کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نخستین لندروور هیدروژنی


کد خبر : ۸۳۸۴۹چهارشنبه، ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸:۳۳۲۱۳۰ بازدید

جگوار لندروور در مسیر تولید خودروهای پاک، قصد دارد تا اواخر امسال آزمایش خیابانی نسخه‌ی هیدروژنی خودروی بیراهه‌نورد دیفندر را آغاز کند.
نخستین لندروور هیدروژنینخستین لندروور هیدروژنی

جگوار لندروور در مسیر تولید خودروهای پاک، قصد دارد تا اواخر امسال آزمایش خیابانی نسخه‌ی هیدروژنی خودروی بیراهه‌نورد دیفندر را آغاز کند.

«جگوار لندروور» (Jaguar Land Rover) یکی از خودروسازانی است که اعلام کرده قصد دارد در سال‌های آینده به‌تدریج استفاده از موتورهای درون‌سوز را متوقف کند. بدین ترتیب این برند لوکس انگلیسی تا سال ۲۰۲۵ همه‌ی خودروهای خود را الکتریکی خواهد کرد. این شرکت متعلق به تاتا موتورز در درازمدت هم تا سال ۲۰۳۶ به آلایندگی صفر دست خواهد یافت و هدف نهایی آن کربن‌خنثی شدن در کل زنجیره‌ی تأمین، عملیات و محصولات تا سال ۲۰۳۹ میلادی است.

اما فراتر از وسایل نقلیه‌ی الکتریکی سنتی، جگوار لند روور مشغول سرمایه‌گذاری و توسعه‌ی فناوری پیل سوختی است. به همین منظور هم‌اکنون بر روی نمونه‌ی اولیه‌ی هیدروژنی «دیفندر» (Defender) کار می‌کند که برای آغاز آزمایش خیابانی در انگلیس برای اواخر سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده است.

تحقیقاتی که در این زمینه برای تولید یک نسخه با آلایندگی صفر از این خودروی بیراهه‌نورد (آفرودر) پیش می‌روند، تحت برنامه‌ی مهندسی «پروژه‌ی زئوس» (Project Zeus) این شرکت قرار دارند، که بخشی از آن توسط مرکز پیشرانه‌های پیشرفته‌ی مورد حمایت دولت تأمین می‌شود.

مشخصات فنی این خودروی هیدروژنی آفرود منتشر نشده اما یک ویدیو دیفندر را با دو مخزن هیدروژن فشار بالا نشان می‌دهد که از یک بسته‌ی باتری با پشتیبانی از پیل سوختی و سیستم دریافت انرژی ناشی از ترمز استفاده می‌کند. پیل سوختی در جایی نصب می‌شود که اغلب موتورهای درون‌سوز در آن قرار می‌گیرند و دارای ورودی هوا خواهد بود تا هوای مورد نیاز برای مخلوط شدن با هیدروژن پیل سوختی تأمین شود.

دقیقا مانند مورد «تویوتا میرای» (Toyota Mirai)، تنها چیزی که این خودرو منتشر می‌سازد و از اگزوز خارج می‌شود، آب خالص ناشی از واکنش شیمیایی پیل سوختی است. لند روور می‌گوید یک وسیله‌ی نقلیه با سوخت هیدروژن دارای مزایای زیادی مانند سوخت‌گیری سریع و کم‌ترین میزان کاهش برد در آب‌وهوای سرد است.

با وجود برنامه‌ریزی، زیرساخت‌های حرکت به سمت هیدروژنی شدن خودروها هنوز نگران‌کننده‌اند اما آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) تخمین می‌زند که تا پایان دهه، ۱۰ هزار ایستگاه سوخت‌گیری هیدروژن وجود داشته باشد.

از سویی لند روور هم‌اکنون دیفندر را از بیش از یک راه الکتریکی کرده است. به جز پیشرانه‌های نیمه‌هیبرید، یک مدل P400e هم به عنوان پلاگین هیبریدی وجود دارد که دارای یک موتور بنزینی ۲.۰ لیتری توربوشارژر در کنار یک موتور الکتریکی است.

خروجی این موتور تقریبا ۴۰۰ اسب بخار با ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور است که برای شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت طی ۵.۴ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت مناسب است. ۴۳ کیلومتر از برد خودرو هم توسط باتری ۱۹.۲ کیلووات ساعتی تأمین می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها