کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

برآورد های اولیه از کشف یک عسلویه جدید در شمال ایران


کد خبر : ۸۳۹۲۸شنبه، ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۳:۰۵۱۰۷۳۵ بازدید

رئیس هیئت مدیره نفت خزر: در صورت موفقیت اکتشافات چالوس، نسخه شمالی عسلویه ایران و هاب انرژی جدید دنیا در راه است.
برآورد های اولیه از کشف یک عسلویه جدید در شمال ایرانبرآورد های اولیه از کشف یک عسلویه جدید در شمال ایران

رئیس هیئت مدیره شرکت نفت خزر، از وجود شواهد قوی برای کشف ذخایر عظیم نفت و گاز در شمال کشور خبر داد. به گفته وی، نواحی دشت گرگان، رودسر، رامسر و چالوس چهار نقطه ای هستند که بررسی های اولیه نشان می دهد تنها در منطقه گازی چالوس، معادل یک چهارم پارس جنوبی ذخایر گازی درجا نهفته است و این میدان به تنهایی توان تامین 20 درصد گاز اروپا را خواهد داشت. به این ترتیب و در صورت موفقیت حفاری ها، پدید آمدن نسخه شمالی عسلویه دور از انتظار نیست.

به گزارش ایران جیب از وزارت نفت، سید «عماد حسینی» رئیس هیئت مدیره شرکت نفت خزر، از ظرفیت های عظیم برای کشف ذخایر نفت و گاز در این منطقه و برنامه های این شرکت در این زمینه خبر داد. وی گفت: مطالعات شرکت‌های شل، وبا، لازمو و نفت خزر حاکی از وجود منابع عظیم گاز و نفت در بخش ایرانی دریای خزر بوده و همین موضوع سبب شده  است شرکت ملی نفت از طریق سرمایه‌گذاری راهبردی و با همت متخصصان ایرانی ساخت تجهیزات عملیات حفاری، اکتشاف و پشتیبانی در دریای خزر را در دستور کار قرار دهد.

 وی به دشت گرگان اشاره کرد و گفت: شواهد حاکی از وجود ظرفیت قابل توجه گاز در دشت گرگان است. این در حالی است که موضوع نیاز به انرژی در مناطق شمالی کشور به قدری حائز اهمیت است که عملیات‌های بالادستی با ریسک‌ بالا را نیز در دشت گرگان توجیه‌پذیر می‌کند.

آمارهای خیره کننده از مخزن عظیم گازی چالوس

حسینی با اشاره به پروژه دیگری با عنوان «حفاری و اکتشاف ساختار عظیم چالوس»، یکی از اهداف شرکت نفت خزر در دو سال آینده را حفاری و اکتشاف در ساختار چالوس خواند و گفت: این ساختار (نفت و گاز) پس از ساختار البرز، بزرگ‌ترین ساختار دریای خزر است. براساس مطالعات صورت گرفته، این ساختار دارای ظرفیت ذخایر درجای گازی حدود یک‌چهارم پارس جنوبی است. موضوعی که در عمل آن را در جایگاه دهمین مخزن گازی بزرگ دنیا قرار خواهد داد. از طرف دیگر این ساختار ظرفیت تولید معادل ۱۱ فاز پارس جنوبی را در شرایط کنونی داراست. در صورت موفق بودن عملیات اکتشاف ساختار چالوس، حجم گاز قابل برداشت این ساختار به تنهایی 5/1 برابر کل گاز قابل استحصال کشور آذربایجان و برابر با ۳۰ درصد کل گاز قابل برداشت کشورهای حوضه دریای خزر خواهد بود. از طرف دیگر بر اساس شواهد، این ساختار می‌تواند ذخایر قابل توجهی  نفت داشته باشد.

 رئیس هیئت‌مدیره شرکت نفت خزر تأکید کرد: طبق اطلاعات موجود ساختار چالوس به لحاظ حجم هیدروکربور درجا و قابل برداشت با هر یک از میدان‌های بزرگ گاز و نفت جنوب کشور قابل مقایسه است. 

حسینی افزود: نتایج مطالعات، شرکت نفت خزر را بر آن داشته است تا از طریق بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های موجود، به بهترین نحو فعالیت اکتشافی خود را در ساختار چالوس آغاز کند و نقطه عطفی در اکتشاف منابع عظیم نفت و گاز در کارنامه صنعت نفت در شمال کشور به یادگار بگذارد. 

وی اولویت دیگر برای انجام عملیات حفاری اکتشافی را ساختار ژئوفیزیکی رودسر دانست و گفت: این ساختار نیز در بخش کم‌عمق جنوبی دریای خزر واقع شده است.  وجود هیدروکربور در ساختار رودسر می‌تواند گواه تأیید ظرفیت بالای  هیدروکربوری در ساختار بزرگ رامسر باشد و در این خصوص شرکت نفت خزر پروژه  عملیات حفاری اکتشاف در این منطقه را با دیدی جامع و استراتژیک تعریف کرده است.

