کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلایل رئیس سازمان بورس برای جهش غیرحبابی شاخص


کد خبر : ۸۳۸۲۹چهارشنبه، ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵:۱۲۱۲۵۰ بازدید

رئیس سازمان بورس با رد حبابی بودن این بازار در سال گذشته، از انتظارات رشد شدید نرخ دلار و کاهش نرخ سود بانکی به عنوان دو عامل جهش بورس ...
دلایل رئیس سازمان بورس برای جهش غیرحبابی شاخصدلایل رئیس سازمان بورس برای جهش غیرحبابی شاخص

رئیس سازمان بورس با رد حبابی بودن این بازار در سال گذشته، از انتظارات رشد شدید نرخ دلار  و کاهش نرخ سود بانکی به عنوان دو عامل جهش بورس در سال گذشته یاد کرد. وی از طرح این سازمان برای دامنه نوسان، به گونه ای که منجر به صف نشود و همچنین مخالفت با عرضه خودرو در بورس با قیمت گذاری دستوری خبر داد.

«محمدعلی دهقان دهنوی» با بیان رد ادعای حبابی بودن بورس در سال گذشته، دو عامل افزایش شاخص بورس در نیمه ابتدایی سال 99 را تشریح کرد. وی با بیان این که در ماه‌های ابتدایی سال گذشته انتظاراتی مبنی بر رسیدن نرخ دلار به اعداد بالایی شکل گرفته بود، تصریح کرد: وقتی این انتظارات هست نمی‌شود از لفظ حباب استفاده کرد. بلکه این موضوع یک واکنش عقلانی است و فقط افراد برای حفظ ارزش دارایی خود، دارایی نقد را به دارایی فیزیکی همچون سهام، طلا و مسکن تبدیل می‌کنند که شاهد رشد در همه این بازارها هم بودیم. 

وی ادامه داد: عامل دیگری که موجب واکنش بورس شد نرخ بهره بانکی بود. در هر جای دنیا وقتی نرخ بهره کاهش می‌یابد تمایل افراد به سمت بازار دارایی زیاد می‌شود. (سال گذشته) کرونا، نبود تسهیلات دهی بانک‌ها و منابع مازاد آن ها موجب کاهش نرخ بهره شده بود و در نتیجه پول به سمت بازار دارایی رفت. نظیر تجربه ای که در بازار مسکن مشاهده شد. دهقان دهنوی در عین حال، تاکید کرد: تعداد قابل توجهی از همین مردم در زمان اوج قیمت‌ها در تیر و مرداد  سال گذشته وارد بورس شدند و به دلیل تغییر شاخص زیان دیدند این موضوع برای ما دغدغه است و در آینده باید جلوی این اتفاقات را بگیریم.

طرح سازمان بورس برای دامنه نوسان

وی با بیان این که برخی صحبت ها در زمینه دخالت سازمان بورس در بازار وجود دارد و اعلام شده است که با تغییر رئیس سازمان تغییراتی در این بازار ایجاد می شود،افزود: به شورای عالی بورس اعلام کرده ام بنده بیشتر از هر فرد دیگری با محدودیت دامنه نوسان مخالف هستم اما گاهی برای دوره زمانی کوتاه مدت احتیاج به سیاست های مقطعی داریم. دهقان دهنوی تصریح کرد: برای بلندمدت تصمیم داریم که مکانیسم دامنه نوسان به شکلی تعریف شود که عامل ایجاد صف نشود. اکنون در حال مطالعه این موضوع هستیم و بعد از تکمیل مطالعات یک طرح اساسی را برای دامنه نوسان ارائه خواهیم کرد که برای همیشه خیال بازار و سهامداران از معاملات بورس آسوده باشد.

شروط عرضه خودرو در بورس

وی  درباره عرضه خودرو در بورس کالا گفت: در این حوزه اصولاً باید کالای همگن در بورس های کالایی عرضه شود بنابراین اگرچه خودرو با توجه به تنوع تولید، کالایی همگن نیست، اما می توان با این دید موضوع را بررسی کرد که اگر عرضه خودرو در بورس کالا منجر به عادلانه تر شدن قیمت ها و حمایت از تولید شود،  می توان آن را اجرایی کرد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر ورود خودرو به بورس کالا با هدف رفع مشکلات فعلی، خروج از نظام قیمت گذاری و شفاف سازی مبادلات باشد، از عرضه آن استقبال خواهیم کرد تا قیمت گذاری ها شفاف شود. در عین حال سازمان بورس با قیمت گذاری های دستوری که نمونه بارز آن در صنعت خودرو انجام شده، مخالف است و بخشی از تلاش ما رایزنی هایی است که شاهد بهبود روند بازار و قیمت گذاری ها باشیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها