرف کنندگان خارج و دایره این اولویتها صرفا جهت مدیریت مصرف روزانه و هفتگی زندگی محدود شده است.