همسایه های شمالی در تکاپوی استحصال نفت و گاز جنوب خزر


حسینی با اشاره به هدف گذاری‌های ترکمنستان برای کشف ذخایر گازی در خزر، ادامه داد: کشورهای همسایه به‌خوبی به  ظرفیت بالای ذخایر گاز حوضه جنوبی خزر واقف هستند و به همین دلیل کشور آذربایجان سکوی نیمه‌شناور حیدر علی‌اف را با هزینه‌ای بیش از یک میلیارد دلار در سال‌های گذشته وارد عملیات کرده است و این سکو اکنون با اجاره روزانه ۳۰۰ هزار دلار برای توسعه میدان «شاه‌دنیز» در اجاره شرکت‌های خارجی قرار دارد.

 وی ضمن اشاره به توانمندی ناوگان شرکت نفت خزر، گفت: برای پی بردن به اهمیت وجود ناوگان توانمند در دریای خزر ذکر همین نکته کافی است که شرکت‌های خارجی برای حفاری چاهی معادل چاه پیشنهادی چالوس هزینه‌ای بیش از ۹۰ میلیون دلار صرف می‌کنند، در حالی که به‌دلیل وجود ناوگان شرکت نفت خزر، طبق برآوردها پروژه حفاری اکتشافی چالوس حدود ۱۹ میلیون دلار برای شرکت ملی نفت ایران هزینه در پی خواهد داشت که معادل هزینه حفاری چاه‌های میدان‌های خلیج فارس است.


2 میلیارد بشکه نفت درجا در میدان سردارجنگل

به گفته مدیر عامل شرکت نفت خزر، نفت کشف‌ شده در ساختار سردار جنگل (با ظرفیت دو میلیارد بشکه نفت درجا فقط برای مخزن کشف ‌شده) از یک طرف ایران را وارد باشگاه دارندگان فناوری آب‌های عمیق   کرده و از طرف دیگر ارزش اکتشافی ساختارهای بخش ایرانی دریای خزر را به مقدار بسیار قابل توجهی افزایش  داده است که در عمل ارزش افزوده ناوگان دریایی عظیم شرکت نفت خزر را نشان می‌دهد.

نسخه شمالی عسلویه در راه است

«اصولی» درباره ظرفیت‌های جذب سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز خزر گفت: این منطقه محل اتصال کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز به خاورمیانه است و دارا بودن ظرفیت‌های اقتصادی مناسب، بازار بزرگ در کشور و منطقه، سرمایه انسانی جوان و متخصص و خلاق، منابع عظیم نفت و گاز به همراه دسترسی ایران به دریا و آب‌های آزاد بین‌المللی و واقع شدن در مسیر اصلی ترانزیت منطقه و نزدیکی فرهنگی و تمدن ایران با کشورهای شمال، از دیگر امتیازات آن به‌شمار می‌رود.


وی با بیان این که ۶۷۵ کیلومتر از سواحل خزر مربوط به ایران است و این منطقه بعد از خاورمیانه و سیبری از مهم‌ترین مناطق حوزه انرژی جهان به شمار می‌آید، ادامه داد: افزون بر ویژگی‌های منحصربه‌فرد کشور برای صادرات انرژی همسایگان به بقیه مناطق جهان، در صورت موفقیت اکتشافی در ساختار چالوس، بخش ایرانی دریای خزر تبدیل به هاب جدید انرژی دنیا خواهد شد و این میدان به تنهایی توان تأمین  ۲۰ درصد گاز مورد نیاز اروپا را خواهد داشت که به معنای جلب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ خارجی در منطقه خواهد بود، ضمن این که غیر از ساختار چالوس، ساختارهای پر ظرفیت بزرگ دیگری هم در ادامه در دستور کار قرار می‌گیرد.


اصولی با بیان این که کشورهایی مانند چین و هند از نزدیک وضع نفت و گاز منطقه خزر را رصد می‌کنند، اضافه کرد: ایران با دارا بودن امن‌ترین مسیر برای صدور نفت و گاز با امکاناتی نظیر تأسیسات نفتی و گازی، تسهیلات بندری، پالایشگاه‌ها و شبکه‌های لوله نفتی و گازی، مناسب‌ترین گزینه برای صادرات گاز به شرق و غرب است و با استناد به پیش‌بینی‌های مطرح‌شده در صورت موفقیت حفاری اکتشافی در ساختار چالوس، نسخه شمالی عسلویه ایران در راه خواهد بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها